Miejsce w SLW: uczeń Kazimierza Twardowskiego.
Obszary badań: semiotyka, filozofia polityki i socjologia (w szczególności kwestie mniejszości narodowych).
BIOGRAFIA
Data i miejsce urodzenia: 30.06.1888. Kraków.
Data i miejsce śmierci: 7.02.1940. Budapeszt (Węgry).
Rodzice: Antoni Władysław (h. Korczak) i Zofia z d. Sokołowska (h. Gozdawa).
Matura: II Gimnazjum we Lwowie (1906).
Studia: UL – filozofia; UJ – prawo.
Doktorat I (z filozofii): O istnieniu implicite pewnych powiedzeń w powiedzeniach innych. 15.04.1912. UL. Kazimierz Twardowski.
Doktorat II (z prawa): 1915. UJ.
Varia: Używał pseudonimów Franciszek Górnicki, Zbigniew Krasnowski, Henryk Rolicki. Był zatrudniony w MWRiOP (1923–1928). Członek m.in. ONR (1934), aresztowany za rzekomy współudział w zamachu na ministra spraw wewnętrznych RP Bronisława Pierackiego (1934), potem był członkiem ONR ABC. Zmarł po amputacji nogi, która uległa gangrenie w wyniku odmrożenia podczas przekraczaniu granicy polsko-słowackiej w Tatrach (wpadł do potoku).
IDEE, PROBLEMY, REZULTATY
Ogólna charakterystyka dorobku naukowego
Gluziński zajmował się problematyką semiotyczną oraz filozofią państwa i prawa – m.in. relacją między etyką i prawem, relacjami kościelno-państwowymi oraz pojęciami narodu i państwa.
Wybrane kwestie szczegółowe
- Sądy wydawane implicite. W niektórych powiedzeniach (zdaniach), wydając explicite określone sądy, musimy zarazem wydać – a więc uznać – inne sądy, które są w tych pierwszych sądach implicite zawarte. Na przykład uznanie sądu wyrażanego explicite w zdaniu „Wczoraj na próbie Kółka Dramatycznego N pan A znieważył czynnie zaproszonego przez siebie reżysera B” zmusza nas do wydania sądów wyrażanych explicite m.in. w zdaniach „Reżyser B był wczoraj na próbie Kółka Dramatycznego N”; „Wczoraj była próba Kółka Dramatycznego N”, „Pan A zaprosił reżysera B na próbę Kółka Dramatycznego N”, „Istnieje pan A”, „Istnieje Kółko Dramatyczne N”. Między sądami wydawanymi explicite a sądami w nich implicite zawartymi niekiedy zachodzi, ale niekiedy nie zachodzi relacja wyniku logicznego.
- Polityka, etyka i wiedza naukowa. Etyka i prawo powinny być systemami nierozdzielnymi: prawo powinno stać na straży etyki, a etyka powinna dostarczać uzasadnienia prawu. „Niemoralne prawo demoralizuje”, prowadzi do „rozkładu pojęć etycznych”.
Podobnie z polityką: działania polityczne powinny podlegać ocenie moralnej. „Doktryna, jakoby w polityce nie obowiązywały normy etyczne, miarodajne dla życia prywatnego, wiedzie w rezultacie do moral insanity polityków także i w życiu prywatnym”. W obszarze polityki przyjmuje się niekiedy zasady, które tylko pozornie mają sankcję etyczną. Do takich zasad należy np. zasada wolności – rozciągnięta na wolność prasy, która de facto przyjmuje postać „wolności kłamstwa publicznego” i wolności „propagandy rozkładczej”.
Dwa systemy etyczne ze sobą konkurują: etyka chrześcijańska – i szerzej: etyka religijna – oraz etyka naturalna.
Etyce chrześcijańskiej zarzuca się m.in. to, że propaguje postawę „poddania się złu”. Jest to zarzut bezpodstawny. „Etyka chrześcijańska dopuszcza walkę z przeciwnikiem, a nawet wojnę; ale musi to być walka czy wojna „sprawiedliwa””.
Prawa etyki naturalnej miałyby być wskazywane przez „rozum”; skoro tak, to „aprobata etyczna każdego uczynku zależy od własnej oceny działającej jednostki”. Prowadzi to do „konwencjonalizmu etycznego” – „triumfu dowolności w osądzaniu czynów ludzkich”.
Tylko polityka podporządkowana normom etycznym uchroni się przed nadużywaniem wiedzy naukowej do celów politycznych niegodnych moralnie.
- Naród i państwo. Błędna jest doktrynerska definicja „narodu” jako „zbiorowości ludzkiej, osiadłej na pewnym określonym terytorium, posiadającej wspólny język i wspólną historię”. Ci, którzy przyjmują taką definicję, zapominają o tym, że „narodowi dla pełni życia, dla nieskrępowanego istnienia trzeba własnej organizacji państwowej”. Nacisk musi tutaj być położony na to, że jest to „własna organizacja”. Albowiem tylko „państwo narodowe” jest w stanie „zadośćuczynić potrzebom narodu”.
Patriotyzm jest wyrazem szacunku dla własnego państwa narodowego – i nie wolno go mieszać z nacjonalizmem, czyli „egoizmem narodowym”.
