WARSZAWSKA, Stefania z d. Zetel

  • Version 1.0
  • Published Monday, October 13, 2025

Table of Contents

    Miejsce w SLW: uczennica Władysława Witwickiego.

    Obszary badań: psychologia, pedagogika.

    BIOGRAFIA

    Data i miejsce urodzenia: 6.03.1898. Warszawa.

    Data i miejsce śmierci: 6.09.1944. Warszawa.

    Rodzice: Ela (vel Ella) i Mindla Estera z d. Wajsberg.

    Matura: Szkoła Żeńska Pauliny Hewelkówny (1912–1917).

    Studia: UW (1917–1920?).

    Magisterium: Z badań nad spostrzegawczością. 30.06.1932. UW. Władysław Witwicki.

    Varia: Używała także nazwisk: Zetelówna, Zetlówna, Zetel-Warszawska. Zginęła od wybuchu niemieckiej bomby podczas Powstania Warszawskiego 1944.

    IDEE, PROBLEMY, REZULTATY

    Ogólna charakterystyka dorobku naukowego

    Warszawska zajmowała się zagadnieniami leżącymi na pograniczu psychologii i pedagogiki: zagadnieniem rygoryzmu pedagogicznego i wpływu miejsca danego dziecka w obrębie rodzeństwa na rodzaj trudności wychowawczych przysparzanych przez to dziecko.

    Wybrane kwestie szczegółowe

    • Surowość w wychowaniu. „Najczęściej wychowawcy młodocianych grzeszą tym, że są względem swych pupilów za surowi bądź też zbyt ich rozpieszczają.”

    „Surowy wychowawca to taki, który ostro karze dziecko za wszelkie przewinienia i zbytnio ogranicza jego swobodę.”

    Tymczasem „w dzieciach istnieje naturalny sprzeciw przeciwko autorytatywnej surowości i one podejmują walkę ze zbyt surowym wychowawcą”. W efekcie „stają się uparte, krnąbrne, brutalne”. Grożącej im za wykroczenia kary starają się uniknąć przy pomocy kłamstwa i różnych „wybiegów”. Wyrabia się w nich nastawienie aspołeczne: złośliwość wobec innych, chęć zemsty: odwetu za doznawane upokorzenia.

    Ponadto „u dzieci zbyt surowo wychowywanych obserwujemy często różne zaburzenia systemu nerwowego, które stanowią etiologiczne podłoże rozmaitych trudności wychowawczych”.

    • Rozpieszczanie dzieci. Na przeciwległym biegunie względem wychowania surowego jest rozpieszczanie. Do negatywnych skutków rozpieszczania „domowego” należą:

    (a) nadużywanie dobroci i wyrozumiałości rodziców;

    (b) kapryśność, silny stopień egocentryzmu i egoizmu;

    (c) niesamodzielność i niezaradność oraz bierność życiowa.

    Ponadto „dziecko, któremu domowe otoczenie okazuje nadmiernie dużo uczucia i oddania, uważa się za pokrzywdzone przez obcych. Ludzie wydają mu się zawsze niesprawiedliwi i niedobrzy. Dlatego ma ono wiecznie żal do wszystkich i często do końca życia pozostaje malkontentem.”

    Dzieci rozpieszczone – w razie pogorszenia się warunków życiowych – łatwo się wykolejają.

    • Wpływ rodzeństwa na charakter dziecka. Nieposiadanie lub posiadanie rodzeństwa wywiera duży wpływ na kształtowanie się charakteru dziecka.

    Dzieci nieposiadających rodzeństwa – jedynaków – cechuje upór, brak poczucia obowiązku, przemądrzałość.

    Jeśli chodzi o dzieci posiadające rodzeństwo, to ich charakter zależy od pozycji, jaką zajmują w szeregu według starszeństwa.

    „U dziecka najmłodszego przez porównywanie ze starszym rodzeństwem i ludźmi dorosłymi pogłębia się wrodzone dzieciom poczucie własnej nieudolności, co stanowi podłoże nadmiernej lękliwości i braku wiary w siebie. Jako wyraz rekompensaty poczucia mniejszej wartości często występuje przekora, zuchwalstwo.”

    „Dziecko średnie, będąc zarówno w stosunku do starszego, jak i młodszego rodzeństwa usuwane w cień, łatwo ulega zniechęceniu. To zniechęcenie doprowadzić je może aż do myśli samobójczych.”

    „Dziecko najstarsze jest zwykle mało indywidualne.” Odznacza się ono zarazem wygórowaną ambicją.

    BIBLIOGRAFIA

    Artykuły:

    • 1935a – Skutki wadliwej postawy wychowawczejŻDz r. IV nr 3 s. 89–92. • 1935b – RozpieszczenieŻDz r. IV nr 7–8 s. 220–222. • 1935c – Trudności wychowawcze zależne od stanowiska dziecka w szeregu rodzeństwaŻDz r. IV nr 10 s. 283–286. • 1935d – Z Poradni Pedagogicznej przy I Miejskim Ośrodku ZdrowiaŻDz r. IV nr 4 s. 114–116. • 1936 – Późne dzieciństwoŻDz r. V nr 2 s. 42–46.

    ■ Brak innych publikacji.

    Citation

    Anna Brożek, Jacek Jadacki, Aleksandra Gomułczak, WARSZAWSKA, Stefania z d. Zetel. Version 1.0. In: The Lviv-Warsaw School Encyclopedia. Academicon Press, Warszawa–Lublin, Monday, October 13, 2025.

    Concepts – theories – disiplines

    Print