KUNICKA, Joanna Maria

  • Version 1.0
  • Published Saturday, October 4, 2025

Table of Contents

    Miejsce w SLW: uczennica Stefana Baleya.

    Obszary badań: psychologia rozwojowa.

    BIOGRAFIA

    Data i miejsce urodzenia: 26.03.1907. Warszawa.

    Data i miejsce śmierci: 18.12.194. KL Auschwitz.

    Rodzice: Robert i Maria Wiktoria z d. Wimut.

    Matura: Prywatne Żeńskie Gimnazjum im. Zofii Strzałkowskiej we Lwowie (1926).

    Studia: UW (1926–1935).

    Magisterium: Kradzież w opinii dzieci 1014-letnich z warszawskich szkół powszechnych. 30.06.1934. UW. Stefan Baley.

    Doktorat: Metody badania psychiki klasy szkolnej. 1937/1938. UW. Stefan Baley. Dydaktyka: UW (1934–1939).

    Varia: W czasie II Wojny Światowej używała pseud.: Asia. Aresztowana wraz z Zofią Kossak-Szczucką za pomoc w ratowaniu Żydów i 5.10.1943 wywieziona została z nią przez Niemców (w transporcie ok. 250 kobiet) do KL Auschwitz, gdzie zmarła na tyfus.

    IDEE, PROBLEMY, REZULTATY

    Ogólna charakterystyka dorobku naukowego

    Kunicka zajmowała się głównie anomaliami o podłożu psychicznym (w szczególności – zjawiskiem kłamstwa i przestępczością wsród dzieci i młodzieży).

    Wybrane kwestie szczegółowe

    • Rodzaje kłamstwa. „Kłamstwo jest świadomym wprowadzeniem kogoś w błąd. Obojętne, czy dzieje się to za pomocą fałszywych twierdzeń, czy świadomie niezgodnej z rzeczywistością mimiki, czy rozmyślnego stwarzania pozorów, dzięki którym ktoś inny ma uwierzyć w nieistniejący stan rzeczy.”

    Kłamstwo rozmyślne należy odróżniać od kłamstwa pozornego, spowodowanego ubóstwem języka, żywością fantazji, ludycznym stosunkiem do życia (zacierającym granicę między życiem na serio a zabawą), zapominaniem (prowadzącym do deformacji wspomnień) lub wyciąganiem pochopnych wniosków (sprowokowanym np. chęcią odpowiadania na każde pytanie). U dzieci szczególnie częste jest kłamstwo pozorne spowodowane ubóstwem języka. Odpowiedź dziecka „Nie” na pytanie „Czyś ty to zrobił” (gdy mowa jest o zrobieniu czegoś nagannego), może znaczyć m.in.: „Nie zrobiłem”, „Nie zrobiłem umyślnie” a nawet „Proszę mnie nie karać”.

    Są dwa rodzaje kłamstwa rozmyślnego: negatywne i pozytywne. Pierwsze polega na tym, że zaprzecza się prawdzie; drugie zaś polega na zmyślaniu rzeczy nieprawdziwych.

    Dążenie do tego, żeby wpoić dziecku „przekonanie, że wszelkie kłamstwo jest rzeczą złą, jest zadaniem niedającym się zrealizować w przytłaczającej liczbie wypadków”, gdyż dziecko co krok styka się z kłamstwem. Należy raczej dziecko przekonać, że kłamstwem wolno się posługiwać tylko w wyjątkowych wypadkach, „po sumiennym a bezskutecznym szukaniu innej drogi, z bardzo ważnego powodu”.

    • Powody kłamstwa u dzieci. „Olbrzymia większość dzieci kłamie i sądzi, że bez kłamstwa nie można się całkowicie obejść w życiu.”

    U podłoża kłamstwa u dzieci szkolnych leżą: (1) chęć osiągnięcia dzięki kłamstwu własnej korzyści (kłamstwa interesowne); (2) chęć zaszkodzenia resp. dokuczenia kłamstwem innym osobom (kłamstwa złośliwe); (3) chęć sprawienia kłamstwem komuś przyjemności lub chęć uspokojenia kogoś (kłamstwa altruistyczne; tu należą: nieszczere pochwały, bagatelizowanie cudzych wad lub wykroczeń, ukrywanie przykrych wiadomości).

    Istnieje jeszcze kłamstwo chorobliwe („chorobliwe fantastyczne konfabulacje”, kłamstwa „teatralizujące” u histeryków).

    Kłamstwa interesowne motywowane są na ogół:

    (a) oczekiwaniami ludzi dorosłych (np. kłamstwa konwencjonalne, które uzasadnia się tym, że „nie wypada” inaczej; kłamstwa światopoglądowe);

    (b) lękiem przed karą, wyrzutami i wyśmianiem;

    (c) pragnieniem uwolnienia się od obowiązków;

    (d) nadmiernym skrępowaniem dziecka (np. w postaci nadopiekuńczości);

    (e) potrzebą zaimponowania innym.

    BIBLIOGRAFIA

    A. Wykazy prac: 

    Bp.

    B. Bibliografia podmiotowa:

    1. Teksty naukowe:

    1.1. Książki własne:

    • 1938k – Kłamstwo dziecięce. Przyczyny i zapobieganieW., NK, ss. 68. 19472, W., PIHP, ss. 40.

    1.2. Książki (współ)redagowane:

    • 1938r (z: Maria Żebrowska) – Dziesięciolecie Zakładu Psychologii Wychowawczej Uniwersytetu Józefa Piłsudskiego (19281938). W., DK, ss. 126.

    1.3. Zbiory tekstów własnych: 

    Bp.

    1.4. Artykuły:

    • 1932 (z: Danuta Krzywicka i Gertruda Salomonówna) – Badania nad zachowaniem się białych szczurów w labiryntach: wklęsłym i wypukłymPAP t. V nr 2–4 s. 435–439. • 1934–1935 (z: Jadwiga Jasnorzewska) – Próba badania poczuć moralnych dzieci przestępczych „testem kur”PAP t. VII nr 2 s. 97–117. • 1935 – Wpływ środowiska społecznego na stosunek dzieci do kradzieżyAK r. II nr 1–2 s. 133–166. • 1936–1937a – Dalsze badania nad „testem kur”PAP t. IX nr 2 s. 103–109. • 1936–1937b (z: Ewa Rybicka i Maria Żebrowska) – Plan monografii klasy szkolnej. PAP t. IX nr 1 s. 1–40. • 1937–1938 (z: Stefan Baley i Ewa Rybicka) – O pewnej próbie zespołowego kształcenia charakteru. PAP t. X nr 1–4 s. 1–20.

    2. Publicystyka: 

    Bp.

    3. Teksty literackie: 

    Bp.

    4. Przekłady: 

    Bp.

    C. Bibliografia przedmiotowa:

    ■ Baley, Stefan: • 1946 – Trzy ofiary wojny wśród psychologów pracujących na terenie wychowawczym: Joanna Kunicka, Ewa Rybicka, Ludwik Goryński. PW t. XII nr 1 s. 15–26.

    Citation

    Anna Brożek, Jacek Jadacki, Aleksandra Gomułczak, KUNICKA, Joanna Maria. Version 1.0. In: The Lviv-Warsaw School Encyclopedia. Academicon Press, Warszawa–Lublin, Saturday, October 4, 2025.

    Concepts – theories – disiplines

    Print