Miejsce w SLW: uczennica Stefana Błachowskiego.
Obszary badań: psychologia, pedagogika.
BIOGRAFIA
Data i miejsce urodzenia: 7.07.1895. Czerdyń (Rosja).
Data i miejsce śmierci: 3.08.1978. Warszawa.
Rodzice: Stanisław Jan i Wanda z d. Rejewska.
Matura: Prywatna szkoła średnia w Łodzi (przed I Wojną Światową).
Studia: UP.
Magisterium (z pedagogiki): 13.12.1927. UP.
Doktorat: Kandydaci do szkół zawodowych w świetle badań psychologicznych. 31.10.1934. UP. Stefan Błachowski.
Dydaktyka: Po I Wojnie Światowej – szkoły powszechne w Warszawie.
Varia: Była zatrudniona w różnych instytucjach poradnictwa zawodowego.
IDEE, PROBLEMY, REZULTATY
Ogólna charakterystyka dorobku naukowego
Badania Kączkowskiej dotyczyły głównie zagadnień poradnictwa zawodowego.
Wybrane kwestie szczegółowe
- Preferencje kandydatów do szkół zawodowych. Badania przeprowadzone w latach 1931–1932 za pomocą testów, kwestionariuszy i wywiadów osobistych na wielotysięcznej próbie absolwentów i absolwentek szkół powszechnych Krakowa, Lublina, Łodzi, Warszawy i Wilna dały następujące wyniki:
„(a) Dziewczęta najchętniej wybierają zawody wychowawczo-opiekuńcze (szczególnie umiłowany jest zawód nauczycielski).
(b) Stwierdza się zgodność między wyborem zawodu a zamiłowaniem, zainteresowaniami i uzdolnieniami w dziedzinie przedmiotów szkolnych.
(c) Inteligencja teoretyczna przedstawia się u chłopców procentowo lepiej niż u dziewcząt (znaczny odpływ młodzieży żeńskiej do gimnazjów).
(d) Najwyższy procent o inteligencji dobrej znajdujemy w grupie wychowawczo-opiekuńczej i handlowo-biurowej. Najwięcej dziewcząt o inteligencji słabej jest w grupie przemysłowo-rzemieślniczej.
(e) 80% zarówno chłopców, jak i dziewcząt woli pracę wymagającą ruchu niż pracę siedzącą; woli rozkazywać niż słuchać. Jednakie skłonności do kierowania i rozkazywania przejawiają się stosunkowo u nieznacznej tylko ilości.”
- Poradnia Zawodowa dla Dziewcząt. „Absolwentki szkół zawodowych powinny stanowić niejako kadry wzorowych pracownic, podnoszących ogólny poziom zawodowej pracy kobiecej. Stąd konieczność odpowiedniego doboru kandydatek do szkół zawodowych, i powierzenie tej pracy jedynie do tego ważnego zadania powołanej instytucji, tj. Poradni Zawodowej. Dalszym motywem powołania do życia Poradni dla Dziewcząt jest troska o właściwe pokierowanie licznymi rzeszami dziewcząt w najważniejszej dla ich życia chwili opuszczania szkoły powszechnej. Specjalne zagadnienia, wiążące się z pracą zawodową kobiet, oraz specjalne problemy poradnictwa dla dziewcząt wymagają wyodrębnienia tego działu z ogólnego poradnictwa zawodowego i stworzenia instytucji wyłącznie tym zagadnieniom poświęconej.”
BIBLIOGRAFIA
A. Wykazy prac:
Bp.
B. Bibliografia podmiotowa:
1. Teksty naukowe:
1.1. Książki własne:
• 1935k – Kandydaci do szkół zawodowych w świetle badań psychologicznych. W., WTP, ss. 60. • 1938k – Poradnie zawodowe Stowarzyszenia „Służba Obywatelska”. Sprawozdanie z działalności w latach 1928–1938. W., CPZSSO, ss. 64. • 1987k (z: Janina Budkiewicz) – Z dziejów psychologii stosowanej w Polsce do roku 1957 (ze szczególnym uwzględnieniem poradnictwa zawodowego). W., WUW, ss. 292.
1.2. Książki (współ)redagowane:
• 1960r (et al.) – Charakterystyki zawodów. Materiały do poradnictwa zawodowego. W., PWSZ, ss. 336.
1.3. Zbiory tekstów własnych:
Bp.
1.4. Artykuły:
• 1928 – Poradnia zawodowa dla dziewcząt stowarzyszenia Służba Obywatelska w Warszawie. Sprawozdanie z działalności. Ps t. II nr 7 s. 48–53. • 1929 – Rola instynktu w wyborze zawodu. Ps t. III nr 1 s. 1–17. • 1932 – Poradnictwo zawodowe we Francji. Ps r. VI z. 2 s. 66–72. • 1933 – Technika instrukcji. Ps t. VII z. 4 s. 281–283. • 1935 – Jugend und Beruf (1933-1-5) (spr.). Ps r. IX z. 2 s. 154–157, z. 3 s. 208–210; r. X z. 1 s. 58–59. • 1937 – Poradnictwo zawodowe w Polsce. Ps r. XI nr 1–2 s. 4–14. • 1938 – Jan Wojciechowski. Życie i rola w Polskim Towarzystwie Psychotechnicznym. Ps r. XII z. 1–2 s. 3–6. • 1938 – Poradnictwo zawodowe w III Rzeszy. Ps r. XII z. 3–4 s. 127–134. • 1939 – Zagadnienia preorientacji zawodowej w III Rzeczy. Ps r. XIII z. 1–2 s. 23–33. • 1969a – Formy i metody szkolnej preorientacji zawodowej. W: [Szkoła… 1969], s. 59–68. • 1969b – Ocena właściwości psychicznych warunkujących przydatność do zawodu. W: [Szkoła… 1969], s. 115–120.
2. Publicystyka:
Bp.
3. Teksty literackie:
Bp.
4. Przekłady:
Bp.
C. Bibliografia przedmiotowa:
Bp.

