WOŁOSZYNOWA, Lidia Maria z d. Łoś

  • Version 1.0
  • Published Monday, October 13, 2025

Table of Contents

    Miejsce w SLW: uczennica Stefana Błachowskiego.

    Obszary badań: psychologia, pedagogika.

    BIOGRAFIA

    Data i miejsce urodzenia: 8.02.1911. Petersburg.

    Data i miejsce śmierci: 10.08.2000. Warszawa.

    Rodzice: Timofiej (vel Tymoteusz) i Aleksandra z d. Stolarow.

    Matura: Państwowe Gimnazjum im. Romualda Traugutta w Brześciu nad Bugiem (1929).

    Studia: UWil (1929–1935).

    Magisterium (z polonistyki): Przyroda w twórczości Wyssenhoffa i Turgieniewa. 31.01.1936. UWil. Manfred Kridl.

    Doktorat: O przeżyciach przyrody. Analiza psychologiczna i znaczenie w życiu. 12.06.1951. UT. Stefan Błachowski.

    Habilitacja: 1961. UW.

    Profesura: 9.01.1968.

    Dydaktyka: UWil (1932–1939), LP w Białymstoku (1945–1946), UT (1946–1952), UP (1952–1953), UW (1953–1981).

    Varia: Żona Stefana. Używała też nazwiska: Wołoszyn. Odznaczona KKawOPR (1973).

    IDEE, PROBLEMY, REZULTATY

    Ogólna charakterystyka dorobku naukowego

    Wołoszynowa zajmowała się psychologią ogólną i rozwojową, a także dydaktyką psychologii i pedagogiką. Badała zastosowania psychologii w wychowaniu rodzinnym, przedszkolnym i szkolnym.

    Wybrane kwestie szczegółowe

    • Środowisko rodzinne. Na rozwój psychiczny dziecka w młodszym wieku szkolnym (7–11 rok życia) wpływają m.in. czynniki pozabiologiczne: środowisko, nauka i wychowanie oraz aktywność własna dziecka.

    Środowisko może być „przypadkowe, którego wpływów nikt nie organizuje i nie planuje” oraz „wychowawcze, zorganizowane, w którym przedmioty, sytuacje i warunki są wyrazem ludzkiej aktywności wychowawczej, są objęte jakimś planem wychowawczego działania w codziennej pracy wychowawczej z dziećmi”.

    Do środowiska drugiego rodzaju należy, po pierwsze, środowisko rodzinne.

    „Oddziaływanie na dziecko rodziny jest najbardziej znaczące dla jego rozwoju. […] Rola
    rodziny w życiu jest tak wielka i dlatego, że jest ona głównym czynnikiem uspołecznienia dziecka i że wprowadza je do kultury, w której ono ma się chować i żyć. Brak niezbędnego ciepła hamuje rozwój dzieci i wypacza go, przedłużając okres egocentryzmu, rodząc i utrwalając lękliwość, kształtując postawę bądź defensywną i nieufną, bądź wobec życia agresywną. […] Liczne obserwacje i praca nad dziećmi wyrwanymi wskutek Drugiej Wojny Światowej ze swego środowiska i pozbawionymi rodziców, wykazały, że ten brak rodziny w życiu przeszkodził wielu z nich w normalnym rozwoju osobowości. Szczególnie trudno było wychowawcom wytworzyć u nich poczucie odpowiedzialności i obowiązku.”

    Przebywanie w rodzinie, w której „jedno z rodziców zdradzało objawy neurotyczne” z reguły wprowadzało „zaburzenia w atmosferę uczuciową domu i odbijało się silnie i negatywnie na uczuciowych procesach i zachowaniu się wszystkich członków rodziny. […]

    Mimo niewątpliwego osłabienia współczesnej rodziny, jej funkcja wychowawcza nie zanikła. […] Dziecko charakteryzuje się tym, iż w mniejszym stopniu trafiają do niego specjalne zabiegi wychowawcze, tzw. chwyty pedagogiczne, niż określona, tradycyjna atmosfera rodzinnego domu, która kształtuje jego poglądy, postawy uczuciowe, przyzwyczajenia itp.”

    • Środowisko szkolne. „Szkoła jest drugim ważnym, bardzo złożonym czynnikiem rozwoju dziecka, równorzędnym w stosunku do rodziny.” „Rola nauki jako czynnika rozwoju dziecka jest olbrzymia. […]

    Badacze myślenia dzieci […] ­stwierdzają, że wśród normalnych uczniów nie ma niezdolnych do logicznego myślenia, lecz można mówić o różnym tempie tego rozwoju i o przyczynach utrudniających jego rozwój. Badanie indywidualnych różnic w pracy myślowej pozwoliło wyróżnić cztery ich grupy:

    (1) Uczniowie słabi i nienadążający za klasą są czasem takimi dlatego, że napotykają na przeszkody w rozumieniu tekstu i zadań, jakie się przed nimi stawia.”

