JANICKA, Krystyna Ludwika

  • Wersja 1.0
  • Opublikowany czwartek, 23 października 2025

Spis treści

    Miejsce w SLW: uczennica Władysława Tatarkiewicza.

    Obszary badań: estetyka, teoria i historia sztuki.

    BIOGRAFIA

    Data i miejsce urodzenia: 13.07.1932. Warszawa.

    Data i miejsce śmierci: 3.11.2023. Warszawa.

    Rodzice: Ludwik i Władysława z d. Skiba.

    Matura: Liceum im. Marii Curie-Skłodowskiej w Warszawie (1951).

    Studia: UW (1951–1955).

    Magisterium: O poglądach estetycznych Stanisława Przybyszewskiego. 1.07.1955. UW. Juliusz Starzyński.

    Doktorat: Światopogląd nadrealizmu, jego założenia i konsekwencje dla teorii twórczości i teorii sztuki. 31.10.1967. UW. Władysław Tatarkiewicz.

    Dydaktyka: UW (1957–1991).

    IDEE, PROBLEMY, REZULTATY

    Ogólna charakterystyka dorobku naukowego

    Badania Janickiej dotyczyły wyłącznie estetyki oraz teorii i historii sztuki (w szczególności fenomenu surrealizmu).

    Wybrane kwestie szczegółowe

    • Światopogląd surrealistyczny. Podstawowe pojęcia surrealizmu są wieloznaczne, jego światopogląd jest uwikłany w sprzeczności – m.in. z tego powodu, że czerpał inspiracje z różnych kierunków filozoficznych i że ulegał daleko idącej ewolucji.

    Trzon tego światopoglądu stanowiły następujące założenia:

    (1) Nadrzędnym celem surrealistów jest poprawa warunków życia ludzkiego.

    (2) Nadrzędną wartością życia ludzkiego jest totalna wolność.

    (3) Realizacja celu surrealistów wymaga zburzenia istniejącego porządku społeczno-politycznego: jego instytucji i ideologii (moralności, religii, obyczajowości).

    (4) Najważniejszym środkiem do realizacji tego celu jest twórczość artystyczna.

    (5) Artysta powinien skupić się na nadrzeczywistości: na marzeniach sennych, majakach na jawie itd.

    (6) Twórczość trzeba oprzeć na automatyzmie psychicznym.

    BIBLIOGRAFIA

    A. Wykazy prac: 

    Bp.

    B. Bibliografia podmiotowa:

    1. Teksty naukowe:

    1.1. Książki własne:

    • 1969k – Światopogląd surrealizmu. Jego założenia i konsekwencje dla teorii twórczości i teorii sztuki. W., PWN, ss. 306. 19852. W., WAF, ss. 294. • 1973k – Surrealizm. W., WAF, ss. 256. 19752. 19853, ss. 252. • 1978k – Malarstwo surrealistyczne 19191930. W., Ar, ss. 30. • 1978k – Malarstwo surrealistyczne 19401970. W., Ar, ss. 30. • 1979k – De Chirico. Malarstwo metafizyczne. W., Ar, ss. 30.

    1.2. Książki (współ)redagowane: 

    Bp.

    1.3. Zbiory tekstów własnych: 

    Bp.

    1.4. Artykuły:

    • 1956 – O poglądach estetycznych Stanisława Przybyszewskiego. SK r. I nr 3–4 s. 176–226. • 1964 – Funkcje i zadania sztuki w teorii nadrealizmu. SEst t. I s. 199–213. • 1972 – Stanisław Ignacy Witkiewicz a surrealizm. W: [Głowiński i Sławiński (red.) 1972] s. 245–255. • 1996 – Nadrealizm. Ruch artystyczny i doktryna. W: [Dziamski (red.) 1996] s. 277–290.

    2. Publicystyka: 

    Bp.

    3. Teksty literackie: 

    Bp.

    4. Przekłady:

    ■ Passeron, René: • 1993 – Encyklopedia surrealizmu. W., WAF, ss. 358.

    C. Bibliografia przedmiotowa: 

    Bp.

    Cytowanie

    Anna Brożek, Jacek Jadacki, Aleksandra Gomułczak, JANICKA, Krystyna Ludwika. Wersja: 1.0. W: Encyklopedia Szkoły Lwowsko-Warszawskiej. Wydawnictwo Academicon, Warszawa–Lublin, czwartek, 23 października 2025.

    Pojęcia – koncepcje – dyscypliny

    Drukuj