Miejsce w SLW: uczennica Władysława Tatarkiewicza.
Obszary badań: estetyka, teoria i historia sztuki.
BIOGRAFIA
Data i miejsce urodzenia: 13.07.1932. Warszawa.
Data i miejsce śmierci: 3.11.2023. Warszawa.
Rodzice: Ludwik i Władysława z d. Skiba.
Matura: Liceum im. Marii Curie-Skłodowskiej w Warszawie (1951).
Studia: UW (1951–1955).
Magisterium: O poglądach estetycznych Stanisława Przybyszewskiego. 1.07.1955. UW. Juliusz Starzyński.
Doktorat: Światopogląd nadrealizmu, jego założenia i konsekwencje dla teorii twórczości i teorii sztuki. 31.10.1967. UW. Władysław Tatarkiewicz.
Dydaktyka: UW (1957–1991).
IDEE, PROBLEMY, REZULTATY
Ogólna charakterystyka dorobku naukowego
Badania Janickiej dotyczyły wyłącznie estetyki oraz teorii i historii sztuki (w szczególności fenomenu surrealizmu).
Wybrane kwestie szczegółowe
- Światopogląd surrealistyczny. Podstawowe pojęcia surrealizmu są wieloznaczne, jego światopogląd jest uwikłany w sprzeczności – m.in. z tego powodu, że czerpał inspiracje z różnych kierunków filozoficznych i że ulegał daleko idącej ewolucji.
Trzon tego światopoglądu stanowiły następujące założenia:
(1) Nadrzędnym celem surrealistów jest poprawa warunków życia ludzkiego.
(2) Nadrzędną wartością życia ludzkiego jest totalna wolność.
(3) Realizacja celu surrealistów wymaga zburzenia istniejącego porządku społeczno-politycznego: jego instytucji i ideologii (moralności, religii, obyczajowości).
(4) Najważniejszym środkiem do realizacji tego celu jest twórczość artystyczna.
(5) Artysta powinien skupić się na nadrzeczywistości: na marzeniach sennych, majakach na jawie itd.
(6) Twórczość trzeba oprzeć na automatyzmie psychicznym.
BIBLIOGRAFIA
A. Wykazy prac:
Bp.
B. Bibliografia podmiotowa:
1. Teksty naukowe:
1.1. Książki własne:
• 1969k – Światopogląd surrealizmu. Jego założenia i konsekwencje dla teorii twórczości i teorii sztuki. W., PWN, ss. 306. 19852. W., WAF, ss. 294. • 1973k – Surrealizm. W., WAF, ss. 256. 19752. 19853, ss. 252. • 1978k – Malarstwo surrealistyczne 1919–1930. W., Ar, ss. 30. • 1978k – Malarstwo surrealistyczne 1940–1970. W., Ar, ss. 30. • 1979k – De Chirico. Malarstwo metafizyczne. W., Ar, ss. 30.
1.2. Książki (współ)redagowane:
Bp.
1.3. Zbiory tekstów własnych:
Bp.
1.4. Artykuły:
• 1956 – O poglądach estetycznych Stanisława Przybyszewskiego. SK r. I nr 3–4 s. 176–226. • 1964 – Funkcje i zadania sztuki w teorii nadrealizmu. SEst t. I s. 199–213. • 1972 – Stanisław Ignacy Witkiewicz a surrealizm. W: [Głowiński i Sławiński (red.) 1972] s. 245–255. • 1996 – Nadrealizm. Ruch artystyczny i doktryna. W: [Dziamski (red.) 1996] s. 277–290.
2. Publicystyka:
Bp.
3. Teksty literackie:
Bp.
4. Przekłady:
■ Passeron, René: • 1993 – Encyklopedia surrealizmu. W., WAF, ss. 358.
C. Bibliografia przedmiotowa:
Bp.

