Miejsce w SLW: uczeń Władysława Tatarkiewicza.
Obszary badań: estetyka, teoria sztuki.
BIOGRAFIA
Data i miejsce urodzenia: 28.04.1905. Łódź.
Data i miejsce śmierci: 3.08.1929. Warszawa.
Rodzice: Jakub i Helena z d. Kryształ.
Matura: Gimnazjum Państwowe Humanistyczne Miejskie im. Mikołaja Kopernika w Łodzi (1924).
Studia: UW (1924–1929).
Magisterium: O zagadnieniu rzeczywistości estetycznej ze szczególnym uwzględnieniem poglądów Teodora Lippsa. 27.06.1929. UW. Władysław Tatarkiewicz.
Varia: Zmarł nagle – jak głosił nekrolog – „po krótkich, lecz ciężkich cierpieniach”; w młodym wieku zmarł też jego ojciec.
IDEE, PROBLEMY, REZULTATY
Ogólna charakterystyka dorobku naukowego
Główne zainteresowania Hermana – ukształtowane jeszcze w okresie szkolnym – koncentrowały się na estetyce i teorii sztuki.
Wybrane kwestie szczegółowe
- Rzeczywistość estetyczna. Nieobecność pytania o rzeczywistość przedmiotów nie jest specyficzna dla postawy estetycznej, występuje ona również w życiu codziennym.
„Każdy, kto twierdzi, iż dzieło sztuki nieprzedstawiające istoty żywej nie musi posiadać dla nas treści życiowej, aby stać się przedmiotem przeżycia estetycznego”, powinien sądzić, że:
(1) „Zagadnienie psychicznej lub witalnej rzeczywistości estetycznej ma rację bytu tylko ze względu na przypadki obcowania z dziełami sztuki, przedstawiającymi istoty żywe.”
(2) „Zagadnienie rzeczywistości estetycznej w ogóle nie ma racji bytu ze względu na dzieła sztuki abstrakcyjnej.”
Wystarczy jednak „istnienie kilku osób, które w przeżyciu estetycznym wkładają w dzieła sztuki, nieprzedstawiające istot żywych, treść życiową, aby móc mówić o zagadnieniu psychicznej lub witalnej rzeczywistości estetycznej również ze względu na te właśnie dzieła sztuki”.
- Formy sztuki plastycznej. W sztuce plastycznej wyróżnić można cztery następujące formy:
(1) formę naturalistyczną, tj. kopiującą „realne formy przedmiotów”;
(2) formę mniej lub bardziej przekształcającą formy przedmiotów;
(3) formę abstrakcyjną, tj. pozbawioną „aluzji przedmiotowych”, ale „skomponowana według jakichś kanonów formalnych” (np. według zasady jedności w różnorodności, zasady proporcji, symetrii, rytmu) – do dzieł o takiej formie należy np. ornament nierealistyczny;
(4) formę abstrakcyjną „nieujawniającą kompozycji według jakiegoś z kanonów formalnych”.
Artysta „nie posługujący się ani kanonami formalnymi, ani też żadnymi aluzjami przedmiotowymi nie może tym samym odwołać się do naszego doświadczenia”.
BIBLIOGRAFIA
Artykuły:
• 1927 – Michał Sobeski. Malarstwo doby ostatniej. Ekspresjonizm i kubizm (rec.). PF r. XXX z. 2–3 s. 249–251. • 1930 – O zagadnieniu rzeczywistości estetycznej u Lippsa. PF r. XXXIII z. 1–2 s. 65–76.
■ Brak innych publikacji.

