RYBICKA, Ewa Elżbieta

  • Version 1.0
  • Published Wednesday, September 10, 2025

Table of Contents

    Miejsce w SLW: uczennica Stefana Baleya.

    Obszary badań: psychologia rozwojowa, pedagogika.

    BIOGRAFIA

    Data i miejsce urodzenia: 22.06.1909. Warszawa.

    Data i miejsce śmierci: 24.11.1943. Warszawa.

    Rodzice: Kazimierz Andrzej i Stefania z d. Bauer.

    Matura: Szkoła Żeńska d. A. Wereckiej w Warszawie (1927).

    Studia: UW (1927?).

    Magisterium: Poglądy młodzieży akademickiej na sprawę koedukacji w szkole średniej. 14.03.1933. UW. Stefan Baley.

    Doktorat: Przeżycia wychowawcze. Przyczynek do psychologii przeżyć wychowawczych młodzieży szkół średnich w okresie adolescencji. 15.06.1938. UW. Stefan Baley.

    Staż: Université de Genève (1930).

    Dydaktyka: UW (1931–?). Brała udział w podziemnym nauczaniu podczas II Wojny Światowej.

    Varia: Kierowała polskim oddziałem pomocy dzieciom. Należała do Szarych Szeregów. Zginęła w egzekucji publicznej. Pozostawała w bliskich stosunkach z psychologiem – Ludwikiem Goldscheider-Goryńskim. Było to źródłem błędnego przypisywania jej po wojnie przez niektórych pamiętnikarzy i historyków nazwiska: Rybicka-Goryńska lub po prostu Goryńska.

    IDEE, PROBLEMY, REZULTATY

    Ogólna charakterystyka dorobku naukowego

    Rybicka zajmowała się psychologią rozwojową, procesami uczenia się i wychowawczą funkcją szkoły.

    Wybrane kwestie szczegółowe

    • • Koedukacja w szkole. Badania przeprowadzone w latach trzydziestych XX wieku wśród polskiej młodzieży akademickiej na temat koedukacji w szkole średniej dały następujące wyniki:

    (1) Liczba zwolenników koedukacji jest mniej więcej równa liczbie jej przeciwników i wynosi ok. 40%.

    (2) „Osoby, mające do czynienia ze szkołami mieszanymi, są w ogromnej większości ich zwolennikami.”

    (3) „Koleżeński stosunek do osobników płci przeciwnej, nabyty w szkole mieszanej, pozostaje w dalszym życiu.”

    (4) Jako jeden z ważniejszych argumentów przeciwko koedukacji wskazywane jest to, że „obecność drugiej płci wzbudzić może nadmierne zainteresowanie sprawami płciowymi”. Miałoby to być niebezpieczne zwłaszcza dla dziewcząt.

    (5) „Szereg argumentów przeciw koedukacji, pomyślanych a priori, odpada, skoro ktoś zetknie się z bliska z praktyką systemu koedukacyjnego.”

    BIBLIOGRAFIA

    A. Wykazy prac: 

    Bp.

    B. Bibliografia podmiotowa:

    1. Teksty naukowe:

    1.1. Książki własne:

    • 1933k (z: Róża Mutermilchowa) – Arkusz obserwacyjny do użytku nauczycieli gimnazjum ogółnokształcącegoW., NK, ss. 8+14.

    1.2. Książki (współ)redagowane:

    Bp.

    1.3. Zbiory tekstów własnych: 

    Bp.

    1.4. Artykuły:

    • 1931a – Poglądy młodzieży akademickiej na sprawę koedukacji w szkole średniejPAP t. IV nr 1 s. 32–44• 1931b – Próba zastosowania testu wiadomości z historii Polski dla klasy I-ej gimnazjumPAP t. III nr 3 s. 173–184. • 1935–1936a (z: Stefan Baley, Maria Derwiszówna i Wanda Mentlikówna) – Badania nad etyką i estetyką dzieci w wieku przedszkolnymPAP t. VIII nr 3–4 s. 193–291. • 1935–1936b – Uwagi na temat programu filozofii w liceum. r. III nr 7 s. 246–252. • 1936–1937 (z: Joanna Kunicka i Maria Żebrowska) Plan monografii klasy szkolnejPAP t. IX nr 1 s. 1–40. • 1937 – Zadania i metody pracy psychologa szkolnego na terenie szkoły średniej. W: [Felhorska i Sedlaczek (red.) 1937], s. 62–64. • 1937–1938 (z: Stefan Baley i Joanna Kunicka) – O pewnej próbie zespołowego kształcenia charakteru. PAP t. X nr 1–4 s. 1–20. • 1938–1939 (z: Jadwiga Jopkiewicz) – Badania eksperymentalne procesu uczenia się ruchowegoPFR r. IX nr 1 s. 52–93.

    2. Publicystyka: 

    Bp.

    3. Teksty literackie: 

    Bp.

    4. Przekłady: 

    Bp.

    C. Bibliografia przedmiotowa:

    ■ Baley, Stefan: • 1946 – Trzy ofiary wojny wśród psychologów pracujących na terenie wychowawczym: Joanna Kunicka, Ewa Rybicka, Ludwik Goryński. PW t. XII nr 1 s. 15–26.

    Citation

    Anna Brożek, Jacek Jadacki, RYBICKA, Ewa Elżbieta. Version 1.0. In: The Lviv-Warsaw School Encyclopedia. Academicon Press, Warszawa–Lublin, Wednesday, September 10, 2025.

    Concepts – theories – disiplines

    Print