LECH, Konstanty Wiktor

  • Version 1.0
  • Published Wednesday, October 1, 2025

Table of Contents

    Miejsce w SLW: uczeń Tadeusza Kotarbińskiego.

    Obszary badań: pedagogika.

    Najważniejsze wyniki: analiza systemów i metod nauczania.

    BIOGRAFIA

    Data i miejsce urodzenia: 15.10.1899. Rudka k. Mińska Mazowieckiego.

    Data i miejsce śmierci: 7.03.1973. Nałęczów.

    Rodzice: Wiktor i Marianna z d. Kunce.

    Matura: Studium Nauczycielskie w Siennicy (1918).

    Studia: PIN (1933–1935), WWP (1935–1939).

    Magisterium: O podstawach przestrzennych logiki formalnej. 15.12.1939. WWP. Benedykt Bornstein.

    Doktorat: Łączenie teorii z praktyką w nauczaniu. 30.06.1958 (zatwierdzenie przez CKK: 30.10.1958). UW. Tadeusz Kotarbiński.

    Habilitacja: System łączenia teorii z praktyką w nauczaniu. 10.10.1961. UW.

    Profesura: 28.05.1966/.

    Dydaktyka: Szkoła powszechna w Seroczynie k. Siedlec (1918–1922), Szkoła Ćwiczeń i Seminarium Nauczycielskie w Łowiczu (1922–1924), Szkoła Polska w Kurytybie w Brazylii (1924–1933), UMCS (1961–1970).

    Varia: Uczestnik Powstania Warszawskiego 1944 (pseudonim: Janczewski). Działacz ZNP. Był zatrudniony w Ministerstwie Oświaty (1946–1970) i w IP (1950–1966?).

    IDEE, PROBLEMY, REZULTATY

    Ogólna charakterystyka dorobku naukowego

    Lech zajmował się m.in. związkami teorii z praktyką w nauczaniu i optymalizacją programów nauczania na różnych poziomach.

    Wybrane kwestie szczegółowe

    • Funkcje szkoły ogólnokształcącej. Kształcenie w szkole ogólnokształcącej spełniać powinno dwie funkcje: techniczną i humanistyczną.

    Pierwsza funkcja polega na „przygotowywaniu uczniów do działalności praktycznej, na dostarczaniu im wiedzy i wyrabianiu umiejętności posługiwania się nią w działaniu – przewidywaniu zjawisk oraz planowaniu i wykonywania czynności skutecznych”.

    Druga funkcja polega na „przekształcaniu samego ucznia: na rozwijaniu jego umysłu i charakteru, przygotowaniu do udziału w życiu kulturowym i społecznym, kształtowaniu naukowego poglądu na świat, przekonań i nawyków moralnych, wyrabianiu aktywnej postawy wobec rzeczywistości”.

    • • Myślenie praktyczne i teoretyczne. W działalności poznawczej uczniów mamy do czynienia z dwoma rodzajami myślenia: z myśleniem praktycznym i myśleniem teoretycznym. Myślenie praktyczne opiera się na „wyobrażeniach przedmiotów, zjawisk i czynności nagromadzonych bezpośrednio w praktyce” życia codziennego. Dzięki temu myśleniu tworzą się i przetwarzają schematy wyobrażeniowe rzeczywistości. Obrazy stanowią tutaj element konstytutywny.

    Myślenie teoretyczne opiera się na twierdzeniach teorii, a jego wartość zależy od przestrzegania zasad logiki rozumianej jako teoria poprawnego rozumowania. Podstawą są tu procesy abstrakcji i uogólniania, uzupełniane procesem konkretyzacji. Myślenie teoretyczne zmierza do opanowania systemu schematów pojęciowych rzeczywistości. Elementem konstytutywnym jest tutaj język. Właściwa myśleniu praktycznemu poglądowość przekształca się w tzw. poglądowość wtórną: spostrzeżenia przedmiotów zostają zastąpione przez spostrzeżenia lub wyobrażenia modeli tych przedmiotów.

    • Wiedza jasna, wyraźna i operatywna. Szkoła powinna dążyć do tego, aby wiedza, przekazywania i przyswajana przez uczniów spełniała trzy warunki: była jasna, wyraźna i operatywna.

    Wiedza dotycząca danej dziedziny jest jasna, gdy uczeń umie wskazywać przykłady przedmiotów i zjawisk należących do tej dziedziny oraz występowania w niej określonej prawidłowości.

