WAWRZYŃCZYK, Stanisław Teodor

  • Wersja 1.0
  • Opublikowany poniedziałek, 13 października 2025

Spis treści

    Miejsce w SLW: uczeń Tadeusza Czeżowskiego.

    Obszary badań: psychologia, pedagogika, medycyna.

    BIOGRAFIA

    Data i miejsce urodzenia: 9.11.1908. Dąbrowa Górnicza.

    Data i miejsce śmierci: 28.10.1994. Warszawa.

    Rodzice: Antoni i Antonina z d. Ligenza (vel Legienz).

    Matura: Gimnazjum w Dąbrowie Górniczej (1929).

    Studia: UJ (1930–1932), UWil – filozofia (1932–1934), medycyna (1934–1939), Akademia Medyczna w Gdańsku (1955–1956).

    Magisterium: Zainteresowania naukowe i wyniki pracy studentów polonistyki. 27.06.1935. UWil. Tadeusz Czeżowski.

    Doktorat (z filozofii): Reakcja paramecium caudatum na bodźce świetlne. 12.06.1938. UWil. Tadeusz Czeżowski.

    Dyplom lekarza: 23.04.1956. Akademia Medyczna w Gdańsku.

    Dydaktyka: UWil (1938–1939).

    Varia: Studia medyczne w UWil zakończył absolutorium; dokończył je po wojnie w AM w Gdańsku. Podczas II Wojny Światowej był uczestnikiem konspiracji (pseud.: Ligęza, Ligenza, Stanisław Bolesław Makowski), szefem BIP Okręgu Nowogródzkiego AK i redaktorem Świtu (1943–1944). Został zesłany do łagrów syberyjskich – Suchobezwodnyje (1945–1949) i Workuta (1949–1955), gdzie był lekarzem obozowym. W 1955 wrócił do Polski; był neurologiem i psychiatrą w Szpitalu w Żyrardowie (1955–1957) i Sanatorium Neuropsychiatrii Dziecięcej w Garwolinie (1958–1966); następnie pracował w Klinice Neurologicznej w Wiedniu (1966–1967) i Przychodni Internistyczno-Specjalistycznej na Pradze-Północ w Warszawie (1967–1988).

    IDEE, PROBLEMY, REZULTATY

    Ogólna charakterystyka dorobku naukowego

    Wawrzyńczyk był przez całe życie przede wszystkim lekarzem praktykiem. W młodości jednak prowadził badania empiryczne dotyczące pogranicza psychologii i pedagogiki.

    Wybrane kwestie szczegółowe

    • Zainteresowania naukowe studentów a efektywność ich studiów. Mówimy, że dana osoba ma określone zainteresowania naukowe, gdy posiada „dyspozycję do pracy intelektualnej w obranej dziedzinie wiedzy”.

    Na powstanie i rodzaj zainteresowań naukowych decydujący wpływ ma środowisko szkoły średniej. Dzieci w szkołach powszechnych nie wykazują jeszcze żywych zainteresowań do poszczególnych przedmiotów nauki. Natomiast „szkoła średnia wpływa na rozwój duchowy uczniów w ten sposób, że wzbudza zainteresowania do pewnych dziedzin wiedzy”.

    Badania studentów polonistyki wskazują, że większość studiujących (ponad 2/3) podjęła studia, aby pogłębić swoją wiedzę w studiowanej dziedzinie i zdobyć wyższą kulturę duchową. „Praca samodzielna jest w większości przypadków najbardziej przyjemna dla studentów polonistyki. Wykłady mają wartość o tyle, o ile rozszerzają horyzonty myślowe studenta.”

    Studiowanie filozofii nie wpłynęło na kształt ich zainteresowań. Wpłynęło natomiast na „rozszerzenie i pogłębienie światopoglądu studentów” oraz rozbudziło krytycyzm i dało „pewne podstawy do samodzielnych studiów”.

    W czasie studiów studenci korzystają wiele z dyskusji seminaryjnych. „Nasuwa się tu wniosek o pewnej nieśmiałości i niewyrobieniu młodzieży akademickiej, które jej nie pozwalają na całkowite wykorzystanie udziału w seminariach oraz możności prowadzenia tzw. pracy samodzielnej.”

    „Metoda pracy studentów wpływa na wyniki.”

    Jest rzeczą zastanawiającą, że „samodzielna praca studentów o szerszych naukowych zainteresowaniach oraz o zainteresowaniach polonistycznych” wywiera wpływ hamujący na tok studiów: „studenci, pracujący samodzielnie, mają gorsze wyniki; natomiast studenci, którzy nie wykazują zainteresowań, pracując wyłącznie nad przygotowaniem się do egzaminów, mają lepsze wyniki pracy”.

    BIBLIOGRAFIA

    A. Wykazy prac: 

    Bp.

    B. Bibliografia podmiotowa:

    1. Teksty naukowe:

    1.1. Książki własne:

    • 1938k – Reakcje paramecium caudatum na bodźce świetlne. Wil., DZn, ss. 28.

    1.2. Książki (współ)redagowane:

    Bp.

    1.3. Zbiory tekstów własnych:

    Bp.

    1.4. Artykuły:

    • 1936 – Zainteresowania naukowe i wyniki pracy studentów polonistykiKP t. VIII nr 2–3 s. 185–215. • 1937 – Badania nad pamięcią spirostomum ambiguum majorABE v. XI nr 11 s. 57–77. • 1963 – Neurologische und psychologische Aspekte der Rehabilitation cerebral-spastische Paresen im Kindesalter. V2IKPEK s. 150–159.

    2. Publicystyka:

    • 1995ap – Powszechny zryw. Wo t. VII nr 9 s. 12–13. • 1995bp – [Czasopismo] Polska w WalceWo t. VII nr 10 s. 11–13. • 1995cp – Nowa okupacja. Wo t. VII nr 11 s. 9–11. • 2002p – Z Dembińskim i Miłoszem na Uniwersytecie Wileńskim. Arc r. IX nr 3 s. 143–158. • 2005p – Początek wojny w Wilnie i konspiracja do czerwca 1941. ZHWiN r. XIV nr 23 s. 91–143.

    3. Teksty literackie:

    Bp.

    4. Przekłady:

    Bp.

    C. Bibliografia przedmiotowa: 

    Bp.

    Cytowanie

    Anna Brożek, Jacek Jadacki, Aleksandra Gomułczak, WAWRZYŃCZYK, Stanisław Teodor. Wersja: 1.0. W: Encyklopedia Szkoły Lwowsko-Warszawskiej. Wydawnictwo Academicon, Warszawa–Lublin, poniedziałek, 13 października 2025.

    Pojęcia – koncepcje – dyscypliny

    Drukuj