KAWCZAK, Andrzej Stanisław

  • Version 1.0
  • Published Thursday, October 2, 2025

Table of Contents

    Miejsce w SLW: uczeń Tadeusza Kotarbińskiego.

    Obszary badań: historia logiki, logika pragmatyczna, psychologia.

    BIOGRAFIA

    Data i miejsce urodzenia: 9.12.1926. Lwów.

    Data i miejsce śmierci: 22.12.2023. Montreal (Kanada).

    Rodzice: Stanisław i Janina z d. Krukierek.

    Matura: LO w Krośnie (1944).

    Studia: UJ – prawo i filozofia (1945–1948).

    Magisterium I (z prawa): Na podstawie egzaminów. 18.10.1948. UJ.

    Magisterium II (z filozofii): Logiczne koncepcje Kanta a współczesny idealizm. 30.04.1954. UJ. Tadeusz Kotarbiński.

    Doktorat: Pojęcie błędu logicznego i podział błędów logicznych. 1.03.1960. UW. Tadeusz Kotarbiński.

    Staż: Columbia University (NY) (1960–1961).

    Dydaktyka: WSP w Katowicach (1951–1956), UW (1957–1960), Concordia University w Montrealu (1961–1968, 1969–1992), University of Alberta (1968–1969).

    Varia: Wyemigrował do Kanady (1961). W Kanadzie używał także imienia: Andrew. Współpracował naukowo z Kazimierzem Dąbrowskim. Był wiceprezesem Kongresu Polonii Kanadyjskiej (1976–1984, 1986–1992). W 2009 przeniósł się do Chester (Wielka Brytania).

    IDEE, PROBLEMY, REZULTATY

    Ogólna charakterystyka dorobku naukowego

    Kawczak podejmował przede wszystkim zagadnienia z zakresu logiki praktycznej i metodologii (błędy logiczne, błędy w myśleniu). Zajmował się też historią logiki. Współpracował przy rozwijaniu niektórych aspektów koncepcji dezintegracji pozytywnej. Poddawał analizie szczegółowe zagadnienia teoretyczne i praktyczne, takie jak pojęcie polskiego humanizmu czy rola konsultacji w życiu akademickim.

    Wybrane kwestie szczegółowe

    • Humanizm. Podstawy humanizmu tkwią „w tradycyjnym nauczaniu o człowieku, jako o istocie obdarzonej wolną wolą, być może skłonnej raczej do złego, niż do dobrego – ale dzięki wolnej woli, zdolnej do tego, czy być wyznacznikiem i współtwórcą świata, a nie tylko zespołem zdeterminowanych odruchów warunkowych, wyznaczonych przez czynniki genetyczne i środowisko naturalne i społeczne.”

    W polskiej tradycji „humanizm wiąże się z charakterystycznym polskim indywidualizmem, z poszanowaniem jednostki i umiłowaniem wolności, zarówno w skali indywidualnej, jak i ogólnonarodowej” – z „troską o człowieka, o zabezpieczenie jego praw, o ochronę jego wolności, jego samostanowienie we wszystkich aspektach życia”.

    • Konsultacje w szkole wyższej. Główne zadania konsultacji w szkole wyższej polegają na dostarczeniu: (a) dodatkowych informacji studentom ponadprzeciętnym; (b) pomocy w organizowaniu samodzielnej pracy studentów; (c) pomocy w usuwaniu trudności i braków u studentów słabszych.

    Najefektywniejsze konsultacje w wypadku (b) i (c) są wtedy, gdy: korzystanie z nich jest dobrowolne, a w pewnych przynajmniej wypadkach indywidualne, konsultacje są udzielane przez asystentów (a nie profesorów) w zakresie przedmiotów kierunkowych przez cały rok akademicki i to stosunkowo często – oraz w atmosferze „szczerości, życzliwości i zaufania”. Lepsze efekty dają konsultacje prowadzone metodą nie korepetytorską, lecz heurystyczną.

    BIBLIOGRAFIA

    A. Wykazy prac: 

    Bp.

    B. Bibliografia podmiotowa:

    1. Teksty naukowe:

    1.1. Książki własne:

    • 1970k (z: Kazimierz Dąbrowski i Michael Marian Piechowski) – Mental Growth: Through Positive Disintegration. Lon, GP, ss. 184. Przekł. franc.: La croissance mentale par la désintégration positive. SF 1972, ÉSY, ss. 174. • 1971k (z: Kazimierz Dąbrowski i Janina Sochańska) – Pojęcia żyją i rozwijają się. Ze studiów nad dynamiką pojęć. Lon., GP, ss. 180. Przekł. ang.: The Dynamics of ConceptsLon. 1972, GP. ss. 194. Przekł. franc.: Le dynamisme des concepts: phénomènes positifs dans la désintégration. Ott. 1972, ÉSY, ss. XVI+174.

    1.2. Książki (współ)redagowane: 

    Bp.

    1.3. Zbiory tekstów własnych: 

    Bp.

    1.4. Artykuły:

    • 1954 – O zasadach prowadzenia konsultacji ze studentami. ŻSW r. IX nr 10 s. 66–70. • 1961 – Działalność Narodowego Ośrodka Badań Logicznych w BelgiiRF t. XX nr 4 s. 259–263. • 1964 – The Philosophical Significance of Modern Formal Logic and Its Relation to Aristotelian Logic. PACPA v. XXXVIII, s. 95–102. • 1983 (z: Joanna Górnicka) – La philosophie polonaise au XXe siècle. PRP v. IV nr 2 s. 85–107. • 1987 – Rzecz o windykacji humanizmu w polskiej filozofii okresu Solidarności. W: [Strzałkowski 1987r], s. 24–39.

    2. Publicystyka:

    • 1958ap – Czy umiesz myśleć. Cz. I. Rad r. XII nr 1 s. 26–27. • 1958bp – Czy umiesz myśleć. O bezdrożach i ignorancji. Rad r. XII nr 5 s. 9–11. • 1958cp – Czy umiesz myśleć. Na manowcach myśli. Rad r. XII nr 8 s. 11. • 1958dp – Czy umiesz myśleć. Na tropach fałszu. Rad r. XII nr 6 s. 9–10. • 1958ep – Czy umiesz myśleć poprawnie. Cz. II. Rad r. XII nr 2 s. 11–12. • 1958fp – [Czy umiesz myśleć.] Sofistyka i paralogistyka. Rad r. XII nr 4 s. 9–10. • 1958gp – Czy umiesz myśleć. Uwaga na przesłanki. Rad r. XII nr 7 s. 18–19. • 1959p – Jak myśleć skutecznie. WŻ r. XXVI nr 11 s. 656–659.

    3. Teksty literackie: 

    Bp.

    4. Przekłady:

    ■ Schlick, Moritz: • 1960 (z: Maria Kawczak) – Zagadnienia etyki. W., PWN, ss. 248.

    C. Bibliografia przedmiotowa: 

    Bp.

    Citation

    Anna Brożek, Jacek Jadacki, Aleksandra Gomułczak, KAWCZAK, Andrzej Stanisław. Version 1.0. In: The Lviv-Warsaw School Encyclopedia. Academicon Press, Warszawa–Lublin, Thursday, October 2, 2025.

    Concepts – theories – disiplines

    Print