KOWALSKI, Zdzisław

  • Version 1.0
  • Published Thursday, October 2, 2025

Table of Contents

    Miejsce w SLW: uczeń Izydory Dąmbskiej.

    Obszary badań: historia ontologii, logika języka naturalnego.

    BIOGRAFIA

    Data i miejsce urodzenia: 9.11.1942. Witowo k. Hajnówki.

    Data i miejsce śmierci: 22.09.2021. Lublin.

    Rodzice: Bolesław i Aniela z d. Łapińska.

    Matura: LO w Nowym Dworze Gdańskim (1959).

    Studia: UJ (1959–1964).

    Magisterium: Rola pojęcia związku przyczynowego w niektórych nowoczesnych teoriach czasu. 1.07.1964. UJ. Izydora Dąmbska.

    Doktorat: Epistemologiczne i ontyczne uwarunkowania pojęcia negacji. 5.03.1979. UMCS. Leon Koj.

    Dydaktyka: UMCS (1979–2008).

    IDEE, PROBLEMY, REZULTATY

    Ogólna charakterystyka dorobku naukowego

    Dziedziną szczególnego zainteresowania Kowalskiego była kwestia adekwatnej interpretacji sensu zdań negatywnych oraz kwestia związku antynomii kłamcy z czysto syntaktycznym pojmowaniem zdania (resp. wypowiedzi). Kowalski uważał, że takie pojmowanie zdania nie znajduje zastosowania w odniesieniu do języka naturalnego. W szczególności – jeśli uznamy, że kryterium sensowności zdania jest to, że „wyznacza ona pewną możliwość”, to zdania „syntaktycznie” antynomialne nie są w ogóle zdaniami, gdyż „nie wyznaczają żadnej możliwości”.

    Wybrane kwestie szczegółowe

    • Prawdziwość zdań negatywnych. Są dwa główne poglądy na temat tego, co czyni zdania negatywne prawdziwymi: koncepcja obiektywistyczna i koncepcja subiektywistyczna.

    Rozważmy zdanie α: „Przedmiot nie posiada własności P”.

    Zgodnie z jedną z wersji koncepcji obiektywistycznej zdanie α jest prawdziwe, gdy w rzeczywistości jest tak, że przedmiot posiada własność Q taką, że posiadanie przez przedmiot własności Q wyklucza posiadanie przez przedmiot własności P. Empiryczne sprawdzenie zdania α nie polega na braku spostrzeżenia własności na przedmiocie X, lecz na spostrzeżeniu odpowiedniej „pozytywnej” własności na przedmiocie X.

    Inne wersje tej koncepcji odwołują się do pojęcia faktu negatywnego. Zdanie α jest prawdziwe, gdy zachodzi odpowiedni fakt negatywny. To ostatnie objaśnia się bądź tym, że pewne universale, tj. pewien „rodzaj stanu rzeczy” (związany w naszym wypadku z przedmiotem X i własnością P) nie posiada „uszczegółowienia” w rzeczywistości, bądź tym, że zdanie α nie przedstawia rzeczywistego stanu rzeczy, ale przedstawia pewien możliwy stan rzeczy.

    Zgodnie z koncepcją subiektywistyczną – fakty (rzeczywiste) nie zawierają żadnego elementu odpowiadającego negacji. Zdania negatywne są w istocie pewnymi wypowiedziami metajęzykowymi i jako takie nie odnoszą się do rzeczywistości pozajęzykowej. Zdanie α informuje tylko, że użytkownik zdania α odrzuca jego prawdziwość. Wypowiedziane przez osobę O zdanie α jest więc prawdziwe, gdy w rzeczywistości jest tak, że osoba uznaje za fałszywe zdanie „Przedmiot posiada własność P”.

    Jeśli koncepcja subiektywistyczna jest trafna, to „logika jest nie bezpośrednim odzwierciedleniem rzeczywistości, lecz naszych mechanizmów poznawczych”.

    • Zaprzeczanie zdań spostrzeżeniowych. Rozważmy zdanie spostrzeżeniowe β: „Przedmiot Y posiada własność R”.

    Dla tego rodzaju zdań spostrzeżeniowych można podać epistemologiczne warunki ich zaprzeczenia. Koncepcja, podająca takie warunki, wyglądałaby następująco:(1) Każde zdanie spostrzeżeniowe typu β wyznacza „zbiór wstępnych warunków właściwych dla jego potwierdzenia”. Do warunków tych należy m.in. „uruchomienie” odpowiednich narządów zmysłowych (w naszym wypadku: narządu umożliwiającego spostrzeżenie własności R) i zachowanie odpowiedniego dystansu od przedmiotu Y (takiego, żeby spostrzeżenie mogło dojść do skutku).

    (2) Jeśli ktoś spełnia „warunki wstępne” określone w (1) i nie spostrzega tego, że przedmiot posiada własność R, ma prawo zaprzeczyć zdaniu β. Inaczej mówiąc, aby potwierdzić, że nie-β, wystarczy nie spostrzegać, że β – w warunkach właściwych dla spostrzeżenia, że β.

    (3) Nikt nie jest w stanie zarazem spostrzegać określonego stanu rzeczy i nie spostrzegać tego stanu rzeczy, a ponadto jeśli ktoś się znajduje we właściwych warunkach spostrzeżeniowych, to musi zachodzić jedna z powyższych sytuacji.

    BIBLIOGRAFIA

    A. Wykazy prac: 

    Bp.

    B. Bibliografia podmiotowa:

    1. Teksty naukowe:

    1.1. Książki własne:

    • 1979k – Epistemologiczne i ontologiczne uwarunkowania pojęcia negacji [an.]Lb., WUMCS, ss. 98. • 1998k (z: Andrzej Biłat i Wojciech Krysztofiak) – Koncepcje negatywnych stanów rzeczy. Lb., WUMCS, ss. 134.

    1.2. Książki (współ)redagowane: 

    Bp.

    1.3. Zbiory tekstów własnych: 

    Bp.

    1.4. Artykuły:

    • 1977 – Filozoficzne teorie negacji. SF r. XXI nr 5 s. 71–86. • 1983a – Niesemantyczne odpowiedniki antynomii kłamcyAUMCS. Sec. I. Philosophia, Sociologia v. VIII nr 2 s. 15–22. • 1983b – Potwierdzanie zdań przeczących, zasady rachunku zdań a organizacja doświadczeniaAUMCS. Sec. I. Philosophia, Sociologia v. VIII nr 1 s. 1–13.

    2. Publicystyka: 

    Bp.

    3. Teksty literackie: 

    Bp.

    4. Przekłady: 

    Bp.

    C. Bibliografia przedmiotowa: 

    Bp.

    Citation

    Anna Brożek, Jacek Jadacki, Aleksandra Gomułczak, KOWALSKI, Zdzisław. Version 1.0. In: The Lviv-Warsaw School Encyclopedia. Academicon Press, Warszawa–Lublin, Thursday, October 2, 2025.

    Concepts – theories – disiplines

    Print