KOWALSKI, Zygfryd Ignacy

  • Version 1.0
  • Published Thursday, October 2, 2025

Table of Contents

    Miejsce w SLW: uczeń Kazimierza Sośnickiego.

    Obszary badań: pedagogika, psychologia wychowawcza.

    BIOGRAFIA

    Data i miejsce urodzenia: 1.06.1910. Koronowo k. Bydgoszczy.

    Data i miejsce śmierci: 9.10.1995. Pelplin.

    Rodzice: Ignacy i Franciszka z d. Radtke.

    Matura: Państwowe Gimnazjum Klasyczne w Bydgoszczy (1928).

    Studia: Seminarium Duchowne w Pelplinie (1928–1932).

    Magisterium: Analiza socjologiczna wpływu moralnego wychowawcy. 27.06.1950. UT. Kazimierz Sośnicki.

    Doktorat: Polityka kulturalno-oświatowa narodowego socjalizmu na Pomorzu w latach 19391945. 22.08.1951. UT. Kazimierz Sośnicki.

    Dydaktyka: Państwowe Pedagogium w Toruniu (1937–1939), Prywatne Gimnazjum Spółdzielcze w Toruniu (1938–1939), Państwowe Gimnazjum i Liceum im. M. Kopernika w Toruniu (1945–1952), Katolicki Instytut Kultury Religijnej (1946–1948), SD w Pelplinie (1957–1968).

    Varia: Duchowny katolicki. Był zatrudniony w Katolickim Instytucie Kultury Religijnej. W latach 1962–1991 był biskupem pomocniczym chełmińskim.

    IDEE, PROBLEMY I REZULTATY

    Ogólna charakterystyka dorobku naukowego

    W obrębie badań psychologicznych Kowalski badał m.in. postawy religijne osób przygotowywujących się do zawodu nauczycielskiego.

    Wybrane kwestie szczegółowe

    • Świadomość religijna kandydatów na nauczycieli. Z badań ankietowych, przeprowadzonych wśród kandydatów na nauczycieli (scil. słuchaczy seminarium nauczycielskiego), wynika, że:

    (a) pierwsza modlitwa („wewnętrznie przeżyta”) miała miejsce najczęściej (mianowicie u ok. 1/4 ankietowanych) w wieku 6 lat; przedtem zamiast „modlenia się” miało miejsce „odmawianie modlitwy” z obowiązku (bez wnikania w jej treść);

    (b) w większości wypadków (u ok. 1/2 ankietowanych) świadoma aktywność religijna pojawia się pod wpływem przymusu zewnętrznego;

    (c) u wielu ankietowanych (blisko 1/4) pobudką do „przeżytej” modlitwy jest lęk (np. przed burzą, z powodu samotności, utraty bliskich) – dużo rzadziej przeżycia radości;

    (d) najczęstszym (w ok. 1/3 wypadków) przedmiotem modlitw „błagalnych” jest zdrowie;

    (e) największe nasilenie aktywności religijnej ma miejsce w okresie dojrzewania (między 10 a 19 rokiem życia) – pobudką jest tutaj najczęściej (w ok. 1/4 wypadków) przygotowywanie się do komunii lub trudności życiowe (szkolne, emocjonalne lub zdrowotne);

    (f) w okresie dojrzewania pojawia się kryzys religijności zwykle w formie zwątpienia, zobojętnienia lub otwartej niewiary (brak kryzysu jedynie u ok. 1/5 ankietowanych); źródłem takiego kryzysu są najczęściej (w ok. 1/4 wypadków) „trudności rozumowe”, występujące przy analizie treści wiary religijnej, lub trudności życiowe; znamienne, że źródłem kryzysu jest rzadko (mniej niż w 1/10 wypadków) istnienie „zła w świecie”;

    (g) ankietowani w większości oceniają swoją religijność jako „wybitną” (ok. 2/3), a swój udział w praktykach religijnych jako „dobry” (ponad 1/2).

    • Wpływ wychowawczy. Do czynników wpływu wychowawczego należą: (a) rodzaj środowiska (rodziny, grupy rówieśniczej i szkoły); (b) osobowość wychowawcy–nauczyciela; (c) osobowość wychowanka (jego struktura psychiczna i podatność na wpływy wychowawcze).

    „Wpływ wychowawczy, podejmowany nieraz w najlepszej intencji i z najlepszym wysiłkiem posiada swoje granice skuteczności wychowawczej.” Trzeba pamiętać, że „rola wychowawcy posiada nawet przy najszerszych zabiegach znaczenie fragmentaryczne w wychowawczym kształceniu.”

    „Analiza socjologiczna strzeże wychowawcę przed zgubnym „idealizmem” wychowawczym, który buduje często bez podstaw, tworzy sztuczne założenia i wyznacza nieżyciowe cele, a co najważniejsze – stosuje nieraz niewłaściwe metody i środki pedagogiczne.”

    BIBLIOGRAFIA

    A. Wykazy prac: 

    Bp.

    B. Bibliografia podmiotowa:

    1. Teksty naukowe:

    1.1. Książki własne:

    • 1947k – Męczeństwo duchowieństwa pomorskiego. 19391945. Tr., WC, ss. 64. • 1957–1958k – Elementy nauk pedagogicznych. T. I–II. Pl., SDP, ss. 268+276.

    1.2. Książki (współ)redagowane: 

    Bp.

    1.3. Zbiory tekstów własnych: 

    Bp.

    1.4. Artykuły:

    • 1938 – Podłoże religijne u kandydata do stanu nauczycielskiego. Przyczynek ankietowyPed r. I nr 1 s. 22–47.

    2. Publicystyka:

    W latach 1935–1939 publikował w toruńskich Wiadomościach Kościelnych głównie teksty homiletyczne, a po II Wojnie Światowej w Katechecie – teksty katechetyczne.

    • 1945p – Katechizm religii katolickiej. Pl., KBC, ss. 80. 19462. Tr., WC, ss. 10219473. Tr., WC, ss. 110. • 1962p – Pan Jezus i dzieci. Przygotowanie do uroczystej Komunii świętej. P., KśW, ss. 160. 19632. 19653. 19654. 19665.

    3. Teksty literackie:

    • 1977lr – Z Panem Bogiem. Modlitewnik i śpiewnik. Pl., KDC. 19862. 19923. Pl., WDP, ss. 640. 19944. 19985.

    4. Przekłady: 

    Bp.

    C. Bibliografia przedmiotowa: 

    Bp.

    ■ Kasyna, ks. Wojciech: • 1995 – Śp. ks. biskup Zygfryd Ignacy Kowalski. MDP r. IV z. 11 s. 349–361. ■ Szulakiewicz, Władysława: • 2024 – Studia pedagogiczne biskupa Zygfryda Kowalskiego (1910–1995)BPed r. IX nr 1 s. 155–170.

    Citation

    Anna Brożek, Jacek Jadacki, Aleksandra Gomułczak, KOWALSKI, Zygfryd Ignacy. Version 1.0. In: The Lviv-Warsaw School Encyclopedia. Academicon Press, Warszawa–Lublin, Thursday, October 2, 2025.

    Concepts – theories – disiplines

    Print