Miejsce w SLW: uczennica Kazimierza Twardowskiego.
Obszary badań: ontologia, psychologia wychowawcza i rozwojowa.
Najważniejszy wynik: analiza pojęcia samoistności.
BIOGRAFIA
Data i miejsce urodzenia: 5.12.1905. Lwów (obecnie Ukraina).
Data i miejsce śmierci: 1942. Lwów (obecnie Ukraina).
Rodzice: Chaim Szymon i Henia Bella z d. Kerbholz.
Matura: Bd.
Studia: UL (1923–1927).
Doktorat: O samoistności i niesamoistności. 21.12.1927. UL. Kazimierz Twardowski.
Staż: Humboldt-Universität zu Berlin (1928).
Varia: Żona Leopolda. Używała też nazwisk: Blaustein, Ginsberżanka.
IDEE, PROBLEMY, REZULTATY
Ogólna charakterystyka dorobku naukowego
Blausteinowa dokonała rekonstrukcji pojęcia samoistności (i niesamoistności). Narzucające się rozwiązanie, że dany przedmiot jest samoistny względem drugiego przedmiotu, gdy ten pierwszy może („ze swej natury”) zaistnieć, mimo że nie zachodzi żaden stan rzeczy, w który uwikłany jest ten drugi – zostało przez nią uzupełnione zastrzeżeniem, że nie chodzi o stan rzeczy polegający na tym (ani równoważny temu), że ów drugi nie musi być podmiotem żadnego stanu rzeczy, aby ten pierwszy zaistniał.
Badania psychologiczne Blausteinowej dotyczyły swoistości psychiki kobiet, rozwoju uczuciowego dziecka i wpływu środowiska na wychowanie dzieci.
BIBLIOGRAFIA
A. Wykazy prac:
Bp.
B. Bibliografia podmiotowa:
1. Teksty naukowe:
1.1. Książki własne:
Bp.
1.3. Zbiory tekstów własnych:
Bp.
1.4. Artykuły:
• 1929 – Zur Husserlschen Lehre von den Ganzen und Teilen. ASPS B. XXXII H. 1–2 s. 108–120. Przekł. nor.: Vedrørende Husserls lære om helheterog deler. NFT v. LIII (2018) nr 2–3 s. 150–164. • 1930 – Ruch filozoficzny we Lwowie. Op r. IV nr 61 s. 7. • 1931 – W sprawie pojęć samoistności i niesamoistności. W: [Księga PTF 1931], s. 143–168. Przekł. ang.: On the Concept of Existential Dependence and Independence. W: [Smith (red.) 1982], s. 265–297. • 1932a – Lotte Danzinger, Hildegard Hetzer i Helene Löw-Beer. Pflegemutter und Pflegekind. Psychologie der Fürsorge (rec.). PSp r. VI nr 1 s. 35–38. • 1932b – Mieczysław Kreutz. Rozwój psychiczny młodzieży (rec.). PSp r. VI nr 10 s. 251–254. • 1933a – Postępowanie młodzieży i jego ocena. PSP r. VII nr 7–8 s. 175–178. • 1933b – Psychika młodzieży żeńskiej. PSp r. VII nr 1–2 s. 28–33. • 1934 – Środowisko wychowawcze dziecka żydowskiego. PSp r. VIII nr 10–11 s. 238–245. • 1935a – Matka i córka. PSp r. IX nr 7–8 s. 174–178. • 1935b – Ze współczesnych badań psychologii zwierząt. ŚZ r. IV nr 2 s. 5–7. • 1936a – Kazimierz Twardowski jako nauczyciel. Chw r. XVIII nr 6175 s. 10. • 1936b – Życie uczuciowe dziecka w wieku przedszkolnym. PSp r. X nr 6 s. 126–134. • 1937 – Biblioteka Popularno-Naukowa Instytutu Higieny Psychicznej. PSp r. XI nr 3 s. 61–66.
2. Publicystyka:
Bp.
3. Teksty literackie:
Bp.
4. Przekłady:
Bp.
C. Bibliografia przedmiotowa:
■ Chudoba, Ewa: • 2016 – Eugenia Ginsberg – fenomenolożka w Szkole Lwowsko-Warszawskiej. W: [Łukasiewicz D. i Mordarski (red.) 2016], s. 119–133. ■ Magdziak, Marek: • 2016 – A Logical Analysis of Existential Dependence and Some Other Ontological Concepts. A Comment to Some Ideas of Eugenia Ginsberg-Blaustein. Axs v. V nr 3 s. 1–10. ■ Żegleń, Urszula: • 2018 – On Existential Dependence and Independence in the World of Thought and States of Affairs (with Reference to Eugenia Ginsberg-Blaustein’s and Roman Ingarden’s Analyses). W: [Garrido i Wybraniec-Skardowska 2018r], s. 249–262.

