RUDNIAŃSKI, Jarosław Henryk

  • Version 1.0
  • Published Wednesday, September 10, 2025

Table of Contents

    Miejsce w SLW: uczeń Tadeusza Kotarbińskiego.

    Obszary badań: psychologia, prakseologia.

    BIOGRAFIA

    Data i miejsce urodzenia: 1.07.1921. Warszawa.

    Data i miejsce śmierci: 18.04.2008. Warszawa.

    Rodzice: Salomon (vel Stefan) i Justyna z d. Koch.

    Matura: Prywatne Gimnazjum i Liceum im. S. Żeromskiego w Warszawie (1939).

    Studia: UL (1939–1941), Universita Letters e Filosofia di Roma (1941–1946), University of London (1946–1947), UW – psychologia (1947–1952).

    Magisterium: 28.10.1952. UW. Tadeusz Tomaszewski.

    Doktorat: Metoda pracy umysłowej ucznia. 1.07.1967. UW. Tadeusz Kotarbiński.

    Staż: USA: Wayne State University, University of Florida, University of Illinois i University of Utah (1968–1969).

    Habilitacja: Nauka: twórczość i organizacja. 1979. PAN.

    Profesura: 28.10.1985/1991.

    Varia: Pierwotne nazwisko ojca: Rubinroth (vel Rubinbrot). Wyszedł z Rosji Sowieckiej z Armią Andersa. Uczestniczył w bitwie pod Monte Cassino. Był zatrudniony w PAN (1969–1980?).

    IDEE, PROBLEMY, REZULTATY

    Ogólna charakterystyka dorobku naukowego

    Rudniański podejmował liczne kwestie praseologiczne; analizował m.in. pojęcie pracy umysłowej, kulturę i psychologię myślenia – oraz formy wypowiedzi naukowych. Zajmował się również naturą dobrego wychowania i prakseologicznymi aspektami walki.

    Wybrane kwestie szczegółowe

    • • Struktura pracy dyplomowej. „Układ rozdziału powinien jasno wskazywać, z jakich części składa się rozdział. Są to dwa sposoby: (1) podział na podrozdziały; (2) przerwy pomiędzy poszczególnymi fragmentami.”

    „Język pracy powinien być jasny, mimo pisania fachowym słownictwem.” Jasność języka powinno się zapewnić dbając o to, żeby był „możliwie prosty, złożony z krótkich, przejrzystych zdań”.

    „Praca dyplomowa powinna się opierać głównie na badaniach: empirycznych lub teoretycznych; konieczne jest również wykazanie się znajomością literatury fachowej i przedstawienie własnych wniosków.

    Dobra praca powinna się w zasadzie składać z pięciu części: (a) Wprowadzenie. (b) Metoda lub metody badań. (c) Opis przeprowadzonych badań. (d) Wnioski z badań. (e) Ewentualne możliwości zastosowań praktycznych.”

    • • Pojęcia walki. W języku potocznym najczęściej „walką” nazywa się działania, „w których stopień trudności działania oraz związane z nim napięcie psychiczne skłonni bylibyśmy umieścić wysoko na naszej skali typologicznej”. W „prakseologii klasycznej” słowa tego używa się w odniesieniu do „grupy tylko takich działań, w których działający znajduje się niejednokrotnie w sytuacji przymusowej z powodu czyjegoś przeciwdziałania”.

    Walka – uważana w prakseologii za kooperację negatywną – może mieć charakter niezbrojny lub zbrojny. Różnica między nimi dotyczy tego, co jest „tworzywem” i celem działania.

    „W walce niezbrojnej głównym tworzywem działającego nie jest jego przeciwnik lub nie tylko jego przeciwnik. […] Natomiast w walce zbrojnej głównym tworzywem jest jego przeciwnik oraz narzędzia, którymi przeciwnik się posługuje. Jednym zaś z celów pośrednich działającego jest zniszczenie zarówno przeciwnika, jak i jego narzędzi.”

    Z kolei w walkach niezbrojnych co najmniej jednej ze stron walczących chodzi o dobro przeciwnika (tak jest np. w nauczaniu i wychowaniu), bądź o dobro wspólne (tak jest np. w walce politycznej wewnątrz danego kraju).

    Przyjęcie takiego, a nie innego pojęcia walki, wpływa na sposób „ogólnych reguł sprawnościowych” prowadzenia walki. „Nieco inne są bowiem ogólne reguły sprawnościowe walki polegającej głównie na wzajemnym niszczeniu – niż różnego rodzaju walk niepolegających na niszczeniu fizycznym przeciwnika.”

