Miejsce w SLW: uczeń Władysława Tatarkiewicza.
Obszary badań: historia filozofii.
BIOGRAFIA
Data i miejsce urodzenia: 1.01.1925. Zaława k. Szydłowca.
Data i miejsce śmierci: 25.02.2004. Ursus.
Rodzice: Franciszek i Marianna z d. Gołąbek.
Matura: Szkoła Partyjna przy Komitecie Centralnym PZPR (1952).
Studia: Bd.
Magisterium I (z historii): O działalności i charakterze Centrolewu. 5.03.1957. UW.
Magisterium II (z filozofii): Zagadnienie osobowości w filozoficznej koncepcji człowieka w marksizmie. 23.06.1960. UW. Jan Legowicz.
Doktorat: Poglądy filozoficzne Władysława Mieczysława Kozłowskiego. 23.06.1964. UW. Władysław Tatarkiewicz.
Dydaktyka: ASG (1953–?).
IDEE, PROBLEMY, REZULTATY
Ogólna charakterystyka dorobku naukowego
Łuszczyna zajmował się przede wszystkim problematyką światopoglądową. Zgodnie z najbardziej rozpowszechnionymi rozumieniami światopogląd to tyle, co:
(a) „system ogólnych twierdzeń o świecie jako całości”, a więc w istocie filozofia;
(b) „zbiór przekonań ustawiających człowieka w jakiś sposób wobec świata” albo inaczej „zbiór twierdzeń wyznaczających jego postawę życiową oraz sens jego istnienia”;
(c) „zespół poglądów określających poznawczy i uczuciowy stosunek człowieka do świata oraz wytyczających tok jego praktycznego postępowania”.
Według Łuszczyny adekwatna definicja „światopoglądu” powinna brzmieć następująco: Światopogląd jest to „system poglądów człowieka obejmujący ogólny obraz świata, tj. przyrody i społeczeństwa ludzkiego, wyrażający uczuciowy stosunek do świata, przejawiający się w określonym zespole i hierarchii wartości oraz obejmujący wypływające z tego stosunku odpowiednie dyrektywy wytyczające kierunek jego postępowania”.
Za naukowy uważał taki światopogląd: (1) w którym wizja świata opiera się na „wynikach nauki” i „wynikach praktyki społecznej”; (2) który zbudowany jest zgodnie z racjonalnymi wymogami systemów naukowych, tzn. jest niesprzeczny, spójny i uporządkowany; (3) który jest „krytyczny”, „dynamiczny”, tj. zmienia się w miarę zmian dokonujących się w nauce i „praktyce społecznej”.
BIBLIOGRAFIA
A. Wykazy prac:
Bp.
B. Bibliografia podmiotowa:
1. Teksty naukowe:
1.1. Książki własne:
• 1965k (et al.) – Zagadnienia światopoglądowe. W., WMON, ss. 126. • 1971k – Zarys podstawowych problemów historii przedmarksistowskiej myśli filozoficznej. W., ASG, ss. 60. • 1974k – Rewizjonizm współczesny i jego przejawy w dziedzinie ideologiczno-politycznej i filozoficzno-socjologicznej. W., ASG, ss. 46. • 1979k – Krytyka współczesnej filozofii niemarksistowskiej. W., ASG, ss. 104. • 1981k (z: Emil Mazur) – Materializm dialektyczny metodologiczną podstawą teorii i praktyki wojskowej. W., ASG, ss. 448.
1.2. Książki (współ)redagowane:
• 1974r – Antymarksistowska teoria i praktyka maoizmu. W., GZPWP, ss. 130.
1.3. Zbiory tekstów własnych:
Bp.
1.4. Artykuły:
• 1960 – Zagadnienie osobowości a marksizm. ND r. XIV nr 11 s. 77–86. • 1961 – O etyce katolickiej, niezależnej i marksistowskiej. WLud r. XII nr 6 s. 85–87.
Publicystyka:
• 1961p – Holbach o antynomiach pojęcia Boga. Arg r. V nr 10 s. 10.
3. Teksty literackie:
Bp.
4. Przekłady:
Bp.
C. Bibliografia przedmiotowa:
Bp.

