SKARBEK, Janusz

  • Wersja 1.0
  • Opublikowany piątek, 10 października 2025

Spis treści

    Miejsce w SLW: uczeń Kazimierza Sośnickiego.

    Obszary badań: metodologia, filozofia nauki.

    BIOGRAFIA

    Data i miejsce urodzenia: 16.09.1925. Włocławek.

    Data i miejsce śmierci: 27.10.2019. Warszawa.

    Rodzice: Henryk i Aurelia z d. Gogolińska.

    Matura: Gimnazjum im. Ziemi Kujawskiej we Włocławku (1947).

    Studia: UT (1947–1951).

    Magisterium: Wychowawcza rola sztuki według estetyki marksistowsko-leninowskiej. 27.12.1951. UT. Kazimierz Sośnicki.

    Doktorat: Koncepcja nauki w pozytywizmie polskim. 21.12.1966. PAN. Bogdan Suchodolski.

    Habilitacja: Pozytywistyczna teoria wiedzy. 1996. PAN.

    Dydaktyka: UT (1950–1956).

    Varia: Był zatrudniony w PAN (1957 – po 1994).

    IDEE, PROBLEMY, REZULTATY

    Ogólna charakterystyka dorobku naukowego

    Skarbka interesowała relacja między filozofią a nauką (w ujęciu scjentyzmu i pozytywizmu); rekonstruował stanowisko metafilozoficzne Szkoły Lwowsko-Warszawskiej.

    Wybrane kwestie szczegółowe

    • Filozofia analityczna i jej związek z nauką. Polska gałąź filozofii analitycznej – Szkoła Lwowsko-Warszawska – „była to szkoła subtelnej analizy pojęciowej, precyzyjnego ustalania terminów naukowych, analitycznego opisu psychologicznego. Usuwała wiele nieporozumień znaczeniowych oraz stawiała stare i nowe zagadnienia filozoficzne w dojrzalszej, precyzyjniejszej formie. Niejako ostrzyła samo myślenie, ale nie wyznaczała jego kierunku. Stąd też niektórzy jej przedstawiciele mieli później osiągnięcia w różnych dyscyplinach naukowych oraz reprezentowali różne światopoglądy.

    Z nauką związana była w trojakim sensie.

    Po pierwsze – od nauk ścisłych przejęła wzorce dokładności; sprzyjała dążeniu do opracowywania problemów raczej węższych, ale dających się ująć za pomocą jednoznacznego aparatu pojęciowego; nie wykluczała jednak wizji dalszych perspektyw, tworzenia szeroko zakrojonych teorii. Tę całą grupę cech filozofii analitycznej można by uznać za swego rodzaju oddziałanie „formy” nauk ścisłych na filozofię.

    Po drugie – podobny wpływ, lecz odwrotny, filozofia ta wywierała na naukę, przede wszystkim na tworzenie bardziej precyzyjnego aparatu pojęciowego w humanistyce.

    Po trzecie – dla filozofów tej szkoły nauka była również przedmiotem badań, i to w różnych aspektach: jako system twierdzeń sui generis, jako kompleks czynności badawczych, jako element kultury (odgrywający w niej coraz donioślejszą rolę). Toteż ze względu na wymienione wyżej cechy filozofia ta była w Polsce bardzo potrzebna i miała swój wielki walor pedagogiczny”.

    • Wiedza bez metafizyki i nauk idiograficznych. Wyeliminowanie metafizyki (maksymalistycznej) i niska ocena nauk idiograficznych (minimalistycznych) zawęża obszar wiedzy, będącej celem poznawczych aspiracji, do:

    (a) „układów, mniej lub bardziej ogólnych, opisowych praw naukowych”;

    (b) „hipotetycznych teorii naukowych”.

    Wspólnym rysem (a) i (b) jest predykatywność, tj. możliwość przewidywania przyszłych faktów i sprawdzania przewidywań przez konfrontację z doświadczeniem.

    BIBLIOGRAFIA

    A. Wykazy prac: 

    Bp.

    B. Bibliografia podmiotowa:

    1. Teksty naukowe:

    1.1. Książki własne:

    • 1968k – Koncepcja nauki w pozytywizmie polskim. Ww., O, ss. 172. • 1995k – Pozytywistyczna teoria wiedzy. W., IHNPAN, ss. 242. • 2006k (z: Zbigniew Musiał i Bogusław Wolniewicz) – Trzy nurty: racjonalizm, antyracjonalizm, scjentyzm. W., WFiSUW, ss. 228.

    1.2. Książki (współ)redagowane: 

    Bp.

    1.3. Zbiory tekstów własnych: 

    Bp.

    1.4. Artykuły:

    • 1987 – Filozofia pozytywistyczna. W: [Skubała-Tokarska (red.) 1987], s. 749–770. • 1992 – Henryk Elzenberg (1887–1967): w dwudziestą piątą rocznicę śmierciKHNT r. XXXVII nr 3 s. 3–26. • 1995 – Henryk Elzenberg (1887–1967). Or t. XXV s. 155–174. • 1996 – Kilka uwag na temat zadań filozofii nauki. ZN t. XXXII z. 3 s. 391–395. • 1998 – Koncepcja poznania w Szkole Lwowsko-Warszawskiej oraz w filozofii Henryka Elzenberga. Zbieżności i różnicePFNS r. VII nr 2 s. 115–125. • 2000 – Scjentyzm – jego istota, obrona, krytyka. ZN t. XXXVI z. 2–3 s. 219–233.

    2. Publicystyka: 

    Bp.

    3. Teksty literackie: 

    Bp.

    4. Przekłady: 

    Bp.

    C. Bibliografia przedmiotowa: 

    Bp.

    Cytowanie

    Anna Brożek, Jacek Jadacki, Aleksandra Gomułczak, SKARBEK, Janusz. Wersja: 1.0. W: Encyklopedia Szkoły Lwowsko-Warszawskiej. Wydawnictwo Academicon, Warszawa–Lublin, piątek, 10 października 2025.

    Pojęcia – koncepcje – dyscypliny

    Drukuj