Miejsce w SLW: uczennica Tadeusza Czeżowskiego.
Obszary badań: etyka, bibliotekoznawstwo.
BIOGRAFIA
Data i miejsce urodzenia: 7.12.1900. Bałta k. Odessy (obecnie Ukraina).
Data i miejsce śmierci: 31.01.1967. Poznań.
Rodzice: Jan i Kazimiera z d. Smoleńska.
Matura: Gimnazjum w Odessie (1919).
Studia: UWil (1925–1931 – studia filozoficzne), UT (1951–1952 – studia bibliotekarskie).
Magisterium: Moralność bez powinności i sankcji Jana Marii Guyau. 24.01.1931. UWil. Tadeusz Czeżowski.
Doktorat: Postawa człowieka dobrego w ogólnej strukturze osobowości. 22.11.1948. UT. Henryk Elzenberg.
Licencjat (dyplom I stopnia z bibliotekarstwa (sic!)): 24.06.1952. UT.
Dydaktyka: UWil (1927–1939), UT (1945–1949).
Varia: Używała także nazwiska: Siekierko-Filipecka-Zajkowska. Była zatrudniona w Bibliotece Głównej UT (1949–1961).
IDEE, PROBLEMY, REZULTATY
Ogólna charakterystyka dorobku naukowego
Zajkowska-Znamierowska zajmowała się początkowo etyką, a następnie – bibliotekoznawstwem.
Wybrane kwestie szczegółowe
- Struktura bibliotecznego katalogu tematycznego. „Katalog rzeczowy jest narzędziem do odszukiwania potrzebnych czytelnikowi lub bibliotekarzowi druków lub innych dokumentów, dotyczących określonej dziedziny wiedzy lub określonego zagadnienia w wypadku, gdy autor i tytuł książki nie są poszukującemu znane. Dobrym narzędziem będzie takie, które osiąga swój cel w sposób precyzyjny a jednocześnie możliwie najmniej skomplikowany.”
W bibliotece „całość zbiorów dzieli się na działy, w których gromadzą się wytwory piśmiennicze, odpowiadające poszczególnym dziedzinom wiedzy lub życia. Te działy tworzą pewien układ, który nazywamy „klasyfikacją podstawową katalogu”. Każdy dział dzieli się na coraz to szczegółowsze poddziały i rubryki, zgodnie z budową i rozgałęzieniami odpowiedniej dyscypliny i w zależności od posiadanych przez bibliotekę materiałów. Niezależnie od swoistości każdego działu, zachowując naturalną logikę układu każdej dziedziny – wszystkie działy rozbudowują się według jednolitej tabeli podziałów wspólnych.”
„Zdawałoby się, że oparcia do zbudowania klasyfikacji podstawowej katalogu w bibliotece naukowej o charakterze ogólnym powinna nam dostarczyć klasyfikacja nauk. Ale są tu trudności. Klasyfikacja nauk sięga do samej rzeczywistości”. Tymczasem „klasyfikacja biblioteczna ma za swój ograniczony przedmiot – książkę, swoisty psychofizyczny wytwór kultury ludzkiej, i musi mieć na względzie swoistość tego wytworu.”
Pierwszym „postulatem budowy trzonu schematu klasyfikacji bibliotecznej jest oparcie go o współczesną klasyfikację nauk z uwzględnieniem, oczywiście, swoistości klasyfikowanego materiału – książki i jej wielorakich aspektów. Drugim postulatem jest uwzględnienie przez system biblioteczny w miarę możliwości systemu oświaty w swoim kraju. Układ, który by nie spełniał tych dwu postulatów, nie byłby układem praktycznym, a katalog o takim niepraktycznym układzie nie mógłby być dobrym narzędziem pracy.”
BIBLIOGRAFIA
Artykuł:
• 1956 – Struktura katalogu systematycznego. Przyczynek do klasyfikacji nauk. STNT nr 10 z. 1–4 s. 75–83.
■ Brak innych publikacji.

