PELCOWA, Halina Mirosława z d. Spionek

  • Version 1.0
  • Published Wednesday, October 8, 2025

Table of Contents

    Miejsce w SLW: uczennica Stefana Baleya.

    Obszary badań: psychologia, psychiatria.

    BIOGRAFIA

    Data i miejsce urodzenia: 20.01.1924. Pabianice.

    Data i miejsce śmierci: 1.10.1991. Warszawa.

    Rodzice: Leopold i Helena z d. Jóźwiak.

    Matura: Tajne Liceum im. Narcyzy Żmichowskiej w Warszawie (1941).

    Studia: Prywatna Szkoła Zawodowa dla Pomocniczego Personelu Sanitarnego w Warszawie (1941–1944), UJ (1945–1947), UW (1949–1950).

    Felczer: Dyplom lekarski. 28.06.1947. UJ.

    Magisterium (z psychologii): Trudności i konflikty dojrzewających związane z ich somatyką. 4.06.1950. UW. Stefan Szuman.

    Doktorat: Analiza niektórych trudności wychowawczych i przestępczość nieletnich. 30.06.1955 (8.07.1955 – zatwierdzenie przez CKK). UW. Stefan Baley i Maria Żebrowska.

    Staż: Paryż (1957).

    Habilitacja: Powstawanie orientacji w prawej i lewej stronie schematu ciała w ontogenezie. 11.10.1960. UW.

    Profesura: 30.12.1966/14.06.1975.

    Dydaktyka: UW (1951–1977).

    Varia: Używała też nazwisk: Pelc, Spionek-Pelc. Sanitariuszka w Powstaniu Warszawskim 1944. Doktorat został zatwierdzony przez CKK 8.07.1955; Maria Żebrowska przejęła promotorstwo po śmierci Stefana Baleya. Habilitacja została zatwierdzona przez CKK 25.02.1964.

    IDEE, PROBLEMY, REZULTATY

    Ogólna charakterystyka dorobku naukowego

    Głównymi dziedzinami zainteresowań Pelcowej były psychologia rozwojowa i kliniczna. Zajmowała się rozwojem i wychowaniem małych dzieci (do trzech lat) w rodzinie i w zakładach opiekuńczych. Prowadziła badania nad zaburzeniami zarówno fizjologicznymi (np. leworęcznością i ogólniej – lateralizacją, dysleksją i dysgrafią), jak i psychicznymi. W tym ostatnim wypadku – badała związek między trudnościami w nauce szkolnej a zaburzeniami rozwojowymi dzieci – np. zaburzeniami w dynamice procesów nerwowych u dzieci, w ich rozwoju emocjonalnym i w kształtowaniu się osobowości. Na podstawie badań empirycznych (w tym także prowadzonych zespołowo) wykazała, że nieprzezwyciężenie tych trudności w odpowiednim czasie prowadzi nieuchronnie do wytworzenia się wtórnych zaburzeń rozwojowych. Badała także szczegółowo mechanizm psychologiczny wykolejania się młodzieży.

    Pelcowa stała na stanowisku, że przyczynami trudności szkolnych, neurotyczności i psychopatii (oraz będącej ich następstwem przestępczości) nie są skłonności wrodzone, lecz niewłaściwe metody nauki i wychowania. W związku z tym opracowała np. metody reedukacyjne dla dzieci dyslektycznych i dysgraficznych.

    Niektóre z badań Pelcowej przemawiały na rzecz poglądu, że samowiedza człowieka ma źródło w kontaktach społecznych.

    BIBLIOGRAFIA

    A. Wykazy prac: 

    Bp.

    B. Bibliografia podmiotowa:

    1. Teksty naukowe:

    1.1. Książki własne:

    • 1956ak – Rozwój i wychowanie dziecka w pierwszym roku życia. W., PZWL, ss. 22. • 1956bk – Trudności wychowawcze i przestępczość nieletnich. Ww., O, ss. 150. • 1957ak – Rozwój i wychowanie dziecka w drugim i trzecim roku życia. W., PZWL, ss. 42. • 1957bk – Rozwój i wychowanie dziecka w wieku przedszkolnym. W., PZWL, ss. 42. • 1960k – Psychologia wychowawcza dla rodziców. Lata 07. W., PZWS, ss. 132. 19622. • 1961ak – Dziecko leworęczne. W., NK, ss. 62. 19632, ss. 76. 19643. • 1961bk – Powstawanie orientacji w prawej i lewej stronie schematu ciała w ontogenezie. W., PWN, ss. 194. • 1963k – Rozwój i wychowanie małego dziecka. W., NK, ss. 384. 19672, ss. 370. • 1965k – Zaburzenia psychoruchowego rozwoju dziecka. Zagadnienia wybrane. W., PWN, ss. 320. 19692. • 1970k – Psychologiczna analiza trudności i niepowodzeń szkolnych. W., PZWS, ss. 220. • 1972k – Problemy rozwojowe i wychowawcze wczesnego dzieciństwa. W., KW, ss. 202. • 1973k – Zaburzenia rozwoju uczniów a niepowodzenia szkolne. W., PWN, ss. 458. 19752. 19813.19854.

    1.2. Książki (współ)redagowane:

    1.3. Zbiory tekstów własnych:

    Bp.

    1.4. Artykuły:

    • 1958 (z: Irène Lézine) – Quelques problèmes de dévelopment psychomoteur et d’éducation des enfants dans les crèchesEn a. XI nr 3 s. 245–267. • 1965a – Psychologiczna analiza procesu społecznego wykolejania się dziecka. MNP ser. IV t. I s. 217–292. • 1965b – Wiek niemowlęcy. W: [Żebrowska 19724r], s. 157–188. • 1965c – Wiek poniemowlęcy. W: [Żebrowska 1965r], s. 189–234. • 1965d [z: Ziemowit Włodarski] – Zaburzenia rozwoju. W: [Żebrowska 1965r], s. 460–489.

    Ponadto ogłaszała artykuły w pismach: Nowa SzkołaStudia Pedagogiczne Wychowanie.

    2. Publicystyka:

    Bp.

    3. Teksty literackie:

    Bp.

    4. Przekłady:

    Bp.

    C. Bibliografia przedmiotowa: 

    Bp.

    Citation

    Anna Brożek, Jacek Jadacki, Aleksandra Gomułczak, PELCOWA, Halina Mirosława z d. Spionek. Version 1.0. In: The Lviv-Warsaw School Encyclopedia. Academicon Press, Warszawa–Lublin, Wednesday, October 8, 2025.

    Concepts – theories – disiplines

    Print