ROTENSZTEJN, Leon

  • Wersja 1.0
  • Opublikowany środa, 10 września 2025
  • Ostatnio edytowany piątek, 31 października 2025

Spis treści

    Miejsce w SLW: uczeń Władysława Tatarkiewicza.

    Obszary badań: historia filozofii, bibliotekoznawstwo.

    BIOGRAFIA

    Data i miejsce urodzenia: 12.12.1902. Warszawa.

    Data i miejsce śmierci: 1939/1944. Miejsce nieznane.

    Rodzice: Baruch i Itka z d. Duzenhauz.

    Matura: Gimnazjum Męskie Stefana Żuchowskiego w Warszawie (1922–1925).

    Studia: UW – filozofia (1925–1929) i prawo (1929–1931).

    Magisterium: Immaterializm Berkeleya. 24.02.1931. UW. Władysław Tatarkiewicz.

    Varia: Używał też nazwiska: Rotenstein.

    IDEE, PROBLEMY, REZULTATY

    Ogólna charakterystyka dorobku naukowego

    Rotensztejn zajmował się bibliotekoznawstwem. Zalecał zastąpienie „starego” ideału biblioteki, nastawionego na gromadzenie książek, „nowym” jej ideałem, nastawionym na stymulowanie czytelnictwa.

    Wybrane kwestie szczegółowe

    • Nowoczesne bibliotekoznawstwo. Zgodnie z „nowym” ideałem – biblioteka powinna zaspokajać „nowe żądania i wymagania mas ludności”. Przejawia się to m.in. w:

    (a) rozwoju sieci bibliotek wiejskich;

    (b) zrównaniu pozycji społecznej bibliotek i bibliotekarzy – ze szkołami i nauczycielami;

    (c) unowocześnieniu funkcjonowania bibliotek (m.in. pod względem szybkości dostarczania książek) tak, aby wytrzymały konkurencję z radiem, kursami, wykładami publicznymi itp.;

    (d) „ułatwieniu czytelnikowi doboru książek” poprzez dołączanie do informacji katalogowej krótkich streszczeń lub recenzji;

    (e) możliwości telefonicznego zamawiania książek;

    (f) używania aparatów fotograficznych do kopiowania tekstów.

    Aby tym wyzwaniom sprostać, bibliotekarz powinien być „człowiekiem posiadającym następujące zalety: zamiłowanie porządku, całkowite oddanie się sprawie, obowiązkowość – a jednocześnie bibliotekarz musi być polihistorem, posiadać dobrą pamięć, zamiłowanie do kolekcjonerstwa, zdrowy rozsądek i ładny charakter pisma”. Potrzebną wiedzę w tym zakresie może zapewnić tylko odpowiednie kształcenie. „Bibliotekoznawstwo jest specjalną nauką i to nauką skomplikowaną, graniczącą i zazębiającą o cały szereg najróżnorodniejszych dyscyplin wiedzy.”

    BIBLIOGRAFIA

    Artykuły:

    • 1929 – O samokształceniu wychowanków szkół powszechnych. Na marginesie współpracy szkoły i bibliotekiŚDS r. I nr 30 s. 4–5. • 1929 – Z teorii i praktyki bibliotekarstwaWŻ r. IV nr 4 s. 247–257. • 1931 – Co nowego w bibliotekarstwie amerykańskim? POP r. VIII nr 6 s. 321–328.

    ■ Brak innych publikacji.

    Cytowanie

    Anna Brożek, Jacek Jadacki, Aleksandra Gomułczak, ROTENSZTEJN, Leon. Wersja: 1.0. W: Encyklopedia Szkoły Lwowsko-Warszawskiej. Wydawnictwo Academicon, Warszawa–Lublin, środa, 10 września 2025.

    Pojęcia – koncepcje – dyscypliny

    Drukuj