Miejsce w SLW: uczennica Władysława Witwickiego.
Obszary badań: psychologia teatru.
BIOGRAFIA
Data i miejsce urodzenia: 20.03.1906. Warszawa.
Data i miejsce śmierci: 2.11.1967. Warszawa.
Rodzice: Henryk i Maria z d. Złotowska.
Matura: Gimnazjum i Liceum Anieli Wereckiej w Warszawie (1924).
Studia: UW (po 1924 – przed 1932).
Magisterium: Badania psychologiczne nad grą aktora na scenie. 30.06.1930. UW. Władysław Witwicki.
Doktorat: Badania psychologiczne nad grą aktora na scenie. 19.12.1932. UW. Władysław Witwicki.
Dydaktyka: Państwowa Szkoła Budownictwa i Państwowy Instytut Sztuki Teatralnej (1933–1939), PWST (1946–1951).
Varia: 1o voto Korzyniewska. Używała też nazwisk: Filozofówna, Maria Korzyniewska, Irena Filozof-Korzyniewska, Schiller, Schiller de Schildenfeld. Uczestniczka Powstania Warszawskiego 1944. Była zatrudniona w PIS, przekształconym później w Instytut Sztuki PAN (1951–1960).
IDEE, PROBLEMY, REZULTATY
Ogólna charakterystyka dorobku naukowego
Swoje zainteresowania badawcze Schiller skoncentrowała na problemach psychologii teatru: na formach rozszczepienia osobowości aktora w czasie gry (na siebie i graną postać) oraz wpływie widowni na te formy, a także na formach obecności widza w teatrze i zjawisku „uwielokratniania” własnej osobowości dzięki kontaktom ze sztukami dramatycznymi.
BIBLIOGRAFIA
A. Wykazy prac:
Bp.
B. Bibliografia podmiotowa:
1. Teksty naukowe:
1.1. Książki własne:
• 1965k – Stanisławski a teatr polski. W., PIW, ss. 394.
1.2. Książki (współ)redagowane:
Bp.
1.3. Zbiory tekstów własnych:
Bp.
1.4. Artykuły:
• 1931 – W sprawie wyobrażeń imaginatywnych. PF r. XXXIV z. 1 s. 60–65, z. 2–3 s. 187–191. • 1932a – Leopold Blaustein. „Przedstawienie schematyczne i symboliczne” (rec.). PAP t. V nr 1 s. 74–77, 367. • 1932b – Leopold Blaustein. „Przedstawienie schematyczne i symboliczne” (rec.). PF r. XXXV z. 1–2 s. 155–156. • 1932c – Uwagi o tzw. „systemie” Stanisławskiego. PF r. XXXV z. 3–4 s. 339–346. • 1934 – Test pamięci kształtów. Materiał do monografii testu i przyczynek do metodyki ocen psychotechnicznych. Ps t. VIII z. 3 s. 122–134. • 1934–1935 – Ernest Kretschmer. Ludzie genialni (rec.). PAP t. VII nr 2 s. 168–172. • 1935a – Fedor Stepun, Theater und Kino (spr.). PF r. XXXVIII z. 4 s. 373–375. • 1935b – Próba badań psychologicznych nad grą aktorską. KP t. VII s. 157–186. • 1936 – Tadeusz Witwicki. O reprezentacji, czyli o stosunku obrazu do przedmiotu odtworzonego (spr.). PF r. XXXIX z. 1 s. 106–109. • 1948 – Praca aktora nad sobą. Przedmowa do polskiego wydania dzieła K.J. Stanisławskiego. Tt r. III nr 1–2 s. 30–42. • 1952 – Z dyskusji radzieckich nad zagadnieniem charakteru sztuki i poglądów artystycznych. MSD t. III nr 4 s. 119–131. • 1953 – Z dyskusji radzieckich o miejscu i roli sztuki w życiu społecznym. MSD t. IV nr 2 s. 238–250. • 1958 – Zadania psychologii stosowanej w sztuce. PP nr 2 s. 189–198. • 1959 – Balladyna w I Studio MChAT. PTea r. VIII z. 1–3 s. 346–376. • 1961a – Brecht a Stanisławski Z teorii gry aktorskiej. Es r. II s. 179–197. • 1961b – Jewgienij B. Wachtangow, „Z pism”. PTea r. X z. 2 s. 169–192. • 1961c – Nieznane listy pisarzy i aktorów polskich do Konstantego Stanisławskiego. PTea r. X z. 2 s. 226–332. • 1967a – Polscy aktorzy o swoich przeżyciach podczas gry. PTea r. XVI z. 1 s. 3–21. • 1967b – Z myśli i doświadczeń Meyerholda. Dia t. XII nr 10 s. 129–148. • 1968 – Korespondencja Leona Schillera z Edwardem Gordonem Craigiem. PTea r. XVII z. 4 s. 443–504.
2. Publicystyka:
Bp.
3. Teksty literackie:
Bp.
4. Przekłady:
Bp.
C. Bibliografia przedmiotowa:
■ Csató, Edward: • 1969 – Irena Schiller (1906–1967). SEst t. VI s. 290–292. ■ Raszewski, Zbigniew: • 1968 – Irena Schillerowa. PTea r. XVII z. 4 s. 505–508.

