MUTERMILCHOWA, Róża z d. Czaplińska

  • Version 1.0
  • Published Monday, October 6, 2025

Table of Contents

    Miejsce w SLW: uczennica Stefana Baleya.

    Obszary badań: psychologia rozwojowa.

    BIOGRAFIA

    Data i miejsce urodzenia: 21.06.1900. Łódź.

    Data i miejsce śmierci: 4.09.1939. Warszawa.

    Rodzice: Jakub i Frajdla (vel Frajda) z d. Hejman.

    Matura: Polska Szkoła Żeńska w Kijowie (1917).

    Studia: UW (1917-?).

    Doktorat: Badanie pamięci dźwięków metodą odpoznawania tonów w gamie. 16.02.1932. UW. Stefan Baley.

    Varia: Używała także nazwisk: Czaplińska-Mutermilchowa i Mutermilch. Popełniła prawdopodobnie samobójstwo.

    IDEE, PROBLEMY, REZULTATY

    Ogólna charakterystyka dorobku naukowego

    Mutermilchowa zajmowała się początkowo psychologią muzyki, a następnie psychologią rozwojową, a w szczególności sposobami obserwacji psychologicznej w szkole oraz zagadnieniem związku między rozwojem psychicznym a przestępczością nieletnich.

    Wybrane kwestie szczegółowe

    • Arkusz obserwacji psychologicznej ucznia. Arkusz obserwacji psychologicznej ucznia „powinien stanowić zachętę i podnietę do stałej, planowej obserwacji psychiki, która konieczna jest zarówno dla pogłębienia znajomości psychiki ucznia na danym stopniu rozwoju, jak też dla śledzenia zmian, jakie następują w jego w ciągu całego okresu szkolnego.

    Obserwacje te są konieczne zarówno dla wychowawców i nauczycieli, prowadzących daną klasę przez czas dłuższy, jak też dla tych spośród grona nauczycielskiego, którzy w następnych latach obejmują obserwowaną już klasę i którym wypełniony arkusz pozwoli na szybsze zorientowanie się we właściwościach psychicznych nieznanych im uczniów”.

    „Ponadto dane, zawarte w arkuszu obserwacyjnym, łącznie z ewentualnymi wynikami badań psychologa szkolnego, będą materiałem pomocniczym przy udzielaniu wskazówek co do dalszego kształcenia ucznia.”

    Do najważniejszych obserwacji, które powinien rejestrować arkusz obserwacji psychologicznej, należą te, które dotyczą: (a) stosunku ucznia do przedmiotu; (b) stosunku ucznia do innych uczniów (w klasie i szkole) oraz do nauczycieli; (c) uzdolnień, pamięci i uwagi ucznia; (d) cech charakteru i usposobienia ucznia „z zaznaczeniem cech ujawniających się w stopniu wybitnym”; (e) samodzielności ucznia.

    • Oligofrenia a przestępczość dziecięca. Wyniki badań nad związkiem między oligofrenią (niedorozwojem umysłowym) a przestępczością dziecięcą są znacząco rozbieżne: od takich wyników, które miałyby świadczyć o niewątpliwym wpływie niedorozwoju na przestępczość – do takich wyników, które temu wpływowi zaprzeczają i doszukują się głównych powodów przestępczości raczej w psychopatii (m.in. w nadpobudliwości) lub w patologicznym środowisku (np. pozbawionego zasad moralnych).

    Przyczyny tych rozbieżności są trojakie: „(1) różnice terminologiczne, (2) różnice metod badania oligofrenii i (3) różnice metod selekcji badanego materiału”.

    Różnice terminologiczne ujawniają się przede wszystkim w przyjmowaniu odmiennych kryteriów niedorozwoju umysłowego (różne wielkości ilorazu inteligencji, miary „wiekowe” („wiek inteligencji”), relatywizacja do środowiska społecznego). Różnice metod badania niedorozwoju umysłowego ujawniają się w stosowaniu różnych form „rozmowy” albo niezestandaryzowanych skal lub testów, w mierzeniu inteligencji werbalnej lub techniczno-praktycznej albo stopnia przystosowania społecznego. Różnice w selekcji badanych dzieci ujawniają się np. w tym, że badania przeprowadza się wyłącznie wśród dzieci z zakładów poprawczych (a więc „schwytanych przestępców”) lub wyselekcjonowanych „intuicyjnie” przez badacza.

    BIBLIOGRAFIA

    A. Wykazy prac: 

    Bp.

    B. Bibliografia podmiotowa:

    1. Teksty naukowe:

    1.1. Książki własne:

    • 1933k (z: Ewa Rybicka) – Wskazówki metodyczne do arkusza obserwacyjnego do użytku nauczycieli gimnazjum ogólnokształcącegoW., NK, ss. 14.

    1.2. Książki (współ)redagowane: 

    Bp.

    1.3. Zbiory tekstów własnych: 

    Bp.

    1.4. Artykuły:

    • 1934 – Funkcje i zadania psychologa na terenie szkołyr. XIV z. 14 s. 212–214, z. 16 s. 256–258, z. 17 s. 280–283. • 1934–1935a – Mary Chadwick. Adolescent Girlhood (Dziewczęta w okresie dojrzewania) (spr.)PAP t. VII nr 3 s. 270–273. • 1934–1935b – The Journal of Educational Psychology. Vol. XXV nr 1 (spr.)PAP r. VII nr 2 s. 174–181. • 1937 – Współpraca psychologa szkolnego z nauczycielem i lekarzem szkolnym. S1PKP s. 65–67. • 1938 – Niedorozwój umysłowy jako przyczyna przestępczości dziecięcej. BIHP r. I nr 1 s. 64–71.

    2. Publicystyka: 

    Bp.

    3. Teksty literackie: 

    Bp.

    4. Przekłady:

    ■ Dewey, John: • 1924 – Moje pedagogiczne credo. Szkoła a społeczeństwo. L., KA. 142. 19332. 20053. W., KA, ss. 120. ■ Buckingham, Burdette Ross: • 1931 – Praca badawcza na terenie szkołyL., KA, ss. 380. ■ White, William A.: • 1937 – Higiena psychiczna wieku dziecięcegoW., NK, ss. 146.

    C. Bibliografia przedmiotowa: 

    Bp.

    Citation

    Anna Brożek, Jacek Jadacki, Aleksandra Gomułczak, MUTERMILCHOWA, Róża z d. Czaplińska. Version 1.0. In: The Lviv-Warsaw School Encyclopedia. Academicon Press, Warszawa–Lublin, Monday, October 6, 2025.

    Concepts – theories – disiplines

    Print