    Wiedza jest wyraźna, gdy uczeń umie „wyszczególnić treść pojęcia: główne właściwości oraz stosunki między elementami przedmiotów i zjawisk należących do zakresu pojęcia, określić granice między zakresami pojęć pokrewnych, związki formalne między pojęciami”.

    Wreszcie wiedza jest operatywna, gdy uczeń umie „posługiwać się pojęciami w praktyce, zwłaszcza przy zdobywaniu dalszej wiedzy”; brak takiej umiejętności jest objawem werbalizmu.

    • Zasady organizacji pracy uczniów. Jest pięć zasad organizacji pracy uczniów:

    (1) zasada ekonomii, tj. celowości, wydajności i oszczędności w pracy;

    (2) zasada humanizacji (personalizacji), tj. tego, aby praca wykonywana przez ucznia była przez niego traktowana jako osobiste wyzwanie;

    (3) zasada kooperacji (harmonii), tj. zespołowości;

    (4) zasada organizacji, tj. ładu i porządku przy wykonywaniu pracy zespołowej;

    (5) zasada racjonalizacji, tj. doskonalenia ustalonej organizacji.

    BIBLIOGRAFIA

    A. Wykazy prac: 

    Bp.

    B. Bibliografia podmiotowa:

    1. Teksty naukowe:

    1.1. Książki własne:

    • 1926ak – Praktyczne wskazówki metodyczne dla szkół polskich w Brazylii. C., NS, ss. 40. • 1926bk – Elementarz dla dzieci polskich w Brazylii. C., KBM, ss. 94. 19272. 19283. C., KAR. 19314. 19315. C., SOZNSP. 19336. 19357. 19368. • 1930–1934k – Rachunki dla szkół polskich w Brazylii. Cz. I–II. C., SOZNSP, ss. 88+134. • 1931k (z: Konrad Jeziorowski) – Książka dla klasy drugiej. C., SOZNSP, ss. 162. 19332. 19363, ss. 154. 19384. • 1952k (z: Jan Bartecki i Czesław Fotyma) – Kształcenie politechniczne i problematyka Planu Sześcioletniego w nauczaniu fizyki. W., PZWS, ss. 116. • 1953k (z: Bolesław Kiernicki) – Kształcenie politechniczne w nauczaniu pracy ręcznej. W., PZWS, ss. 132. • 1960k – Rozwijanie myślenia uczniów przez łączenie teorii z praktyką. W., PZWS, ss. 248. 19632. 19643. • 1964ak – Podstawowe założenia nowego systemu nauczania (przez łączenie teorii z praktyką). W., COPSA, ss. 72. • 1964bk – System nauczania. W., PWN, ss. 272. 19682. 19713. • 1967k – Nauczanie wychowujące. W., PZWS, ss. 206. • 1969k – Jak uczyć skutecznie. System łączenia teorii z praktyką w postaci nauczania programowanego. W. PZWS, ss. 30. • 1974k – Nauczanie wychowujące w praktyce szkolnej. W., PZWS, ss. 160. • 1976k – Łączenie teorii z praktyką w nauczaniu. W., WSP, ss. 242.

    1.2. Książki (współ)redagowane:

    • 1963r – Organizacja pracy uczniów w nauczaniu początkowym. W., NK, ss. 312.

    1.3. Zbiory tekstów własnych: Bp.

    1.4. Artykuły:

    • 1956 – Metody badań nad stosowaniem jedności teorii i praktyki w procesie nauczania. KPed r. I nr 1–2 s. 41–62.

    2. Publicystyka:

    • 1957p – Ustrój szkolny na miarę zadań, realizowany w miarę możliwości. GN r. XXXVI nr 13 s. 3.

    3. Teksty literackie: 

    Bp.

    4. Przekłady: 

    Bp.

    ■ Bruner, Jerome Seymour: • 1965 – Proces kształcenia. W., PWN, ss. 120.

    C. Bibliografia przedmiotowa:

    ■ Okoń, Wincenty: • 1973 – Konstanty Lech nie żyje. KPed r. XVIII nr 3 s. 205–209.

    Citation

    Anna Brożek, Jacek Jadacki, Aleksandra Gomułczak, LECH, Konstanty Wiktor. Version 1.0. In: The Lviv-Warsaw School Encyclopedia. Academicon Press, Warszawa–Lublin, Wednesday, October 1, 2025.

    Print