PYRZ, Marian

  • Wersja 1.0
  • Opublikowany czwartek, 9 października 2025

Spis treści

    Miejsce w SLW: uczeń Kazimierza Sośnickiego.

    Obszary badań: pedagogika, prakseologia.

    BIOGRAFIA

    Data i miejsce urodzenia: 6.11.1930. Komorów k. Buska-Zdroju (Kielce).

    Data i miejsce śmierci: 18.02.2019. Sopot.

    Rodzice: Wacław i Marianna z d. Padykuła.

    Matura: Bd.

    Studia: Bd.

    Magisterium: Stosunek dialektyki do logiki formalnej. Instytut Pedagogiczny im. Hercena w Leningradzie/Petersburgu. 29.06.1955. Ф.С. Лимонтов.

    Doktorat: O typowych formach i aktualnych koncepcjach propedeutyki filozofii. 17.10.1960. WSP w Gdańsku. Kazimierz Sośnicki.

    Dydaktyka: LP w Końskich (1955–1959), WSP w Gdańsku przekształcona w UG (1959–1996).

    Varia: Oryginalny tytuł pracy magisterskiej prawdopodobnie brzmiał: Отношение диалектики к формальной логике. Przygotował rozprawę habilitacyjną Metodologiczne podstawy wychowania ideowego (1974); do habilitacji jednak nie doszło. Uzyskał natomiast docenturę (w PAN?), prawdopodobnie przed/w 1972. Był też zatrudniony w PAN (na pewno w 1980).

    IDEE, PROBLEMY, REZULTATY

    Ogólna charakterystyka dorobku naukowego

    Pyrz zajmował się m.in. zagadnieniem kształcenia nauczycieli i zastosowaniem prakseologii w pedagogice.

    Wybrane kwestie szczegółowe

    • Paradoks prakseologii. Prakseologia jest w Polsce w sytuacji paradoksalnej. Z jednej strony teoria dobrej roboty ma u nas wielu znakomitych specjalistów; z drugiej strony praktyka dobrej roboty kuleje i – co gorsza – instytucje, którym, jak by się zdawało, powinno zależeć na tej praktyce, nie wykazują zainteresowania tym, żeby z zasadami dobrej roboty zapoznać tych, którzy ją powinni właśnie praktykować.

    Instytucją, która powinna zrealizować to zadanie, jest szkoła. Zadaniem szkoły jest przekazanie wiedzy o świecie. Ale człowiek jest istotą nie tylko poznającą świat, lecz i działającą w nim. Dlatego poza wiedzą o świecie szkoła powinna przekazywać wiedzę o tym, jak działać, żeby dawało to możliwie najbardziej pożądane efekty w sposób możliwie najbardziej „ekonomiczny”.

    Jest tu pewna analogia z nauką gramatyki. Językiem można się nauczyć sprawnie posługiwać po prostu „ćwicząc się” w mówieniu; ale sprawność w mówieniu podnosi w sposób wydatny znajomość gramatyki używanego języka.

    Jeśli chodzi o miejsce prakseologii w szkołach, to różni się ono w zależności od ich typu. W szkołach ogólnokształcących może ona zostać włączona do zajęć z propedeutyki filozofii (zwłaszcza w jej części logicznej i metodologicznej); może też zostać zespolona z ujawniającymi się w niektórych szkołach ogólnokształcących dążeniami do politechnizacji. Natomiast w szkołach zawodowych (gdzie nie ma propedeutyki filozofii) najwłaściwszym rozwiązaniem byłoby nasycenie „teorią prakseologiczną” zajęć wdrażających uczniów w proces produkcyjny.

    BIBLIOGRAFIA

    A. Wykazy prac: 

    Bp.

    B. Bibliografia podmiotowa:

    1. Teksty naukowe:

    1.1. Książki własne:

    Bp.

    1.2. Książki (współ)redagowane:

    Bp.

    1.3. Zbiory tekstów własnych:

    Bp.

    1.4. Artykuły:

    • 1961 – Dokształcanie pedagogiczne młodej kadry naukowej w świetle jej własnej opinii. ŻSW r. IX nr 11 s. 87–97. • 1962a – Pomocnicza kadra naukowa o stosowaniu wiedzy pedagogicznej w praktyce. ŻSW r. X nr 7–8 s. 80–87. • 1962b – Próby wykorzystania wiedzy pedagogicznej przez młodą kadrę naukową. ŻSW r. X nr 2 s. 13–19. • 1962c – Przygotowanie do życia. Wych r. VI nr 2 s. 32–34. • 1967 – Rola prakseologii w przygotowaniu do zawodu. NW r. III nr 4 s. 58–68. • 1993 – Filozofia zauroczenia komunizmem (Próba postawienia problemu). W: [Szabała (red.) 1993], s. 61–83.

    2. Publicystyka:

    • 1962 – Czy przeciwnicy propedeutyki filozofii mają racjęGN r. XLVI nr 40 s. 3.

    3. Teksty literackie:

    Bp.

    4. Przekłady:

    Bp.

    C. Bibliografia przedmiotowa: 

    Bp.

    Cytowanie

    Anna Brożek, Jacek Jadacki, Aleksandra Gomułczak, PYRZ, Marian. Wersja: 1.0. W: Encyklopedia Szkoły Lwowsko-Warszawskiej. Wydawnictwo Academicon, Warszawa–Lublin, czwartek, 9 października 2025.

    Pojęcia – koncepcje – dyscypliny

    Drukuj