    • • Ludzie władzy i ludzie nauki. Jest rzeczą uderzającą, że zachodzi podobieństwo między sposobami ujęcia rzeczywistości przez tzw. ludzi władzy i tzw. ludzi nauki. O obu ujęciach można powiedzieć, że opierają się one na spojrzeniu na rzeczywistość „chłodnym okiem”. Chodzi o to, że wszystkie wartości określające działania zarówno ludzi nauki, jak i ludzi władzy są podporządkowane jednej wartości: w pierwszym wypadku zdobyciu wiedzy, w drugim wypadku – zdobyciu lub utrzymaniu własnej władzy.

    Do najważniejszych różnic między ludźmi władzy i nauki należy m.in. to, że:

    (1) ludzie władzy dysponują większymi „środkami materialno-energetycznymi” niż ludzie nauki;

    (2) ludzie władzy dążą do panowania nad innymi ludźmi, a ludzie nauki – do panowania nad przyrodą;

    (3) ludzie władzy chcą utrzymać status quo rzeczywistości lub go zmienić – w zależności od tego, czy służy on, czy nie służy utrzymaniu ich władzy, a ludzie nauki, jeśli chcą zmienić status quo, to dla dobra wspólnego;

    (4) ludzie władzy nie respektują w swoich działaniach żadnego sacrum (tj. są gotowi naruszać w swoim interesie każdą normę moralną).

    BIBLIOGRAFIA

    A. Wykazy prac:

    • 2000 – Bibliografia [Jarosława Rudniańskiego]RF t. LVII nr 1 s. 146–148.

    B. Bibliografia podmiotowa:

    1. Teksty naukowe:

    1.1. Książki własne:

    • 1960k – Technika pracy umysłowej. W., SNTITR, ss. 56. • 1963k – Z zagadnień psychologii pracy umysłowej. W., CPARA, ss. 64. • 1964k – O myśleniu skutecznym. W., WZCRZZ, ss. 162. • 1966ak – Kultura myślenia. P., TKWP, ss. 28. • 1966bk – Metodyka odczytu i dyskusji. W., KWPZPR, ss. 96. • 1967ak – Metody pracy umysłowej ucznia. W., PZWS, ss. 172. • 1967bk – Wybrane zagadnienia z technologii pracy umysłowej. W., PTEk, ss. 44. 19692. • 1974k – Konferencje: Organizacja, dyskusja, otoczenie zewnętrzne. Lb., TNOK. Oddział Lubelski, ss. 72. • 1975k – Homo cogitans. O myśleniu twórczym i kryteriach wartości. W., WP, ss. 246. 19812, ss. 304. • 1976k – Nauka: twórczość i organizacja. W., PWN, ss. 294. • 1977k – Specyficzna sytuacja szkoły jako organizacji wychowującej i kształcącej. W., PAN, ss. 28. • 1978k – O dobrym wychowaniu i kształceniu. Kryteria moralne i prakseologiczne. W., WSP, ss. 208. 19812. 19853, ss. 216. • 1981k – Elementy ogólnej teorii walki. T. I–II. W., PTEk, ss. 326. • 1983k – Elementy prakseologicznej teorii walki. Z zagadnień kooperacji negatywnej. W., PWN, ss. 190. • 1984k (z: Katarzyna Murawska) – Człowiek i sztuka. W., IWCRZZ, ss. 118. • 1989k – Kompromis i walka. Sprawność i etyka kooperacji pozytywnej i negatywnej w gęstym otoczeniu społecznym. W., Pax, ss. 334.

    1.2. Książki (współ)redagowane:

    • 1985r (z: Krzysztof Murawski) – Na krawędzi epoki. Rozwój duchowy i działanie człowieka. W., PIW, ss. 326. • 1988r (z: Krzysztof Murawski) – Sposoby istnienia. Działanie wobec siebie i innych. W., PIW, ss. 274. • 2004r (z: Maria Rostworowska) – Stanisław Mateusz Gąsiorowski, Poza granicą myśli. „Wszystko” oraz publicystyka i poezja. K., Lex, ss. 274.

    1.3. Zbiory tekstów własnych: 

    Bp.