    (2) „Trudności niektórych dzieci wyrażające się w nienadążaniu za rówieśnikami w czasie (przy logicznie prawidłowym przebiegu ich rozumowania) wynikają z braku umiejętności i wprawy w myśleniu słowno-abstrakcyjnym.”

    (3) „Najliczniejszą grupę stanowią uczniowie o dostatecznie szybkim tempie myślenia i możliwościach logicznego rozumowania, ale ulegający zahamowaniu wskutek różnych ubocznych przyczyn, np. niewiary w swoje siły.”

    (4) „Znaczną grupę stanowią w klasie uczniowie mający specjalnie szybkie tempo myślenia, połączone z logiczną jego prawidłowością i swobodą przebiegania. […]

    W obcowaniu z rówieśnikami znajduje bardzo silny wyraz własna aktywność dziecka, a to jest jeszcze jeden ważny czynnik jego rozwoju.”

    BIBLIOGRAFIA

    A. Wykazy prac:

    • 2001 – Bibliografia publikacji Lidii Wołoszynowej z lat 1937–1998. W: [Wołoszynowa 2001z], s. 495–504.

    B. Bibliografia podmiotowa:

    1. Teksty naukowe:

    1.1. Książki własne:

    • 1960k – Psychologia pomaga wychowaniu. Książka dla rodziców i nauczycieli. W., WP, ss. 392. 19623, ss. 300. • 1965k – Psychologia ogólna i rozwojowa w zarysie. W., PZWS, ss. 206. 19662. • 1967k – Rozwój i wychowanie dzieci w młodszym wieku szkolnym. W., NK, ss. 240. • 1972k (z: Teresa Domaniewska i Hanna Nartowska) – Program pracy wychowawczo-dydaktycznej w ogniskach przedszkolnych przygotowawczych. W., NK, ss. 88.

