AUERBACH, Walter

  • Version 1.0
  • Published Thursday, September 11, 2025
  • Last Edited Friday, October 31, 2025

Table of Contents

    Miejsce w SLW: uczeń Kazimierza Ajdukiewicza.

    Obszary badań: metafizyka, semiotyka.

    BIOGRAFIA

    Data i miejsce urodzenia: 4.08.1905. Lwów (obecnie Ukraina).

    Data i miejsce śmierci: lipiec 1942. Lwów (obecnie Ukraina); według innych źródeł: Warszawa (getto).

    Rodzice: Emanuel i Sali z d. Wixel.

    Matura: Gimnazjum Klasyczne Żydowskiego Towarzystwa Szkoły Ludowej i Średniej we Lwowie (1923).

    Studia: UL (1923–1927).

    Magisterium: Na podstawie rozprawy doktorskiej. 26.06.1929. UL. Kazimierz Ajdukiewicz.

    Doktorat: Meinongowska teoria obiektywu. 14.01.1928. UL. Kazimierz Ajdukiewicz.

    Dydaktyka: UL (1934–1935).

    Varia: Zakończenie pracy w UL nastąpiło z powodu „położenia finansowego rodziny”.

    IDEE, PROBLEMY, REZULTATY

    Ogólna charakterystyka dorobku naukowego

    Auerbach wykazał, że jeśli się przyjmie, że zdania odnoszą się do faktów – a nie do ich zachodzenia, to można wyeliminować z teorii sądów kategorię obiektywów (rozumianych jako zachodzenie pewnych faktów). Skorygował również pogląd o dychotomicznym podziale sądów na twierdzące i przeczące jako niezgodny z danymi introspekcji. Poddał wreszcie analizie problem źródeł wiedzy o przeszłości.

    Wybrane kwestie szczegółowe

    • Funkcje semantyczne zdań. Za przedmioty myśli – w szczególności sądów i supozycji – uważa się niekiedy tzw. obiektywy, które można utożsamić z zachodzeniem pewnych faktów (tj. stosunków lub zdarzeń). Jest to pogląd niesłuszny, gdyż funkcje semantyczne sądów (resp. supozycji) dadzą się poprawnie opisać bez odwoływania się do pojęcia zachodzenia faktów; wystarczy do takiego opisu pojęcie samych faktów – gdyż funkcje semantyczne zdań polegają właśnie na odnoszeniu się do owych faktów, nie zaś do ich zachodzenia.
    • Stopnie pewności przekonań. Tradycyjna klasyfikacja zjawisk psychicznych wyodrębnia w ich zbiorze: przedstawienia, sądy, uczucia i postanowienia – przy czym sądy dzieli się (m.in.) na twierdzące i przeczące. Introspekcja przemawia jednak za tym, że sądom można przyznawać różny stopień pewności (wiary); ze względu na ten stopień dadzą się one ułożyć w ciąg: od przekonań o całkowitej pewności, że jest tak-a-tak, poprzez przekonania o częściowej pewności, że jest tak-a-tak, a więc przypuszczeń, do przekonań o całkowitej pewności, że nie jest tak-a-tak, a więc najsilniejszych wątpień (scil. niewierze, że jest tak-a-tak). Przy takim ujęciu sądy – odpowiednio twierdzące i przeczące – wolno uznać za granice tego ciągu.
    • Wiedza o przeszłości. Są trzy główne stanowiska w sprawie poznania przeszłości: prezentyzm, konwencjonalizm i krytycyzm. Zgodnie z pierwszym stanowiskiem – przeszłość nie jest w ogóle poznawalna (empirycznie); przedmiotem poznania jest tylko teraźniejszość. Zgodnie z drugim stanowiskiem – tzw. poznanie przeszłości jest tylko konstrukcją pojęciową aspirującą do niesprzeczności. Zgodnie z trzecim stanowiskiem – najbardziej intuicyjnym – są dwa źródła poznania przeszłości: bezpośrednie, odwołujące się do przypomnień, oraz pośrednie, będące wnioskami z tych pierwszych.

    BIBLIOGRAFIA

    A. Wykazy prac: 

    Bp.

    B. Bibliografia podmiotowa:

    1. Teksty naukowe:

    1.1. Książki własne: 

    Bp.

    1.2. Książki (współ)redagowane: 

    Bp.

    1.3. Zbiory tekstów własnych: 

    Bp.

    1.4. Artykuły:

    • 1929 – De principio Heracliteo [Eracliteo]. Eo t. XXXII s. 301–314. • 1930a – Kazimierz Twardowski. Rozprawy i artykuły filozoficzne (rec.)PH (L.) r. V z. 2 s. 205–206. • 1930b – Leopold Blaustein. Husserlowska nauka o akcie, treści i przedmiocie przedstawienia (rec.)PH (L.) r. V z. 2 s. 210–211. • 1930–1931 – Ernst Mally, Grundgesetze des Sollens. Elemente der Logik des Willens (rec.)RF t. XXII nr 1–10 s. 38b–41a. • 1931 – O wątpieniu. W: [Księga PTF 1931], s. 78–97. Toż w: [Jadacki i Markiewicz (red.) 1993], s. 31–43. • 1933 – O przypomnieniachPF t. XXXVI z. 1–2 s. 107–147. • 1935a – Charlotta Bühler. Bieg życia jako zagadnienie psychologiczne (rec.). Ps r. IX z. 1 s. 49–52. • 1935b – Zagadnienie wartości poznawczej sądów przypomnieniowychKP t. VII s. 25–60. Przekł. franc.: Le problème concernant la valeur cognitive des jugements-réminiscencesSP v. II (1937) s. 442–443. • 1936 – Zagadnienie poznania przeszłościPF r. XXXIX z. 4 s. 412–413. • 1938–1939 – O kontakcie psychicznym i jego roli w nauczaniuPW t. XI nr 1 s. 1–18. • 2018 – Supozycje a przedstawienia (fr.). W: [Ivanyk (red.) 2018], s. 85–90.

    2. Publicystyka: 

    Bp.

    3. Teksty literackie: 

    Bp.

    4. Przekłady:

    ■ Manheim, Karl: • 1937 (z: Gustaw Ichheiser) – Socjologia wiedzyPSoc t. V nr 1–2 s. 62–102.

    C. Bibliografia przedmiotowa:

    ■ Ivanyk, Stepan: • 2016 – Waltera Auerbacha krytyczna analiza pojęcia obiektywu. W: [Brożek, Chybińska, Grygianiec i Tkaczyk (red.) 2016], s. 176–184.

    Citation

    Anna Brożek, Jacek Jadacki, Aleksandra Gomułczak, AUERBACH, Walter. Version 1.0. In: The Lviv-Warsaw School Encyclopedia. Academicon Press, Warszawa–Lublin, Thursday, September 11, 2025.

    Concepts – theories – disiplines

    Print