DĄBROWSKA, Eugenia z d. Zembrzuska

  • Version 1.0
  • Published Saturday, September 20, 2025
  • Last Edited Wednesday, September 24, 2025

Table of Contents

    Miejsce w SLW: uczennica Bogdana Nawroczyńskiego.

    Obszary badań: pedagogika porównawcza.

    BIOGRAFIA

    Data i miejsce urodzenia: 22.03.1922. Warszawa.

    Data i miejsce śmierci: 16.03.2006. Warszawa.

    Rodzice: Aleksander i Czesława z d. Małecka.

    Matura: Gimnazjum Krawieckie III Miejskiej Szkoły Zawodowej Żeńskiej w Warszawie (1942).

    Studia: WWP (1943–1944), UŁ (1945–1948).

    Magisterium (z pedagogiki): Zagadnienie szkoły zawodowej. 30.06.1948. UŁ. Sergiusz Hessen.

    Doktorat: Problemy społeczne i pedagogiczne reform szkolnych w Czechosłowacji. 21.02.1961. UW. Bogdan Nawroczyński.

    Habilitacja: Szkolnictwo Socjalistycznej Federacyjnej Republiki Jugosławii na tle potrzeb rozwojowych kraju. 15.01.1974. UW.

    Dydaktyka: Państwowe Liceum Przemysłu Odzieżowego w Warszawie (1943–1944), Państwowe Liceum Przemysłu Odzieżowego w Łodzi (1946–1947), UŁ (1947–1951), IP w Warszawie (1951–1952), UW (1955–1977), WSPSp (1976–1978, 1982–2003).

    Varia: Używała też nazwisk: Zembrzuska, Zembrzuska-Dąbrowska. Była zatrudniona w PAN (1952–1955).

    IDEE, PROBLEMY, REZULTATY

    Ogólna charakterystyka dorobku naukowego

    Dąbrowska zajmowała się dydaktyką i pedagogiką, m.in. problemem efektywności szkolnictwa średniego i kształceniem nauczycieli. Prowadziła też badania porównawcze nad szkolnictwem w różnych krajach (m.in. w Czechosłowacji i Jugosławii).

    Wybrane kwestie szczegółowe

    • Przyczyny nieefektywności szkolnic­twa średniego. Głównymi przyczynami niepowodzeń w nauce uczniów szkół średnich są: (a) niski poziom szkolnictwa niższych szczebli; (b) zbyt krótki czas nauczania; (c) nieprzemyślany wybór typu szkoły średniej przez uczniów; (d) nieracjonalny rozkład sieci szkół średnich różnych typów; (e) zbyt duże zagęszczenie pomieszczeń szkolnych; (f) niezadowalające kwalifikacje nauczycieli (np. brak wykształcenia wyższego lub niski poziom szkolnictwa dla nauczycieli).

    BIBLIOGRAFIA

    A. Wykazy prac: 

    Bp.

    B. Bibliografia podmiotowa:

    1. Teksty naukowe:

    1.1. Książki własne:

    • 1954k (z: Irena Merżan i Maria Parnowska) – Materiały do metodyki wychowania przedszkolnego. W., PZWS, ss. 390. • 1963k – Szkolnictwo w Czechosłowacji. Ww, O, ss. 224. • 1964k (z: Jadwiga Grafczyńska) – Zabawy rytmiczne i umuzykalniające dla dzieci. W., WZCRZZ, ss. 60. • 1973k – Szkolnictwo Socjalistycznej Federacyjnej Republiki Jugosławii na tle potrzeb rozwojowych kraju. Ww., O, ss. 244. • 1979k (z: Wanda Hajnicz) – Założenia reformy oświatowej w ČSRS. W., IBP, ss. 64.

    1.2. Książki (współ)redagowane:

    • 1957r (z: Eustachy Kuroczka) – Szkolnictwo w krajach kapitalistycznych. W. PWN, ss. 178. • 1990r – Stulecie urodzin Marii Grzegorzewskiej. W., WWSPS, ss. 162.

    1.3. Zbiory tekstów własnych: 

    Bp.

    1.4. Artykuły:

    • 1957a – Dyskusja nad kształceniem nauczycieli. KPed r. II nr 1 s. 217–219. • 1957b – Dyskusja nad problemami szkolnictwa w Czechosłowacji. KPed r. II nr 3 s. 179–181. • 1957c – Problemy reformy szkolnej w Jugosławii. KPed r. II nr 4 s. 130–137. • 1957d (z: Anna Przecławska) – Zjazd oświatowy ZNP. KPed r. II nr 3 s. 87–98. • 1958a – Niektóre problemy szkoły amerykańskiej na łamach School and Society. KPed r. III nr 1 s. 232–235. • 1958b – W sprawie reformy programów szkolnych w Anglii. KPed r. III nr 3 s. 189–194. • 1958c – Zagadnienie kształcenia kadr technicznych na łamach The Marxism Quarterly (1956). KPed r. III nr 1 s. 241–243. • 1959a – Oświata i wychowanie w innych krajach: Czechosłowacja. KPed r. IV nr 1 s. 285. • 1959b – Problematyka szkoły ogólnokształcącej na łamach czechosłowackich czasopism pedagogicznych. KPed r. IV nr 2 s. 243–253. • 1959c – Reforma szkolna w ZSRR. KPed r. IV nr 1 s. 213–217. • 1959d (z: Waldemar Kamiński i Andrzej Rutkowski) – Próba krytycznej oceny pedagogiki kultury. KPed r. IV nr 3 s. 141–162. • 1960 – Z problematyki powiązania nauki w szkole ogólnokształcącej z pracą produkcyjną młodzieży w Czechosłowacji. KPed r. V nr 4 s. 45–62. • 1961a – Problemy społeczne i pedagogiczne reform szkolnych w Czechosłowacji. KPed r. VI nr 4 s. 141–144. • 1961b – Rola Czechosłowackiego Związku Młodzieży w wychowaniu pozaszkolnym. KPed r. VI nr 1 s. 158–169. • 1964 – Kształcenie nauczycieli szkół podstawowych w Jugosławii. KPed r. VI nr 4 s. 171–189. • 1965 – Kształcenie nauczycieli szkół średnich w Jugosławii. KPed r. X nr 1 s. 247–264• 1968a – Kształcenie techniczne w szkołach jugosłowiańskich. WTS r. VIII nr 5–6 s. 194–199.• 1968b – Metodologiczne problemy na łamach czechosłowackiego czasopisma PedagogikaRuPed (W.) r. X nr 1 s. 115–117.

    2. Publicystyka: 

    Bp.

    3. Teksty literackie: 

    Bp.

    4. Przekłady: 

    Bp.

    C. Bibliografia przedmiotowa: 

    Bp.

    Citation

    Anna Brożek, Jacek Jadacki, DĄBROWSKA, Eugenia z d. Zembrzuska. Version 1.0. In: The Lviv-Warsaw School Encyclopedia. Academicon Press, Warszawa–Lublin, Saturday, September 20, 2025.

    Concepts – theories – disiplines

    Print