Miejsce w SLW: uczeń Władysława Tatarkiewicza.
Obszary badań: historia filozofii, bibliotekoznawstwo.
BIOGRAFIA
Data i miejsce urodzenia: 12.12.1902. Warszawa.
Data i miejsce śmierci: 1939/1944. Miejsce nieznane.
Rodzice: Baruch i Itka z d. Duzenhauz.
Matura: Gimnazjum Męskie Stefana Żuchowskiego w Warszawie (1922–1925).
Studia: UW – filozofia (1925–1929) i prawo (1929–1931).
Magisterium: Immaterializm Berkeleya. 24.02.1931. UW. Władysław Tatarkiewicz.
Varia: Używał też nazwiska: Rotenstein.
IDEE, PROBLEMY, REZULTATY
Ogólna charakterystyka dorobku naukowego
Rotensztejn zajmował się bibliotekoznawstwem. Zalecał zastąpienie „starego” ideału biblioteki, nastawionego na gromadzenie książek, „nowym” jej ideałem, nastawionym na stymulowanie czytelnictwa.
Wybrane kwestie szczegółowe
- Nowoczesne bibliotekoznawstwo. Zgodnie z „nowym” ideałem – biblioteka powinna zaspokajać „nowe żądania i wymagania mas ludności”. Przejawia się to m.in. w:
(a) rozwoju sieci bibliotek wiejskich;
(b) zrównaniu pozycji społecznej bibliotek i bibliotekarzy – ze szkołami i nauczycielami;
(c) unowocześnieniu funkcjonowania bibliotek (m.in. pod względem szybkości dostarczania książek) tak, aby wytrzymały konkurencję z radiem, kursami, wykładami publicznymi itp.;
(d) „ułatwieniu czytelnikowi doboru książek” poprzez dołączanie do informacji katalogowej krótkich streszczeń lub recenzji;
(e) możliwości telefonicznego zamawiania książek;
(f) używania aparatów fotograficznych do kopiowania tekstów.
Aby tym wyzwaniom sprostać, bibliotekarz powinien być „człowiekiem posiadającym następujące zalety: zamiłowanie porządku, całkowite oddanie się sprawie, obowiązkowość – a jednocześnie bibliotekarz musi być polihistorem, posiadać dobrą pamięć, zamiłowanie do kolekcjonerstwa, zdrowy rozsądek i ładny charakter pisma”. Potrzebną wiedzę w tym zakresie może zapewnić tylko odpowiednie kształcenie. „Bibliotekoznawstwo jest specjalną nauką i to nauką skomplikowaną, graniczącą i zazębiającą o cały szereg najróżnorodniejszych dyscyplin wiedzy.”
BIBLIOGRAFIA
Artykuły:
• 1929 – O samokształceniu wychowanków szkół powszechnych. Na marginesie współpracy szkoły i biblioteki. ŚDS r. I nr 30 s. 4–5. • 1929 – Z teorii i praktyki bibliotekarstwa. WŻ r. IV nr 4 s. 247–257. • 1931 – Co nowego w bibliotekarstwie amerykańskim? POP r. VIII nr 6 s. 321–328.
■ Brak innych publikacji.