- Rozdział Kościoła od państwa. Hasło rozdziału Kościoła od państwa ma dwie warstwy. Głosicielom tego hasła chodzi w warstwie „zewnętrznej” (oficjalnej) o to, aby taki czy inny światopogląd był wyłącznie sprawą prywatną obywateli tego państwa. Natomiast w warstwie „wewnętrznej” źródłem głoszenia tego hasła jest zazwyczaj ułatwienie jego głosicielom – będącym przeciwnikami Kościoła – pozbawienie Kościoła, a ogólniej zasad moralnych głoszonych przez Kościół, wpływu na tych obywateli; w ocenie przeciwników Kościoła miałoby to im ułatwić kierowanie sprawami państwa zgodnie z ich własnymi interesami: politycznymi lub ekonomicznymi.
Niekiedy uzasadnia się antyklerykalizm za pomocą twierdzenia, że Kościół katolicki jest „międzynarodówką” i jako taki dąży do zniesienia suwerennych państw; miesza się w ten sposób hasło uniwersalizmu etycznego z hasłem centralizacji politycznej.
BIBLIOGRAFIA
A. Wykazy prac:
Bp.
B. Bibliografia podmiotowa:
■ Muszyński, Wojciech Jerzy: • 2010 – Tadeusz Gluziński (1888–1940). W: [Muszyński i Mysiakowska (red.) 2010], s. 117–118.
1. Teksty naukowe:
1.1. Książki własne:
• 1922k – O polskiej polityce gospodarczej. W., BPZ, ss. 16. • 1927k – Cele i drogi propagandy wywrotowej. P., KśW, ss. 102. • 1932bk – Zmierzch Izraela. W., WMN, ss. 420. 19332. 19333. 19864. Wers, Ww. 20044. Krz., DWO, ss. 330. • 1934k – Światowa polityka żydowska. W., TWP, ss. 182. 20212. Krz., DWO, ss. 220. Przekł. niem.: Die jüdische Weltpolitik. Er. 1937, UBV, ss. 150. • 1935ak – Odrodzenie idealizmu politycznego. W., DKP, ss. 172. 20072. Grj., WAr, ss. 134. 20123 i 20223. Krz., DWO, ss. 114. • 1935bk – Socjalizm, komunizm, anarchizm. W., DWz, ss. 222. • 1936k – Sprawa ukraińska. W., DPS, ss. 128.
1.2. Książki (współ)redagowane:
Bp.
1.3. Zbiory tekstów własnych:
Bp.
1.4. Artykuły:
• 1921a – Wstęp i objaśnienia. Do: Ustawa konstytucyjna Rzeczypospolitej Polskiej. W., ZLN, s. III–XI. • 1921b – Zmierzch liberalizmu [cykl]. GW r. CXLI nr 136 s. 2–3, nr 138 s. 1, nr 139 s. 1, nr 141 s. 2–3, nr 144 s. 2–3. • 2018 – O istnieniu implicite pewnych powiedzeń w powiedzeniach innych (fr.). W: [Ivanyk (red.) 2018], s. 389–396.
2. Publicystyka:
• 1919ap – Mniejszości narodowe a państwo. PN r. VIII t. XVI nr 3 s. 249–258. • 1919bp – O instynkcie państwowym. PN r. VIII t. XV nr 2 s. 130–136. • 1931p – Szkoła jednolita i „wychowanie państwowe”. Przyczynek historyczny. MN r. XI nr 16 s. 179–182, nr 17 s. 196–199. • 1935ap – Człowiek i dzieje. NŁ r. I (III) nr 4(6) s. 1–6. • 1935bp – Elita, czy szary człowiek? NŁ r. I (III) nr 1(3) s. 4–6. • 1935cp – Rząd a przedstawicielstwo ludności. NŁ r. I (III) nr 2(4) s. 6–7. • 1935dp – W dobie trzeźwości politycznej. NŁ r. I (III) nr 3(5) s. 1–3. • 1936ap – Bankructwo gospodarstwa światowego. NŁ r. IV r 10 s. 3–6. • 1936bp – „Człowiek gospodarczy” a gospodarz. NŁ r. IV nr 1 s. 1–2. • 1936cp – Problem ukraiński [cykl]. NŁ r. IV nr 2 s. 7–8, nr 3 s. 7–11, nr 4 s. 6–11, nr 5 s. 8–12, nr 6 s. 6–12, nr 7 s. 6–12, nr 8 s. 1–5, nr 9 s. 1–3. • 1936dp – Urzędnik dziś i jutro. NŁ r. IV nr 10 s. 6–9. • 1937ap – Centralizacja czy decentralizacja. NŁ r. V nr 3 s. 3–5. • 1937bp – Naród i Kościół. NŁ r. V nr 7 s. 1–2. • 1937cp – Wieża Babel. NŁ r. V nr 2 s. 1–2. • 1938ap – Mowa kanclerza. ABC r. XIII nr 272 s. 1. • 1938p – Przegląd polityki wewnętrznej. NŁ r. VI nr 1 s. 13–14. • 1938bp – Zbrodnia Stalina. ABC r. XIII nr 74 s. 1, 3.
3. Teksty literackie:
• 1930l – Bezdomny jedynak [pierwotnie w odcinkach na łamach czasopisma ABC]. K. 2022, FKHR, ss. 300. • 1928l – Przygoda. Dwie opowieści. P., WPol, ss. 230.
4. Przekłady:
Bp.
C. Bibliografia przedmiotowa:
Bp.

