Miejsce w SLW: uczeń Władysława Tatarkiewicza.
Obszary badań: ontologia, historia filozofii.
BIOGRAFIA
Data i miejsce urodzenia: 2.10.1927. Komorowo k. Ostrowi Mazowieckiej.
Data i miejsce śmierci: 16.11.2019. Włocławek.
Rodzice: Włodzimierz i Henryka z d. Sokołowska.
Matura: Mościce k. Tarnowa (1946).
Studia: UW (1946–1950), Wyższe Metropolitalne Seminarium Duchowne w Warszawie (1950–1953), KUL (1953–1957).
Magisterium I: Józef Łęski i jego teoria nauki i sztuki. 26.10.1949. UW. Władysław Tatarkiewicz.
Magisterium II: Metafizyczna podstawa „Piątej Drogi” Tomasza z Akwinu. 25.09.1957. KUL. Mieczysław Albert Krąpiec.
Doktorat: Próba ustalenia treści bytowej pojęcia przyczyny celowej w filozofii bytu. 27.05.1961. KUL. Mieczysław Albert Krąpiec.
Habilitacja: Główne poglądy na metafizykę w Polsce na przełomie XIX i XX wieku. 17.06.1969. ATK.
Staż: USA (1969–1970, 1975–1976).
Profesura: 1981/1990. Wniosek o nadanie profesury tytuwarnej CKK odrzuciła.
Dydaktyka: ATK w Warszawie (1962–1982), Warszawskie Metropolitalne SD (1970–1992), PWT w Warszawie (1970–1992?).
Varia: Żołnierz AK (1943–1944). W latach 1992–2003 był ordynariuszem diecezji włocławskiej.
IDEE, PROBLEMY, REZULTATY
Ogólna charakterystyka dorobku naukowego
W dziedzinie filozofii teoretycznej Dembowski poddał analizie m.in. filozoficzne – i teologiczne – pojęcie celowości.
W dziedzinie historii filozofii zbadał trzy typy stosunku do metafizyki, które ujawniły się w myśli polskiej przełomu XIX i XX wieku: jej dyskwalifikację oraz jej aprobatę bądź w formie teorii hipotetyczno-dedukcyjnej, bądź w formie neotomistycznej.
BIBLIOGRAFIA
A. Wykazy prac:
Bp.
B. Bibliografia podmiotowa:
1. Teksty naukowe:
1.1. Książki własne:
• 1969k – Spór o metafizykę. Główne poglądy na metafizykę na przełomie XIX i XX w. W., ATK, ss. 214. • 1989k – O filozofii chrześcijańskiej w Ameryce Północnej. W., ATK, ss. 232.
1.2. Książki (współ)redagowane:
Bp.
1.3. Zbiory tekstów własnych:
• 1997z – „Spór o metafizykę” i inne studia z historii filozofii polskiej. Wł., WWD, ss. 318.
1.4. Artykuły:
• 1964 – Czynnik rozumu w ujęciu przyczyny celowej. CT t. XXXV nr 1–4 s. 39–62. • 1965a – Józef Łęski i jego poglądy estetyczne. SPC t. I nr 1 s. 159–174. • 1965b – O niektórych sposobach posługiwania się pojęciem przyczyny celowej w biologii, etyce i filozofii. SPC t. I nr 1 s. 125–158. • 1966 – Niepublikowany rękopis Adama Mahrburga Wykłady etyki. Warszawa 1890–1891. SPC t. II nr 1 s. 339–381. • 1967 – Klasyfikacja nauk Józefa Łęckiego. SPC t. III nr 2 s. 119–136. • 1973 – Zagadnienie stosunku filozofii Boga – teologii naturalnej – teodycei do filozofii bytu – metafizyki. SPC t. IX nr 1 s. 127–140. • 1974 – Zagadnienie egzystencjalistycznego punktu wyjścia w metafizyce. SPC t. X nr 1 s. 29 47. • 1976 – Realizm teistyczny. SFB t. IV s. 141–183. • 1977 – Pojęcie Boga w kulturze środziemnomorskiej. W: [Święcicki (red.) 1977], s. 44–59. • 1978 – Katolicka filozofia w Polsce w XIX wieku. W: [Bejze (red.) 1978], s. 568–580. • 1980 – Rozwój filozoficznej koncepcji człowieka. STV t. XVIII nr 1 s. 21–32. • 1982a – Bóg i jego relacja do świata. SPC t. XVIII nr 1 s. 63–103. • 1982b – Rola filozofii w kształtowaniu się świadomości narodowej. SPC t. XVIII nr 2 s. 177–183. • 1987a – Chrześcijanin filozofujący. RoF t. XXXV z. 1 s. 309–319. • 1987b – Filozofia katolicka. W: [Skubała-Tokarska (red.) 1987], s. 771–789. • 1992 – Jakie stanowisko w kwestii filozoficznego poznania Boga uznaję za słuszne? SFB t. V s. 72–82. • 1999 – Wyzwania i pokusy ateizmu. Rozważania filozoficzno-pastoralne. RoF t. XLVII z. 2 s. 91–101. • 2005 – Encyklika Fides et ratio a tzw. dialog zewnętrzny. W: [Ziemiański (red.) 2005], s. 169–182.
2. Publicystyka:
Bp.
3. Teksty literackie:
Bp.
4. Przekłady:
Bp.
C. Bibliografia przedmiotowa:
Bp.

