FRENKEL, Karol

  • Version 1.0
  • Published Monday, September 15, 2025
  • Last Edited Tuesday, September 16, 2025

Table of Contents

    Miejsce w SLW: uczeń Kazimierza Twardowskiego.

    Obszary badań: etyka, psychologia.

    BIOGRAFIA

    Data i miejsce urodzenia: 14.10.1891. Sokal (obecnie Ukraina).

    Data i miejsce śmierci: 22.01.1920. Lwów (obecnie Ukraina).

    Rodzice: Samuel Fränkel i i Salomea z d. Landes.

    Matura: IV Wyższe Gimnazjum we Lwowie (1909).

    Studia: Universität Wien (1909–1913), UL (1913–1914).

    Doktorat I (z filozofii): Sympatia i współczucie u Hume’a i Schopenhauera. 22.07.1914. UL. Kazimierz Twardowski.

    Doktorat II (z prawa): 1919?. UL.

    Varia: Był zatrudniony w Bibliotece UL. Zmarł na hiszpankę.

    IDEE, PROBLEMY, REZULTATY

    Ogólna charakterystyka dorobku naukowego

    Frenkel zajmował się zagadnieniami z zakresu etyki niezależnej: badał, co jest na jej gruncie podstawą oceny etycznej.

    Wybrane kwestie szczegółowe

    • Etyka efektualna i decyzyjna. Odróżnijmy: (a) postanowienie osoby A, żeby urzeczywistnić cel B; (b) działanie osoby A, podjęte, aby urzeczywistnić postanowienie, o którym mowa w (a); (c) faktyczny rezultat działania, o którym mowa w (b).

    Za przedmiot oceny etycznej (moralnej) można uważać faktyczny rezultat czyjegoś działania lub postanowienie, aby pewne działanie podjąć – bez względu na to, czy podjęte działanie doprowadziło do zamierzonego rezultatu.

    System etyczny, w którym ocenie podlegają rezultaty działania, można nazwać „etyką efektualną”, a system etyczny, w którym ocenie podlegają motywy postanowienia kulminującego w działaniu – „etyką decyzyjną”. „Prawdziwa” etyka – to właśnie etyka decyzyjna. Przypuśćmy, że osoba postanowiła wyrządzić krzywdę osobie C i w tym celu podjęła pewne działanie, które nie wyrządziło krzywdy osobie C. Przypuść­my z kolei, że osoba B postanowiła sprawić dobro osobie i w tym celu podjęła działanie, które wyrządziło krzywdę osobie C. Otóż na gruncie etyki decyzyjnej postanowienie osoby A będzie moralnie ujemne, a postanowienie osoby B – moralnie dodatnie; inaczej na gruncie etyki efektualnej (np. utylitarystycznej): tutaj moralnie ujemne będzie tylko działania osoby B.

    • Kryteria oceny etycznej. Chociaż pierwotnym przedmiotem oceny moralnej są postanowienia, to wtórnie ocenia się też motywy tych postanowień. Motywami postanowień danej osoby są jej przekonania i uczucia. Trzeba przy tym pamiętać, że z jednej strony jeśli jakieś przekonania lub uczucia nie doprowadziły do powzięcia żadnego postanowienia, nie podlegają one ocenie etycznej. Z drugiej strony postanowienia podlegają ocenie etycznej nawet wtedy, gdy przedmiot postanowienia nie został urzeczywistniony.

    Pełna ocena etyczna jakiegoś postanowienia wymaga, aby: (a) jego podjęcie wymagało wysiłku; (b) jego motywy były bezinteresowne; (c) było ono zgodne z przyjętym ideałem etycznym.

    Słabością etyki decyzyjnej jest trudność w identyfikacji czyjegoś postanowienia. Postanowienia są obiektami psychicznymi, a do takich obiektów – jeśli należą do cudzej psychiki – nie mamy zasadniczo bezpośredniego dostępu. Tę słabość dziedziczy hasło tzw. etyki niezależnej; nie ma jej etyka zależna – oparta na religii, przyjmującej, że co najmniej Bóg „widzi” bezpośrednio życie psychiczne każdego człowieka; stąd jego ocena moralna postanowień każdego człowieka może być sprawiedliwa.

    Wyjściem w wypadku etyki decyzyjnej jest obiektywizm aksjologiczny: „istnienie obiektywnych wartości moralnych, tj. takich, które są wartościami niezależnie od tego, czy je ktoś uznaje, czy nie” – i wspólna wszystkim ludziom „świadomość moralna”. Za istnieniem tej ostatniej przemawia fakt posługiwania się – ze zrozumieniem – językiem potocznym, „w którym są wyrażane wszystkie reguły etyczne”.

    BIBLIOGRAFIA

    A. Wykazy prac: 

    Bp.

    B. Bibliografia podmiotowa:

    1. Teksty naukowe:

    1.1. Książki własne: 

    Bp.

    1.2. Książki (współ)redagowane: 

    Bp.

    1.3. Zbiory tekstów własnych: 

    Bp.

    1.4. Artykuły:

    • 1919 – O przedmiocie oceny etycznejPF r. XXII z. 1–2 s. 25–67. • 1925–1927 – O pojęciu moralnościKF t. III z. 4 s. 433–478; t. IV z. 1 s. 56–103, z. 2 s. 217–240, z. 3 s. 263–294, z. 4 s. 393–421; t. V z. 2 s. 125–151, z. 3 s. 257–279.

    2. Publicystyka: 

    Bp.

    3. Teksty literackie: 

    Bp.

    4. Przekłady: 

    Bp.

    C. Bibliografia przedmiotowa:

    ■ Konstańczak, Stefan: • 2022 – Pomiędzy tradycją a filozofią analityczną. Karola Frenkla (1891–1920) droga do etyki naukowejGSM t. VIII s. 264–283.

    Citation

    Anna Brożek, Jacek Jadacki, FRENKEL, Karol . Version 1.0. In: The Lviv-Warsaw School Encyclopedia. Academicon Press, Warszawa–Lublin, Monday, September 15, 2025.

    Concepts – theories – disiplines

    Print