    1.4. Artykuły:

    • 1967a – Modele metod pracy umysłowej i sposoby ich konstrukcji. Pr nr 24 s. 85–112. • 1967b – Modele metod dobrej roboty ucznia. Pr nr 27 s. 3–83. • 1968 – Zagadnienie dobrej i złej roboty w metodyce oddziaływania słownego. Pr nr 29 s. 171–193. • 1968–1969 – Z zagadnień odbioru informacji przez człowieka. Pr nr 31 s. 115–134. • 1971 – Koordynacja między organizacją pracy zespołowej a organizacją pracy indywidualnej w nauce. Pr nr 39–40 s. 427–435. • 1975a – Fazy rozwiązywania problemów naukowych. ZN t. XI z. 1 s. 19–45. • 1975b – Praca indywidualna i zespołowa w nauce. Pr nr 54 s. 107–124. • 1975c – Tworzenie systemów w sztuce i nauce. Pr nr 53 s. 71–96. • 1976 – Zagadnienie czasu pracy naukowców. Pr nr 57 s. 91–192. • 1978a – Metody bezpośrednie walki niezbrojnej. Pr nr 67 s. 105–133. • 1978b – Ogólne zagadnienia walki w gęstym otoczeniu społecznym. Pr nr 2 s. 107–135. • 1978c – O pojęciu walki. Pr nr 65 s. 13–24. • 1978d – Struktura i styl naukowej pracy dyplomowejMDW r. X nr 2 s. 157–164. • 1978–1979 – Reguła kontrolowanego otoczenia w walce niezbrojnej. Cz. I–II. Pr nr 68 s. 145–163, nr 69 s. 41–63. • 1979a – The Efficiency of Training Scientific Workers in the System of Organized Science – the Optimalization of Collective Scientific Work and Individual Creative Work Coordination. W: [Jelinek (red.) 1979], s. 281–296. • 1979b – Ogólna metoda intensyfikacji lęku w niezbrojnej walce pośredniej. Pr nr 71 s. 39–57. • 1980a – Between Efficiency and Ethics: Methods of Environment Control in Non-Armed Struggle. Prx v. I s. 113–130. • 1980b – O powołaniu nauczyciela. W: [Suchodolski (red.) 1980], s. 559–568. • 1980c – O różnym pojmowaniu psychologii nauki. ZN t. XVI nr 3 s. 325–335. Przekł. ang.: Various Concepts of the Psychology of Science. ScS v. II (1981) nr 3–4 s. 298–309. • 1980d – Specyficzna sytuacja szkoły jako organizacji wychowującej i kształcącej. W: [Suchodolski (red.) 1980], s. 545–558. • 1980e – Z zagadnień sprawności walki niezbrojnej z silniejszym przeciwnikiem. Pr nr 73 s. 51–78. • 1981a – General Problems of Antropotechnical Action in the Field of Struggle. Prx v. II s. 99–121. • 1981b – O niektórych zagadnieniach moralnych w dydaktyce i wychowaniu. W: [Kultura organizacyjna 1981], s. 107–131. • 1981c – O prakseologicznych i moralnych kryteriach funkcjonowania organizacji. Pr nr 78 s. 43–61. • 1982 – The Use of Science in Negative Cooperation on Macro-Level ScalesPSocB r. XXII nr 1–4 s. 229–242. • 1983a – Men of Science and Men of Power. Some Similarities and Differences. ScS v. III nr 4 s. 379–388. • 1983b – Praca – wiedza – sztuka. W: [Suchodolski (red.) 1983b], s. 130–131. • 1983c – Prawda cała i niecała. W: [Suchodolski (red.) 1983b], s. 59–60. • 1983d – Problem lęku. W: [Suchodolski (red.) 1983b], s. 61–62. • 1983e – Struggle in a Dense Social Environment. W: [Gasparski i Pszczołowski 1983br], s. 325–345. • 1985a – Nauczyciel jako narzędzie. W: [Suchodolski (red.) 1985a], s. 66–99. • 1985b – O modelu konfliktowym społeczeństwa wychowującego. W: [Murawski i Rudniański 1985r], s. 243–287. • 1985c – Sprawność i etyka kompromisu w sytuacji równowagi względnej między kooperacją pozytywną a negatywną. Pr nr 95–96 s. 97–135. • 1986 – Prerequisites of Peace. The Ethics and Efficiency of Compromise in the Situation of Relative Balance Between Positive and Negative Cooperation. DH v. XIII nr 1 s. 69–76. • 1988 – O kompromisie z samym sobą. W: [Murawski i Rudniański 1988r], s. 235–269. • 1990 – Rola kompromisu jako wartości humanistycznej w życiu społecznym. W: [Suchodolski (red.) 1990], s. 85–101. • 1991 – Sytuacje trudne i rozwój duchowy człowieka. W: [Hołyst (red.) 1991], s. 7–16. • 1992 – Dysproporcja między wyższym a niższym ja – syntetyczne ujęcie filozofii hinduistycznej i buddyjskiej w świetle ogólnej teorii systemów. W: [Janik (red.) 1992], s. 151–183. • 1993a – On Methods of Camouflaged Violence. W: [Danecki (red.) 1993], s. 183–191. • 1993b – Klasyfikacja, źródła i ocena przemocy w stosunkach międzyludzkich. Zarys ogólny. W: [Hołyst (red.) 1993], s. 5–20. • 1995a – O pokorzeWD r. XXIII nr 3 s. 8–12. • 1995b – Wiara i obojętność. Cz. I–II. WD r. XXIII nr 4 s. 16–25, nr 5 s. 4–15. • 1996a – Modlitwa w świecie niepokojuWD r. XXIV nr 1 s. 100–104. • 1996b – NiepokójWD r. XXIV nr 3 s. 64–65. • 1997 – Wychowanie i diabeł entropii a sprawa polska. PPow r. CXIV nr 9 s. 188–199. • 1998a – Ład społeczny wobec przestępczości zorganizowanej. PPow r. CXV nr 12 s. 287–300. • 1998b – NadziejaWD r. XXVI nr 11 s. 16–20. • 1998c – PielgrzymkaWD r. XXVI nr 8 s. 5–9. • 1998d – Przestrzeń wiaryWD r. XXVI nr 7 s. 13–17. • 1998e – Rodzina w społeczności świataWD r. XXVI nr 9 s. 7–15. • 2002 – Rozwój i regres. PPow r. CXX nr 3 s. 344–355. • 2003 – Pragmatyzm radykalny w działaniu. PPow r. CXXI nr 9 s. 285–297.

