Miejsce w SLW: uczennica Władysława Tatarkiewicza.
Obszary badań: estetyka, psychologia.
Najważniejsze wyniki: analiza oddziaływania muzyki na słuchacza.
BIOGRAFIA
Data i miejsce urodzenia: 15.05.1906. Warszawa.
Data i miejsce śmierci: 1939/1944. Miejsce nieznane.
Rodzice: Jakub i Loca z d. Taszma.
Matura: Gimnazjum Humanistyczne Frydy Mirlasowej w Warszawie (1922).
Studia: UW (1924–1931).
Magisterium: Działanie muzyki z uwzględnieniem czynników kojarzeniowych i pozaestetycznych. 30.06.1931. UW. Władysław Tatarkiewicz.
Varia: Używała też nazwiska: Cymermanówna – i imion: Szprinca, Genendla.
IDEE, PROBLEMY, REZULTATY
Ogólna charakterystyka dorobku naukowego
Badania Cymerman nad estetycznym oddziaływaniem muzyki obejmowały autoobserwację i eksperymenty introspekcyjne oraz ankiety i wywiady ustne.
Wybrane kwestie szczegółowe
- Oddziaływanie muzyki na słuchaczy. Muzyka zawdzięcza swoje oddziaływanie na słuchaczy przede wszystkim temu, że „budzi upodobanie” dzięki swojej konstrukcji formalnej, która na różnorodność materiału dźwiękowego nakłada „jedność” (uporządkowanie). Czynnik formalny nie jest jednak jedynym czynnikiem, który „budzi upodobanie”. Są to ponadto:
(a) czynnik emocjonalny (muzyka wyraża nastrój i wywołuje nastrój), przy czym „określone środki muzyczne posiadają zdolność wytwarzania określonych nastrojów” (np. diatonika/chromatyka – spokój/niepokój, dur/moll oraz tempo wolne/szybkie – nastrój poważny/wesoły, crescendo/diminuendo – wzrost/spadek napięcia itd.);
(b) czynnik asocjacyjny – obecny w muzyce programowej (skojarzenia obrazowe są sugerowane m.in. przez tytuły dzieł);
(c) czynnik pozaestetyczny – np. intelektualny (delektowanie się finezją struktury formalnej) albo etyczny (ocena pod tym względem kompozytora).
Badania pokazują, że oddziaływanie muzyki jest bardzo zindywidualizowane i w poszczególnych wypadkach różne czynniki dominują.
BIBLIOGRAFIA
Artykuł:
• 1932 – O działaniu estetycznym muzyki. STNW wydz. II t. XXV z. 1–6 s. 28–45.
■ Brak innych publikacji.

