ADAMIAK, Natalia Helena 

  • Version 1.0
  • Published Thursday, August 7, 2025
  • Last Edited Wednesday, August 6, 2025

Table of Contents

    Miejsce w SLW: uczennica Tadeusza Kotarbińskiego. 

    Obszary badań: metodologia nauk. 

    BIOGRAFIA

    Data i miejsce urodzenia: 27.07.1922. Siedlce. 

    Data i miejsce śmierci: 28.08.2011. Warszawa.  

    Rodzice: Stanisław i Marianna (vel Maria) z d. Piskorz. 

    Matura: Prywatne Gimnazjum Żeńskie św. Zofii w Warszawie (1942). 

    Studia: UW (1945–1949). 

    Magisterium: Analiza pojęcia eksperymentu ze szczególnym uwzględnieniem teorii eksperymentu Jevonsa. 8.11.1949. UW. Tadeusz Kotarbiński. 

    Dydaktyka: UW (1947–1982). 

    Varia: Łączniczka w Powstaniu Warszawskim 1944 (pseud. Heleńska). 

    IDEE, PROBLEMY, REZULTATY 

    Ogólna charakterystyka dorobku naukowego 

    W jedynej pracy ściśle naukowej (magisterskiej) – Adamiak poddała analizie pojęcie eksperymentu. W swoim podręczniku do logiki zaproponowała precyzację kilku pojęć z zakresu logiki elementarnej i teorii dyskusji.  

    Wybrane kwestie szczegółowe  

    · Funkcje języka. Należy rozróżnić trzy funkcje języka: (1) informacyjno-opisową (tj. stwierdzanie lub zaprzeczanie czemuś), (2) ekspresyjną (tj. wyrażanie stanów świadomości nadawcy) i (3) sugestyjną (dostarczanie odbiorcy bodźców do pewnych zachowań). W nauce podstawową funkcją jest funkcja informacyjno-opisowa, w sztuce – ekspresyjna, a w polityce (reklamie, propagandzie) – sugestyjna.  

    · Porozumiewanie się. Są dwa czynniki, które dodatnio lub ujemnie wpływają na proces porozumiewania się: (a) środowisko zewnętrzne (w szczególności sytuacja, w której odbywa się rozmowa, relacja między rozmówcami i cel rozmowy); (b) środowisko wewnętrzne (w szczególności kultura rozmówców, ich wiedza, doświadczenie i światopogląd). 

    · Werbalizm, precyzja i dobro rozmówcy. Jednym z błędów w posługiwaniu się językiem jest werbalizm. Polega on na przyznawaniu niewłaściwej roli wyrażeniom językowym, a w szczególności na (a) niedocenianiu tej roli, jak to ma miejsce przy wypowiedziach wewnętrznie sprzecznych, niespójnych, wieloznacznych, nieporządnych lub skrótowych; bądź (b) przecenianiu tej roli, poprzez mówienie pedantyczne, pozornie precyzyjne, pełne wyszukanego – często pseudonaukowego – słownictwa.  

    Prawdziwie precyzyjny jest ten, kto mówi tylko to i wszystko to, co jest konieczne, aby rozmówca mógł mówiącego zrozumieć.  

    W procesie porozumiewania się uwaga powinna być skoncentrowana na rozmówcy. Należy mówić w sposób rzeczowy (zagadnienia językowe są wtórne wobec zagadnień merytorycznych), mając na względzie dobro rozmówcy (wypowiedź może niekiedy odbiorcę skrzywdzić, a niekiedy uchronić przez krzywdą). 

    BIBLIOGRAFIA 

    Książki własne: 

    · 1979kLogika. W., IFWNSUW, ss. 200. 

    ■ Brak innych publikacji.  

    Citation

    Version 1.0. In: OES Demo. Published by Center for Digital Systems, Freie Universität Berlin, Berlin, Thursday, August 7, 2025.

    Print