HERMAN, Zygmunt

  • Wersja 1.0
  • Opublikowany środa, 15 października 2025

Spis treści

    Miejsce w SLW: uczeń Władysława Tatarkiewicza.

    Obszary badań: estetyka, teoria sztuki.

    BIOGRAFIA

    Data i miejsce urodzenia: 28.04.1905. Łódź.

    Data i miejsce śmierci: 3.08.1929. Warszawa.

    Rodzice: Jakub i Helena z d. Kryształ.

    Matura: Gimnazjum Państwowe Humanistyczne Miejskie im. Mikołaja Kopernika w Łodzi (1924).

    Studia: UW (1924–1929).

    Magisterium: O zagadnieniu rzeczywistości estetycznej ze szczególnym uwzględnieniem poglądów Teodora Lippsa. 27.06.1929. UW. Władysław Tatarkiewicz.

    Varia: Zmarł nagle – jak głosił nekrolog – „po krótkich, lecz ciężkich cierpieniach”; w młodym wieku zmarł też jego ojciec.

    IDEE, PROBLEMY, REZULTATY

    Ogólna charakterystyka dorobku naukowego

    Główne zainteresowania Hermana – ukształtowane jeszcze w okresie szkolnym – koncentrowały się na estetyce i teorii sztuki.

    Wybrane kwestie szczegółowe

    • Rzeczywistość estetyczna. Nieobecność pytania o rzeczywistość przedmiotów nie jest specyficzna dla postawy estetycznej, występuje ona również w życiu codziennym.

    „Każdy, kto twierdzi, iż dzieło sztuki nieprzedstawiające istoty żywej nie musi posiadać dla nas treści życiowej, aby stać się przedmiotem przeżycia estetycznego”, powinien sądzić, że:

    (1) „Zagadnienie psychicznej lub witalnej rzeczywistości estetycznej ma rację bytu tylko ze względu na przypadki obcowania z dziełami sztuki, przedstawiającymi istoty żywe.”

    (2) „Zagadnienie rzeczywistości estetycznej w ogóle nie ma racji bytu ze względu na dzieła sztuki abstrakcyjnej.”

    Wystarczy jednak „istnienie kilku osób, które w przeżyciu estetycznym wkładają w dzieła sztuki, nieprzedstawiające istot żywych, treść życiową, aby móc mówić o zagadnieniu psychicznej lub witalnej rzeczywistości estetycznej również ze względu na te właśnie dzieła sztuki”.

    • Formy sztuki plastycznej. W sztuce plastycznej wyróżnić można cztery następujące formy:

    (1) formę naturalistyczną, tj. kopiującą „realne formy przedmiotów”;

    (2) formę mniej lub bardziej przekształcającą formy przedmiotów;

    (3) formę abstrakcyjną, tj. pozbawioną „aluzji przedmiotowych”, ale „skomponowana według jakichś kanonów formalnych” (np. według zasady jedności w różnorodności, zasady proporcji, symetrii, rytmu) – do dzieł o takiej formie należy np. ornament nierealistyczny;

    (4) formę abstrakcyjną „nieujawniającą kompozycji według jakiegoś z kanonów formalnych”.

    Artysta „nie posługujący się ani kanonami formalnymi, ani też żadnymi aluzjami przedmiotowymi nie może tym samym odwołać się do naszego doświadczenia”.

    BIBLIOGRAFIA

    Artykuły:

    • 1927 – Michał Sobeski. Malarstwo doby ostatniej. Ekspresjonizm i kubizm (rec.)PF r. XXX z. 2–3 s. 249–251. • 1930 – O zagadnieniu rzeczywistości estetycznej u LippsaPF r. XXXIII z. 1–2 s. 65–76.

    ■ Brak innych publikacji.

    Cytowanie

    Anna Brożek, Jacek Jadacki, Aleksandra Gomułczak, HERMAN, Zygmunt . Wersja: 1.0. W: Encyklopedia Szkoły Lwowsko-Warszawskiej. Wydawnictwo Academicon, Warszawa–Lublin, środa, 15 października 2025.

    Pojęcia – koncepcje – dyscypliny

    Drukuj