    1.2. Książki (współ)redagowane:

    • 1960r – Materiały pomocnicze do nauczania psychologii. Kurs klasy czwartej. W., WSp, ss. 88. • 1964ar – Materiały do nauczania psychologii. Ser. I. Psychologia ogólna. T. I. W., PWN, ss. 298. 19662, ss. 306. • 1964br – Materiały do nauczania psychologii. Ser. II. Psychologia rozwojowa, wychowawcza i społeczna. T. I. W., PWN, ss. 438. • 1965ar – Materiały do nauczania psychologii. Ser. III. Metody badań psychologicznych. T. I. W., PWN, ss. 490. 19682, ss. 502. 19733, ss. 574. • 1965br – Materiały do nauczania psychologii. Ser. IV. Psychologia kliniczna i psychopedagogika. T. I. W., PWN, ss. 370. • 1966r – Materiały do nauczania psychologii. Ser. IV. Psychologia kliniczna i psychopedagogika. T. II. W., PWN, ss. 464. • 1968ar (z: Нина Михайловна Аксарина) – Materiały do nauczania psychologii. Ser. II. Psychologia rozwojowa, wychowawcza i społeczna. T. II. W., PWN, ss. 812. • 1968br – Przegląd prac psychologicznych wydanych w Polsce w latach 19461967. W., PTP, ss. 196. • 1969ar (z: Jan Ekiel) – Materiały do nauczania psychologii. Ser. I. Psychologia ogólna. T. II. W., PWN, ss. 558. • 1969br – Materiały do nauczania psychologii. Ser. I. Psychologia ogólna. T. III. W., PWN, ss. 582. • 1969cr (z: Stefan Baley) – Materiały do nauczania psychologii. Ser. II. Psychologia rozwojowa, wychowawcza i społeczna. T. III. W., PWN, ss. 752. • 1969dr (z: Дмитрий Николаевич Богоявленский) – Materiały do nauczania psychologii. Ser. II. Psychologia rozwojowa, wychowawcza i społeczna. T. IV. W., PWN, ss. 586. • 1969er (z: Elżbieta Dubois) – Materiały do nauczania psychologii. Ser. IV. Psychologia kliniczna i psychopedagogika. T. III. W., PWN, ss. 418. • 1970ar (z: Jan Bogdanowicz) – Materiały do nauczania psychologii. Ser. II. Psychologia rozwojowa, wychowawcza i społeczna. T. V. W., PWN, ss. 420. • 1970br (z: Людмила Ивановна Анцыферова) – Materiały do nauczania psychologii. Ser. II. Psychologia rozwojowa, wychowawcza i społeczna. T. VI. W., PWN, ss. 442. 19712. • 1970cr (z: Regina Łapińska) – Materiały do nauczania psychologii. Ser. II. Psychologia rozwojowa, wychowawcza i społeczna. T. VII. W., PWN, ss. 508. • 1970dr (z: Lidia Geppertowa) – Materiały do nauczania psychologii. Ser. IV. Psychologia kliniczna i psychopedagogika. T. IV. W., PWN, ss. 268. • 1971r (z: Jan Ekiel) – Materiały do nauczania psychologii. Ser. I. Psychologia ogólna. T. IV. W., PWN, ss. 602. • 1973r – Materiały do nauczania psychologii. Ser. III. Metody badań psychologicznych. T. II. W., PWN, ss. 574. • 1974r – Bibliografia prac psychologicznych wydanych w Polsce w latach 19691973. Ww., O, ss. 368. • 1976r (z: Małgorzata Kościelska) – Materiały do nauczania psychologii. Ser. IV. Psychologia kliniczna i psychopedagogika. T. V. W., PWN, ss. 334. • 1978r – Materiały do nauczania psychologii. Ser. III. Metody badań psychologicznych. T. III. W., PWN, ss. 440. • 1979r (z: Irena Borzym) – Materiały do nauczania psychologii. Ser. II. Psychologia rozwojowa, wychowawcza i społeczna. T. VIII. W., PWN, ss. 576. • 1981r – Podstawy rozwoju i wychowania dzieci i młodzieży w rodzinie, z uwzględnieniem współpracy z instytucjami pozarodzinnymi. W., WUW, ss. 222. • 1982ar – Materiały do nauczania psychologii. Ser. II. Psychologia rozwojowa, wychowawcza i społeczna. T. IX. W., PWN, ss. 332. 19862. • 1982br – Środowiskowo-wychowawcze uwarunkowania kształtowania się osobowości i działania dzieci i młodzieży. W., WUW, ss. 116. • 1983r – Materiały do nauczania psychologii. Ser. II. Psychologia rozwojowa, wychowawcza i społeczna. T. X. W., PWN, ss. 384. • 1984r (z: Danuta Dobkowska) – Materiały do nauczania psychologii. Ser. II. Psychologia rozwojowa, wychowawcza i społeczna. T. XI. W., PWN, ss. 490. • 1985r (z: Elżbieta Paszkiewicz i Teresa Szustrowa) – Materiały do nauczania psychologii. Ser. III. Metody badań psychologicznych. T. IV. W., PWN, ss. 448. • 1986a– Materiały do nauczania psychologii. Lata 19641985. Informator. W., PWN, ss. 70. • 1986br (z: Ziemowit Włodarski) – Materiały do nauczania psychologii. Ser. I. Psychologia ogólna. T. V. W., PWN, ss. 330.

    1.3. Zbiory tekstów własnych:

    • 2001z – Dzieciom, rodzicom, nauczycielom. Studia i szkice psychologiczne z lat 19371992. Kl., St, ss. 518.

    1.4. Artykuły:

    • 1937 – Tadeusz Tomaszewski. Geneza ocen niedorzeczności (rec.)KP t. IX z. 3 s. 289–292. • 1938 – Odpowiedź p. drowi T. TomaszewskiemuKP t. X z. 1–2 s. 163–171. • 1948 – O przedmiocie, zadaniach i metodach psychologii radzieckiejRF t. XVI nr 3–4 s. 79–96. • 1959 – Psychopatologia i psychologia amerykańskaRF t. XIX nr 1–2 s. 36–41. • 1960 – Pozabiologiczne czynniki wpływające na rozwój psychiczny dziecka w młodszym wieku szkolnym. ZPK z. 11 s. 153–185. • 1962 (z: Stefan Wołoszyn) – Wspomnienie o profesorze Stefanie BłachowskimRuPed (W.) r. XXVI nr 1 s. 1–7. • 1965 – Młodszy wiek szkolny. W: [Żebrowska 1965r], s. 311–381.

    2. Publicystyka:

    Bp.

    3. Teksty literackie:

    Bp.

    4. Przekłady:

    ■ Tołstoj, Lew: • 1963 (z: Stefan Wołoszyn) – Pisma pedagogiczne. Ww., O, ss. XL+512.

    C. Bibliografia przedmiotowa: 

    Bp.

    Citation

    Anna Brożek, Jacek Jadacki, Aleksandra Gomułczak, WOŁOSZYNOWA, Lidia Maria z d. Łoś . Version 1.0. In: The Lviv-Warsaw School Encyclopedia. Academicon Press, Warszawa–Lublin, Monday, October 13, 2025.

    Concepts – theories – disiplines

    Print