KĄCZKOWSKA, Janina Wanda

  • Version 1.0
  • Published Thursday, October 2, 2025

Table of Contents

    Miejsce w SLW: uczennica Stefana Błachowskiego.

    Obszary badań: psychologia, pedagogika.

    BIOGRAFIA

    Data i miejsce urodzenia: 7.07.1895. Czerdyń (Rosja).

    Data i miejsce śmierci: 3.08.1978. Warszawa.

    Rodzice: Stanisław Jan i Wanda z d. Rejewska.

    Matura: Prywatna szkoła średnia w Łodzi (przed I Wojną Światową).

    Studia: UP.

    Magisterium (z pedagogiki): 13.12.1927. UP.

    Doktorat: Kandydaci do szkół zawodowych w świetle badań psychologicznych. 31.10.1934. UP. Stefan Błachowski.

    Dydaktyka: Po I Wojnie Światowej – szkoły powszechne w Warszawie.

    Varia: Była zatrudniona w różnych instytucjach poradnictwa zawodowego.

    IDEE, PROBLEMY, REZULTATY

    Ogólna charakterystyka dorobku naukowego

    Badania Kączkowskiej dotyczyły głównie zagadnień poradnictwa zawodowego.

    Wybrane kwestie szczegółowe

    • Preferencje kandydatów do szkół zawodowych. Badania przeprowadzone w latach 1931–1932 za pomocą testów, kwestionariuszy i wywiadów osobistych na wielotysięcznej próbie absolwentów i absolwentek szkół powszechnych Krakowa, Lublina, Łodzi, Warszawy i Wilna dały następujące wyniki:

    „(a) Dziewczęta najchętniej wybierają zawody wychowawczo-opiekuńcze (szczególnie umiłowany jest zawód nauczycielski).

    (b) Stwierdza się zgodność między wyborem zawodu a zamiłowaniem, zainteresowaniami i uzdolnieniami w dziedzinie przedmiotów szkolnych.

    (c) Inteligencja teoretyczna przedstawia się u chłopców procentowo lepiej niż u dziewcząt (znaczny odpływ młodzieży żeńskiej do gimnazjów).

    (d) Najwyższy procent o inteligencji dobrej znajdujemy w grupie wychowawczo-opiekuńczej i handlowo-biurowej. Najwięcej dziewcząt o inteligencji słabej jest w grupie przemysłowo-rzemieślniczej.

    (e) 80% zarówno chłopców, jak i dziewcząt woli pracę wymagającą ruchu niż pracę siedzącą; woli rozkazywać niż słuchać. Jednakie skłonności do kierowania i rozkazywania przejawiają się stosunkowo u nieznacznej tylko ilości.”

    • Poradnia Zawodowa dla Dziewcząt. „Absolwentki szkół zawodowych powinny stanowić niejako kadry wzorowych pracownic, podnoszących ogólny poziom zawodowej pracy kobiecej. Stąd konieczność odpowiedniego doboru kandydatek do szkół zawodowych, i powierzenie tej pracy jedynie do tego ważnego zadania powołanej instytucji, tj. Poradni Zawodowej. Dalszym motywem powołania do życia Poradni dla Dziewcząt jest troska o właściwe pokierowanie licznymi rzeszami dziewcząt w najważniejszej dla ich życia chwili opuszczania szkoły powszechnej. Specjalne zagadnienia, wiążące się z pracą zawodową kobiet, oraz specjalne problemy poradnictwa dla dziewcząt wymagają wyodrębnienia tego działu z ogólnego poradnictwa zawodowego i stworzenia instytucji wyłącznie tym zagadnieniom poświęconej.”

    BIBLIOGRAFIA

    A. Wykazy prac: 

    Bp.

    B. Bibliografia podmiotowa:

    1. Teksty naukowe:

    1.1. Książki własne:

    • 1935k – Kandydaci do szkół zawodowych w świetle badań psychologicznych. W., WTP, ss. 60. • 1938k – Poradnie zawodowe Stowarzyszenia „Służba Obywatelska”. Sprawozdanie z działalności w latach 19281938. W., CPZSSO, ss. 64. • 1987k (z: Janina Budkiewicz) – Z dziejów psychologii stosowanej w Polsce do roku 1957 (ze szczególnym uwzględnieniem poradnictwa zawodowego). W., WUW, ss. 292.

    1.2. Książki (współ)redagowane:

    • 1960r (et al.) – Charakterystyki zawodów. Materiały do poradnictwa zawodowego. W., PWSZ, ss. 336.

    1.3. Zbiory tekstów własnych: 

    Bp.

    1.4. Artykuły:

    • 1928 – Poradnia zawodowa dla dziewcząt stowarzyszenia Służba Obywatelska w Warszawie. Sprawozdanie z działalnościPs t. II nr 7 s. 48–53. • 1929 – Rola instynktu w wyborze zawoduPs t. III nr 1 s. 1–17. • 1932 – Poradnictwo zawodowe we FrancjiPs r. VI z. 2 s. 66–72. • 1933 – Technika instrukcjiPs t. VII z. 4 s. 281–283. • 1935 – Jugend und Beruf (1933-1-5) (spr.)Ps r. IX z. 2 s. 154–157, z. 3 s. 208–210; r. X z. 1 s. 58–59. • 1937 – Poradnictwo zawodowe w PolscePs r. XI nr 1–2 s. 4–14. • 1938 – Jan Wojciechowski. Życie i rola w Polskim Towarzystwie PsychotechnicznymPs r. XII z. 1–2 s. 3–6. • 1938 – Poradnictwo zawodowe w III RzeszyPs r. XII z. 3–4 s. 127–134. • 1939 – Zagadnienia preorientacji zawodowej w III RzeczyPs r. XIII z. 1–2 s. 23–33. • 1969a – Formy i metody szkolnej preorientacji zawodowej. W: [Szkoła… 1969], s. 59–68. • 1969b – Ocena właściwości psychicznych warunkujących przydatność do zawodu. W: [Szkoła… 1969], s. 115–120.

    2. Publicystyka: 

    Bp.

    3. Teksty literackie: 

    Bp.

    4. Przekłady: 

    Bp.

    C. Bibliografia przedmiotowa: 

    Bp.

    Citation

    Anna Brożek, Jacek Jadacki, Aleksandra Gomułczak, KĄCZKOWSKA, Janina Wanda. Version 1.0. In: The Lviv-Warsaw School Encyclopedia. Academicon Press, Warszawa–Lublin, Thursday, October 2, 2025.

    Concepts – theories – disiplines

    Print