MAĆKOWIAK, Antoni

  • Wersja 1.0
  • Opublikowany niedziela, 5 października 2025

Spis treści

    Miejsce w SLW: uczeń Stefana Błachowskiego.

    Obszary badań: pedagogika.

    BIOGRAFIA

    Data i miejsce urodzenia: 20.05.1906. Wonieść k. Kościana.

    Data i miejsce śmierci: 9.08.1978. Poznań.

    Rodzice: Wawrzyn i Katarzyna z d. Wojciechowska.

    Matura: Państwowe SN w Wolsztynie (1925).

    Studia: PIN (1934–1936), UW (1951–1952).

    Magisterium (z pedagogiki): Badanie nauki czytania i pisania w klasie I. 9.12.1952. UW. Bogdan Suchodolski.

    Doktorat (z pedagogiki): Badanie procesu i wyników początkowej nauki czytania i pisania. 31.05.1960. UP. Stefan Błachowski.

    Habilitacja: Nauczanie łączne dawniej i dziś. 22.03.1971. UP.

    Dydaktyka: Szkoła Podstawowa w Popowie Starym k. Śmigla (1925–1930), Szkoła Podstawowa w Mosinie k. Poznania (1931–1934), Szkoła Podstawowa w Antoninku (obecnie dzielnica Poznania) (1936–1938), Szkoła Ogrodnicza w Ropczycach (II Wojna Światowa), LP w Wolsztynie – przeniesione do Sulechowa (1945–1950), SN w Poznaniu (1956–1970).

    Varia: Był zatrudniony w Inspektoracie Szkolnym w Koninie (1938–1939, 1945), Instytucie Pedagogiki w Warszawie (1950–1953), Kuratorium Okręgu Szkolnego w Poznaniu (1953–1956).

    IDEE, PROBLEMY, REZULTATY

    Ogólna charakterystyka dorobku naukowego

    Maćkowiak zajmował się głównie metodyką nauczania początkowego, a w szczególności badaniami nad sposobami doskonalenia procesu nauki czytania i liczenia u dzieci klas I–IV.

    Wybrane kwestie szczegółowe

    • Idea nauczania globalnego. Nauczanie dzieci „czytania i rachowania oraz przyswojenia alfabetu literowego i rachunkowego” powinno być prowadzone za pomocą „nauczania globalnego”, opartego na zabawie i bajce, a więc łączącego „treść zabawową z treścią życiową”. Powinno zaś być tak prowadzone, gdyż „wrodzona, bardzo silna potrzeba dziecka” to „potrzeba działania”.

    Środowisko ma dla dziecka wartości wychowawcze i kształcące dopiero wtedy, gdy może być ono „rzeczywistością, w której ono „żyje”, a nie, o której ono tylko „wie”. „Wartość środowiska przejawia się w tym, że pozwala mu ono doraźnie uczestniczyć w życiu, a nie jedynie przygotować do życia.”

    „Tekstami, najbardziej dzieci interesującymi, są teksty służące bezpośrednio aktywności dziecięcej”, a więc spotykane na co dzień hasła, ogłoszenia, zaproszenia itd., oraz „utwory iluzyjne, wiersze i opisy, wyrażające uczucia i przeżycia w związku z ich konkretną działalnością i zabawą”.

    „Wiemy na pewno, że bardziej interesują się dzieci wykonaniem domku czy lasu, niż rozmową, pogadanką o lesie czy domku; że żywiej poruszy je zabawa lalką niż pogadanka o lalce.”

    BIBLIOGRAFIA

    A. Wykazy prac: 

    Bp.

    B. Bibliografia podmiotowa:

    1. Teksty naukowe:

    1.1. Książki własne:

    • 1938k (z: Feliks Korniszewski i Janina Maćkowiakowa) – Nauczanie początkowe. Psychologia. Dydaktyka. Praktyka. W., NK, ss. 258. • 1945ak (z: Janina Maćkowiakowa) – O Jacku, który uczył się czytać. W., PZWS, ss. 78. Toż jako: Jacek czyta. Obserwacje psychologiczne i uwagi dydaktyczne. W. 19492, PZWS, ss. 88. • 1945bk (z: Janina Maćkowiakowa) – Organizacja pracy w klasie pierwszej a nauka czytania i pisania. Na podstawie sprawozdań z własnej pracy. P., KśW, ss. 92. 19452. 19473. P., WKW. • 1946k (z: Janina Maćkowiakowa) – Naturalne drogi czytania i pisaniaP., KśW, ss. 72. • 1948k (z: Janina Maćkowiakowa) – Jacek liczy. W., PZWS, ss. 92. 19492. • 1956k (z: Janina Maćkowiakowa) – Nauka czytania i pisania w pismach Ewarysta EstkowskiegoP., ZZNP, ss. 38. • 1957k – Badanie procesu i wyników początkowej nauki czytania i pisania. P., PWN, ss. 98. 19602, ss. 104. • 1958k (z: Janina Maćkowiakowa) – Okres przygotowawczy w klasie pierwszej. W., PZWS, ss. 118. 19602, ss. 156. 19643, ss. 212. • 1960ak (z: Janina Maćkowiakowa) – Elementarze Promyka (Konrada Prószyńskiego). W., PZWS, ss. 66. • 1960bk (z: Janina Maćkowiakowa) – Rozwój pojęć matematycznych u dzieci w wieku przedszkolnym. P., PWN, ss. 248. • 1970k – Nauczanie łączne dawniej a dziś. P., PWN, ss. 194.

    1.2. Książki (współ)redagowane:

    • 1959r (z: Stefan Wołoszyn) – Metodyka pierwszych lat nauczania. W., WSp, ss. 498. 1962.

    1.3. Zbiory tekstów własnych: 

    Bp.

    1.4. Artykuły:

    • 1938 (z: Janina Maćkowiakowa) – Organizacja nauczania początkowego w świetle psychologii dziecka. W: [Korniszewski, Maćkowiak i Maćkowiakowa 1938k], 135–236.

    2. Publicystyka: 

    Bp.

    3. Teksty literackie:

    • 1947l (z: Janina Maćkowiakowa) – Zima. P., KśW, ss. 32.

    4. Przekłady: Bp.

    C. Bibliografia przedmiotowa: 

    Bp.

    Cytowanie

    Anna Brożek, Jacek Jadacki, Aleksandra Gomułczak, MAĆKOWIAK, Antoni. Wersja: 1.0. W: Encyklopedia Szkoły Lwowsko-Warszawskiej. Wydawnictwo Academicon, Warszawa–Lublin, niedziela, 5 października 2025.

    Pojęcia – koncepcje – dyscypliny

    Drukuj