SZYBKA, Czesław

  • Version 1.0
  • Published Sunday, October 12, 2025

Table of Contents

    Miejsce w SLW: uczeń Kazimierza Sośnickiego.

    Obszary badań: pedagogika (w szczególności metody nauczania historii).

    BIOGRAFIA

    Data i miejsce urodzenia: 2.09.1905. Bielany-Jarosławy k. Sokołowa Podlaskiego.

    Data i miejsce śmierci: 1.01.1992. Warszawa.

    Rodzice: Stanisław i Bronisława z d. Dorosz.

    Matura: Gimnazjum Państwowe im. Stanisława Żółkiewskiego w Siedlcach (1926).

    Studia: Państwowe Kursy Nauczycielskie (–1923).

    Magisterium: Warszawa w czasach Księstwa Warszawskiego (18061814). 30.06.1936?. UW. Wacław Tokarz (?).

    Doktorat: Dobór i układ treści w podręcznikach historii dla szkoły średniej. 5.03.1964. WSP w Gdańsku. Kazimierz Sośnicki. Według danych z Archiwum UG: 5.11.1964.

    Dydaktyka: IP.

    Varia: W czasie II Wojny Światowej był internowany w niemieckim obozie jenieckim. Według danych z Archiwum UG – doktorat uzyskał 5.11.1964.

    IDEE, PROBLEMY, REZULTATY

    Ogólna charakterystyka dorobku naukowego

    Szybka zajmował się m.in. analizą struktury podręczników do historii przeznaczonych dla szkół średnich oraz funkcji tych podręczników w kształceniu szkolnym.

    BIBLIOGRAFIA

    A. Wykazy prac: 

    Bp.

    B. Bibliografia podmiotowa:

    1. Teksty naukowe:

    1.1. Książki własne:

    • 1957k – Samodzielna praca uczniów w lekcjach historii. W., PZWS, ss. 110. 19622, ss. 128. 19643. • 1963k – Dobór i układ treści w podręcznikach historii dla szkoły średniej. W., PZWS, ss. 156. • 1966k – Metodyka nauczania historii w szkole średniej. W., PZWS, ss. 364. • 1975k – System pojęć w licealnym kursie historii. W., PZWS, ss. 84.

    1.2. Książki (współ)redagowane:

    • 1958r – Eugenia Fabisz i Maria Pleśniarska. Z doświadczeń nauczycieli historii. Praca kółek historycznych w szkołach podstawowych powiatów Dzierżoniów. Lektura uzupełniająca w nauczaniu historii. W., PZWS, ss. 62. • 1977r (z: Zofia Mierzwińska-Szybka i Czesława Turlewicz) – Spasowiacy. Koło uczniów Władysława Spasowskiego. Idee pedagogiczne Władysława Spasowskiego w działalności praktycznej jego wychowanków. W., WSP, ss. 290.

    1.3. Zbiory tekstów własnych: 

    Bp.

    1.4. Artykuły:

    • 1934 – Próba samodzielnej pracy dzieci. PSz W. r. X nr 2 s. 46–53. • 1954a – Przygotowanie się nauczyciela do lekcji. HNK r. II nr 4 s. 32–40. • 1954b – Zmiany w programie historiiGN r. XXXIII nr 27 s. 3. • 1964 – Jak są organizowane czynności poznawcze uczniów na lekcjach historii w klasach VIII–XI. RIPed t. VII s. 268–285. • 1971 – Najważniejsze problemy związane z potrzebą przekształcenia podręczników historii w narzędzie pracy uczniów. PPed r. II nr 2 s. 34–41.

    2. Publicystyka: 

    Bp.

    3. Teksty literackie: 

    Bp.

    4. Przekłady: 

    Bp.

    C. Bibliografia przedmiotowa:

    ■ Mierzwińska-Szybka, Zofia: • 1994 – Czesław Szybka. Życie i praca. W., IBE, ss. 116.

    Citation

    Anna Brożek, Jacek Jadacki, Aleksandra Gomułczak, SZYBKA, Czesław. Version 1.0. In: The Lviv-Warsaw School Encyclopedia. Academicon Press, Warszawa–Lublin, Sunday, October 12, 2025.

    Concepts – theories – disiplines

    Print