KOBRZYŃSKI, Zygmunt Józef

  • Wersja 1.0
  • Opublikowany czwartek, 25 września 2025

Spis treści

    Miejsce w SLW: uczeń Jana Łukasiewicza.

    Obszary badań: logika matematyczna.

    BIOGRAFIA

    Data i miejsce urodzenia: 18.09.1893. Radomsko.

    Data i miejsce śmierci: 07.1944. KL Sachsenhausen-Oranienburg (Niemcy).

    Rodzice: Teodor Juliusz i Karolina z d. Targowska.

    Matura: IV Gimnazjum Realne w Krakowie (1917).

    Studia: UJ (1912–1914 jako wolny słuchacz), UW (1917–1920).

    Doktorat: O wyznacznikach terminów logicznych. 27.03.1930. UW. Jan Łukasiewicz.

    Dydaktyka: Prywatne gimnazja w Warszawie (1918–1927), Szkoła Mazowiecka w Warszawie (?…1925…?), Gimnazjum Żeńskie Anny Jakubowskiej w Warszawie (?…1925…?).

    Varia: Pracował jako referent w Sekcji Demograficznej Zarządu m.st. Warszawy (1929–?). Był członkiem OMNSŚ w Skierniewicach i Grupy Narodowej na UJ. Jako pracownik Oddziału II Sztabu Generalnego WP (1922–1926) stworzył szyfry Sztabu. W latach 1931–1939 pracował w BN w Warszawie. W czasie II Wojny Światowej szyfrował ponadto meldunki Komendy Ziem Zachodnich Związku Jaszczurczego. Aresztowany przy pracy nad szyframi, został wywieziony przez wywiad niemiecki i zaginął bez wieści.

    IDEE, PROBLEMY, REZULTATY

    Ogólna charakterystyka dorobku naukowego

    Główna praca Kobrzyńskiego dotyczyła teorii wyznaczników logicznych.

    Wybrane kwestie szczegółowe

    • Wyznaczniki liczbowe. „Teoria wyznaczników logicznych jest rozdziałem algebry zbiorów wyrażonym przy pomocy czterech funkcji: dodawania logicznego, mnożenia logicznego, przeczenia i równości logicznej. Wyznacznikiem logicznym klasy pierwszej (wzgl. drugiej) należącym do tablicy {aik} i = 1, 2, …, n / k = 1, 2, …, njest suma logiczna iloczynów logicznych po n czynników w każdym (względnie iloczyn logiczny sum logicznych po n składników w każdej) z których żadne dwa nie leżą w tym samym poziomie ani w tym samym pionie jednocześnie. Tablica wyznaczników jest poziomo (względnie pionowo) rozłączna, jeżeli iloczyn logiczny jej każdych dwóch wyrazów położonych w tym samym poziomie (względnie pionie) jest równy zeru logicznemu. Tablica wyznaczników jest poziomo (względnie pionowo) zupełna, jeżeli suma logiczna jej każdych dwóch wyrazów położonych w tym samym poziomie (wzgl. pionie) jest równa jedności logicznej.

    Część twierdzeń przysługujących wyznacznikom liczbowym daje się przenieść, po dokonaniu uproszczeń, na wyznaczniki logiczne klasy pierwszej – inne przysługują im przy założeniu rozłączności, poziomej lub pionowej, odnośnych tablic. Do grupy twierdzeń wymagających rozłączności należą:

    (1) twierdzenie o znikaniu wyznacznika posiadającego dwa rzędy równoległe identyczne;

    (2) twierdzenie o dodawaniu rzędów równoległych;

    (3) twierdzenie Cauchy’ego o mnożeniu wyznaczników.

    Wyznacznikom logicznym klasy drugiej przysługują własności dwoiste względem poprzednich. Rolę tablicy rozłącznej odgrywa wówczas tablica zamknięta. Zaprzeczenie wyznacznika logicznego klasy pierwszej jest wyznacznikiem logicznym klasy drugiej i na odwrót. Wyznaczniki logiczne obu klas znajdują zastosowanie przy rozwiązywaniu układów równań logicznych Schrödingerowskich – tj. równań wyrażonych przy pomocy funkcji minimów niewiadomych.”

    BIBLIOGRAFIA

    A. Wykazy prac: 

    Bp.

    B. Bibliografia podmiotowa:

    1. Teksty naukowe:

    1.1. Książki własne: 

    Bp.

    1.2. Książki (współ)redagowane: 

    Bp.

    1.3. Zbiory tekstów własnych: 

    Bp.

    1.4. Artykuły:

    • 1917 – O wyznacznikach terminów logicznychPF r. XX z. 2–4 s. 264–287. • 1929 – Deux types de relations logiques et la méthode de PoretskyASPM t. VIII s. 244–246. • 1937a – Donnée sur le Cabinet Mathématique de la Société des Sciences de Varsovie à la Bibliotèque Joseph PiłsudskiASPM t. XVI s. 201–202. • 1937b – La théorie des déterminants logiquesSTNW wydz. III t. XXX z. 1–3 s. 75–82. • 1938 – Z wykładów Zygmunta Janiszewskiego: Geometria analityczna. Pojęcia i podstawyRPTM-II t. XLV s. 27–38.

    2. Publicystyka: 

    Bp.

    3. Teksty literackie:

    • 1928l – O Jasiu złotoliczku i kasztanowłosej Hance  oraz gawędy i baśnie. W., DKP, ss. 94. • 1929l – Pacholik Twardowskiego. Opowiadanie dla młodzieży. W., KWJ, ss. 92.

    4. Przekłady:

    ■ Ferrière, Adolphe: • 1933–1934 – Wychowanie jako czynnik przebudowy społecznej. KW r. I nr 4 s. 295–311. ■ Parafrazy i przekłady: Claudel, Wilde, Salomon, Nalepiński. W. 1926, IWIWBW, ss. 64.

    C. Bibliografia przedmiotowa: 

    Bp.

    Cytowanie

    Anna Brożek, Jacek Jadacki, Aleksandra Gomułczak, KOBRZYŃSKI, Zygmunt Józef. Wersja: 1.0. W: Encyklopedia Szkoły Lwowsko-Warszawskiej. Wydawnictwo Academicon, Warszawa–Lublin, czwartek, 25 września 2025.

    Pojęcia – koncepcje – dyscypliny

    Drukuj