WINNICKA, Romana Janina

  • Version 1.0
  • Published Monday, October 13, 2025

Table of Contents

    Miejsce w SLW: uczennica Władysława Tatarkiewicza.

    Obszary badań: estetyka.

    BIOGRAFIA

    Data i miejsce urodzenia: 27.11.1907. Warszawa.

    Data i miejsce śmierci: 26.02.1999. Ealing (Greater London, Wielka Brytania).

    Rodzice: Seweryn Antoni i Kazimiera Maria Alojza z d. Zagórowska.

    Matura: Gimnazjum Prywatne im. Marii Konopnickiej w Warszawie (1925).

    Studia: UW.

    Magisterium: Zagadnienie uwielokrotnienia osobowości wobec dzieł sztuki. 30.06.1933. UW. Władysław Tatarkiewicz.

    Varia: Używała też imienia: Roma. Była zatrudniona najpierw w Bibliotece Jagiellońskiej, a następnie w BN w Warszawie (1927–1944). W czasie II Wojny Światowej znalazła się w jednym z AL w Niemczech. Po II Wojnie Światowej była zatrudniona w British Library i w Bibliotece Polskiej w Londynie (?–1960?).

    IDEE, PROBLEMY, REZULTATY

    Ogólna charakterystyka dorobku naukowego

    Winnicka zajmowała się estetyką – w szczególności poznawaniem dzieła sztuki.

    Wybrane kwestie szczegółowe

    • Uwielokrotnienie osobowości. „Uwielokrotnienie osobowości wobec danego dzieła sztuki przeżywam wtedy, gdy wobec tego dzieła wydaje mi się, że jestem raz jedną osobą, raz drugą”. Przy tym osobie wydaje się, że p, gdy to, że p, będąc fragmentem fikcji artystycznej, staje się „centrum świadomości” osoby O, a zdarzenia rzeczywiste przesuwają się „na obwód świadomości” (scil. osoba przestaje o nich myśleć).

    Przy powstawaniu takiej sytuacji ważną rolę odgrywa fantazja.

    Badania ankietowe upoważniają do stwierdzenia, że „doznawanie uwielokrotnienia osobowości występuje bądź bezpośrednio w czasie obcowania z danymi dziełami sztuki, bądź raczej dopiero wtedy, gdy uobecniamy sobie w wyobraźni poznane przedtem utwory. Doznania polegające na stawaniu się inną postacią i przenoszeniu się w inne środowisko zjawiają się często jako pewnego rodzaju perseweracje.”

    W przeżywaniu uwielokrotnienia osobowości występują cztery grupy doznań:

    (a) utożsamienie się z bohaterem dzieła sztuki;

    (b) wyobrażenie sobie, że obcuje się z bohaterami dzieła sztuki w ich (fikcyjnym) świecie;

    (c) utożsamienie się z autorem dzieła sztuki;

    (d) wyodrębnienie w sobie „odwiecznych” składników osobowości, w które wyposażony jest bohater dzieła sztuki.

    Przeżywanie uwielokrotnienia osobowości daje nam poczucie przezwyciężenia naszych osobowościowych ograniczeń.

    Najłatwiej dochodzi do uwielokrotnienia osobowości w obcowaniu z dziełami literackimi, teatralnymi i filmowymi; w mniejszym stopniu – z dziełami plastycznymi; nigdy – w obcowaniu z utworami muzycznymi i z architekturą.

    BIBLIOGRAFIA

    A. Wykazy prac: 

    Bp.

    B. Bibliografia podmiotowa:

    1. Teksty naukowe:

    1.1. Książki własne:

    Bp.

    1.2. Książki (współ)redagowane:

    • 1931r (z: Tadeusz Burakowski i Władysława Jabłońska) – Indeks do urzędowego wykazu druków wydanych w Rzeczypospolitej Polskiej. W., BN, ss. 146.

    1.3. Zbiory tekstów własnych:

    Bp.

    1.4. Artykuły:

    • 1933 – Zagadnienie uwielokrotnienia osobowości wobec dzieł sztukiPF r. XXXVI z. 4 s. 305–319.

    2. Publicystyka:

    Bp.

    3. Teksty literackie:

    Bp.

    4. Przekłady:

    ■ Pendexter, Hugh: • 1939 (z: Kazimierz Osmólski) – Włóczęgi Zachodu. W., PTWyd, ss. 262. 19892. Sz., WGl, ss. 226.

    C. Bibliografia przedmiotowa: 

    Bp.

    Citation

    WINNICKA, Romana Janina. Version 1.0. In: The Lviv-Warsaw School Encyclopedia. Academicon Press, Warszawa–Lublin, Monday, October 13, 2025.

    Concepts – theories – disiplines

    Print