Miejsce w SLW: uczennica Kazimierza Twardowskiego.
Obszary badań: estetyka (w szczególności muzyki), semiotyka.
BIOGRAFIA
Data i miejsce urodzenia: 1.02.1887. Warszawa.
Data i miejsce śmierci: 23.10.1979. Warszawa.
Rodzice: Karol i Maria Magdalena z d. Litauer (vel Littauer).
Matura: Wyższe Gimnazjum im. Franciszka Józefa we Lwowie (1906).
Studia: UL (1906–1911?), Koncesjonowana Szkoła Śpiewu Solowego Zofii Kozłowskiej we Lwowie (1915–1922), Konserwatorium Polskiego Towarzystwa Muzycznego we Lwowie (1922–1924).
Doktorat: O stosunku sądów hipotetycznych do kategorycznych. 3.12.1912. UL. Kazimierz Twardowski.
Staż: W latach 1926–1930 – wokalistyka m.in. u: Hélène Casella (Paryż) i Otto Ir (Wiedeń).
Dydaktyka: Szkoła Muzyczna Sabiny Kasparek we Lwowie (1921–1931), Konserwatorium Pomorskiego Towarzystwa Muzycznego w Toruniu (1932–1939), Wyższa Szkoła Muzyczna im. Fryderyka Chopina w Warszawie (1944–1950), Państwowa Szkoła Muzyczna II stopnia nr 2 im. Fryderyka Chopina w Warszawie (1950–1971?), Państwowa Szkoła Muzyczna II stopnia nr 1 im. Józefa Elsnera w Warszawie, PWSM w Warszawie (1955–1958, 1959–1962, 1963–1966).
Varia: Używała też nazwisk: Drexler, Drexler-Pasławska, Pasławska-Drexler. Po II Wojnie Światowej sprawowała opiekę wokalistyczną w Filharmonii Narodowej w Warszawie (1952–1955?).
IDEE, PROBLEMY, REZULTATY
Ogólna charakterystyka dorobku naukowego
Poza rozprawą doktorską Drexlerowa nie ma na swoim koncie prac naukowych. W publikowanych przez siebie recenzjach muzycznych zwracała uwagę na to, że są dwa rodzaje wartości wykonawczych muzyki: wartości techniczne i wartości „semantyczne”, polegające na tym, że wykonywana muzyka wywołuje w odbiorcach przeżycia emocjonalne lub intelektualne. Ocena wykonania powinna uwzględniać oba te rodzaje wartości.
BIBLIOGRAFIA
A. Wykazy prac:
Bp.
B. Bibliografia podmiotowa:
1. Teksty naukowe:
1.1. Książki własne:
Bp.
1.2. Książki (współ)redagowane:
Bp.
1.3. Zbiory tekstów własnych:
Bp.
1.4. Artykuły:
W latach 1911–1914 zamieszczała w Ruchu Filozoficznym sprawozdania z zawartości Zeitschrift für Philosophie und philosophische Kritik oraz tamże i w Przeglądzie Filozoficznym krótkie recenzje książek z zakresu filozofii. M.in.:
• 1910 – Gustav Tichy, Altruismus und Gerechtigkeit (spr.). PF r. XIII nr 4 s. 523.
2. Publicystyka:
• W latach 1926–1930 – krótkie recenzje muzyczne w rubryce „Koncerty, opera, operetka” Lwowskich Wiadomości Muzycznych i Literackich: r. I (1926) nr 12 s. 2, nr 13 s. 2, 3; r. II (1927) nr 1 s. 1, nr 2 s. 4, nr 6 s. 3, nr 7–8 s. 5, nr 10 s. 3, nr 12 s. 4; r. III (1928) nr 7–8 s. 6, nr 11 s. 4; r. IV (1929) nr 4 s. 4, nr 11 s. 4, nr 12 s. 4; r. V (1930) nr 1 s. 4, nr 3 s. 3, nr 11 s. 4, nr 12 s. 3. • 2000 – Lwów na linii frontu: listopad 1918. Inf r. XII nr 61 s. 2–15. Toż w: [Kowalczuk (red.) 2011], s. 320–328.
3. Teksty literackie:
Bp.
4. Przekłady:
■ Fechner, Gustaw Teodor: • 19211/2 (przekł. z niem.) – O zagadnieniu duszy. Wędrówka przez świat widzialny ku niewidzialnemu. L., HA, ss. X+296.
C. Bibliografia przedmiotowa:
■ Wiórkiewicz, Helena: • 2013 – Pamiątki lwowskiej rodziny Drexlerów w zbiorach Muzeum Niepodległości w Warszawie. Dar Jadwigi Kern-Bałaty. NiP r. 3–4 s. 305–367. • 2017 – Pamiątki lwowskiej rodziny Drexlerów w zbiorach Muzeum Niepodległości W: [Skoczek (red.) 2017], s. 243–299.