    2. Publicystyka:

    • 1963p – Jak się uczyć? W., PZWS, ss. 158. 19642. 19653. 19684, ss. 240. 19725. 19746. W., WSP. 19757. 19808. 19869. 198710, ss. 262. 198911. 200112. Przekł. czes. Jak se učit? Pr. 1966, SPN, ss. 150. Przekł. lit.: Kaip mokytis? Kau. 1970, Šv, ss. 232. Przekł. rum.: Cum să înveţi? Buc. 1976, EDP, ss. 210. 20012, Buc., AE, ss. 168. Przekł. węg.: Hogyan tanuljak? Bud. 1974, Tan., ss. 232. • 1964p – Odczyt popularnonaukowy. Technika przygotowania i wygłoszenia. W., WZCRZZ, ss. 56. • 1965p – Przed decyzją. W., PZWS, ss. 140. • 1967ap – Sprawność umysłowa. Wybór metod. W., WP, ss. 320. 19702. 19723, ss. 332. 19844, ss. 298. • 1967bp – Umiejętność szkolenia. Zarys metod aktywizacji. W., KW, ss. 126. • 1968p – Uczeń w domu. W., NK, ss. 200. • 1969p – Efektywność myślenia. W., PZWS, ss. 224. • 1975ap – S.O.S. dla ucznia – czyli książka dla rodziców i wychowawców. W., NK., ss. 262. 19772. 19793. 19824. • 1975bp – Uczelnia i ty. Technologia pracy umysłowej studenta. W., WSP, ss. 262. 19832, ss. 228. 19873. • 1982p – Między Dobrem a Złem. W., NK, ss. 154. 19852, ss. 174. 19893, ss. 208. • 1987p – O pracy umysłowej. Cele, metody, organizacja psychiczna. W., LSW, ss. 376. • 1994p – Miłość i nieskończoność. Bn. & W., WSł, ss. 106. • 1998p – Przestrzeń wiary w cywilizacji współczesnej. P., WWDr, ss. 188.

    3. Teksty literackie:

    • 1950l – Niebieski miś. W., NK, ss. 8.

    4. Przekłady: 

    Bp.

    C. Bibliografia przedmiotowa: 

    Bp.

    Citation

    Anna Brożek, Jacek Jadacki, Version 1.0. In: The Lviv-Warsaw School Encyclopedia. Academicon Press, Warszawa–Lublin, Wednesday, September 10, 2025.

    Concepts – theories – disiplines

    Print